Χ. Καφαντάρη: Έστω και την τελευταία στιγμή, ο κ. Χατζηδάκης να ακούσει παρατηρήσεις και προτάσεις για την ηλεκτροκίνηση

Η τοποθέτηση της Χαράς Καφαντάρη, Βουλευτή Δυτικής Αθήνας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ, ως Εισηγήτριας, στην τέταρτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την προώθηση της Ηλεκτροκίνησης

Η τοποθέτηση της Χαράς Καφαντάρη:

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Δεν μπορώ, βέβαια, να μην απαντήσω στον συνάδελφο Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας και να πω, ποιος μπορεί να είναι κατά της ηλεκτροκίνησης; Αυτό, νομίζω ένας σύγχρονος άνθρωπος πολιτικός κλπ. στις συνθήκες που βιώνουμε και με την κλιματική κρίση και με τα ζητήματα της πανδημίας και με τα ζητήματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και των συνεπειών της, δεν μπορεί να είναι αρνητικός στην ηλεκτροκίνηση.

Το ζήτημα είναι, ότι το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε, έχει μήπως χαρακτήρα επικοινωνιακό, βάζει άλλα ζητήματα και όχι ουσιαστικά μέτρα ώστε να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση; Εκεί, αν θέλετε, στέκει και η δική μας κριτική και οι προτάσεις τις οποίες θα διατυπώσουμε, γιατί ξέρετε εμείς το έχουμε αποδείξει, όλο αυτό το διάστημα ένα χρόνο Νέα Δημοκρατία, ότι η Αντιπολίτευση μας είναι υπεύθυνη, προγραμματική και με συγκεκριμένες θέσεις.

Θεωρούμε, λοιπόν, ότι το σχέδιο νόμου, όσο και να διατείνεται το Υπουργείο, δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά ούτε τα ζητήματα της ποιότητας της ατμόσφαιρας. Σαφώς, η ηλεκτροκίνηση και η απόσυρση αν θέλετε ρυπογόνων οχημάτων, συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αν και χρειάζεται και μία σφαίρα μέτρων άλλων, πέραν των μεταφορών, αλλά και για το συγκεκριμένο θα απαντήσω, ότι με το εν λόγω νομοσχέδιο γίνεται αν θέλετε, λιγότερο ελκυστική η απόσυρση αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας που ουσιαστικά αφορά τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα.

Από την άλλη μεριά βέβαια, είναι ένα νομοσχέδιο που αναδιαρθρώνει, ουσιαστικά, την αγορά των αυτοκινήτων, ειδικά του μεταχειρισμένου, δημιουργεί προβλήματα και ευνοεί τους λίγους. Επίσης και το τρίτο σημείο, επειδή αναφέρθηκε η διαβούλευση με τους φορείς που έγινε χθες στην ειδική συνεδρίαση, φυσικά και οι φορείς τοποθετήθηκαν θετικά στην ηλεκτροκίνηση, όπως είπα και στην αρχή. Όμως μην διαβάζετε τα μισά, γιατί τα μισά διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα. Η πλειοψηφία των φορέων, θα έλεγα, έβαλαν ζητήματα ταξικότητας, όπως λέμε εμείς, γιατί διαπνέεται από ταξική διάσταση το εν λόγω σχέδιο νόμου και τα κίνητρα τα οποία δίνονται, ουσιαστικά, δεν διευκολύνουν και δεν αφορούν την πλειοψηφία των μεσαίων και χαμηλών στρωμάτων. Γιατί τα μεσαία και χαμηλά στρώματα κύριε συνάδελφε, αλλά και ο κ. Υπουργός το είπε χθες, δεν είναι μόνο για μηχανάκια και ηλεκτρικά ποδήλατα. Είναι του χαμηλού ποσού ηλεκτρικού οχήματος, ή βελτιωμένου, όσον αφορά τους ρύπους, γιατί ακόμα υπάρχουν και κάποιες άλλες τεχνολογίες, οι οποίες κυκλοφορούν έτσι στην εσωτερική αγορά.

Πρόκειται λοιπόν, για ένα επικοινωνιακό, για ένα ημιτελές και αποσπασματικό νομοσχέδιο, θέλοντας να δείξει, κατά κάποιο τρόπο, κάτω από τον βαρύγδουπο τίτλο «ηλεκτροκίνηση», που είναι πάρα πολύ σοβαρό και φυσικά ήμασταν από τους πρώτους και επί διακυβέρνησής μας, που ήμασταν θετικοί σε αυτό, ακριβώς, γιατί τη διάσταση του περιβάλλοντος εμείς την έχουμε ενσωματώσει στις πολιτικές δράσεις και σε όλες τις πολιτικές. Είναι κάτι το οριζόντιο. Η κλιματική κρίση διαπνέει τα πάντα.

Το νομοσχέδιο αυτό, θα λέγαμε επίσης, ότι είναι ένα νομοσχέδιο κέλυφος, με την έννοια ότι, σε πάρα πολλά άρθρα και αλλαγές, παραπέμπονται πολλά σε Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, σε Υπουργικές Αποφάσεις. Όμως, πρέπει, κύριε Υπουργέ, να μας δώσετε και ένα χρονοδιάγραμμα, για αυτές τις ΚΥΑ ή τις Υπουργικές Αποφάσεις, για μια σειρά ζητήματα που εισάγονται στο νομοσχέδιο, θα γίνουν πραγματικότητα. Αλλιώς, θα έλεγα ότι είναι μία αποτύπωση, ένα ευχολόγιο.

Λέμε λοιπόν ναι στην ηλεκτροκίνηση ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, αλλά ηλεκτροκίνηση με σχεδιασμό, με στρατηγική, δίνοντας μία αναπτυξιακή προοπτική στη χώρα σε όφελος του περιβάλλοντος, ηλεκτρικά οχήματα και ηλεκτροκίνηση για τους πολλούς, κύριε Υπουργέ.

Εδώ θα αναφέρω, ότι είχατε δεσμευτεί επίσης, για εθνικό σχέδιο ηλεκτροκίνησης. Να εκδοθεί μία συγκεκριμένη ΚΥΑ, η οποία δεν έχει βγει ακόμα, έρχεται το εν λόγω νομοσχέδιο. Σας ρωτάμε καλοπροαίρετα, θα μας βάλετε ένα χρονοδιάγραμμα πότε θα βγει; Αυτά είναι τα πρώτα ερωτήματα.

Έρχομαι τώρα στο σχέδιο νόμου. Στο όραμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ευημερούσα, σύγχρονη, ανταγωνιστική και ουδέτερη οικονομία των 50, ένας από τους τομείς είναι, σαφώς και η ηλεκτροκίνηση. Ενσωματώθηκε αυτό στη στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ με το ΕΣΕΚ που είχαμε καταθέσει, με αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων, συζητήσεις με φορείς αρμόδιους, με τη ΡΑΕ για σταθμούς φόρτισης, κάποιες προδιαγραφές, κριτήρια και κίνητρα, διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, κυρίως από το ΕΣΠΑ. Με το σχέδιο νόμου του σήμερα, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δίνονται επιδοτήσεις και κίνητρα, για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά αυτό δεν φαίνεται να αφορά τεράστιο αριθμό που θα μπορούσε να επηρεάσει τη συνολική εικόνα του στόλου στην Ελλάδα σήμερα, που είναι του τέταρτου γηραιότερου στόλου στην Ευρώπη, με οχήματα παλαιά. Για οικονομία χρόνου, το έχουμε ξαναπεί και δεν θα αναφέρω ποσοστά.

Έχει θετικά φυσικά, το σχέδιο νόμου. Στόχευση φορολογικών κινήτρων και χρηματοδοτικού εργαλείου σε εταιρικούς στόλους, ταξί. νησιά. Ορθά υπάρχει στόχευση φορολογικών κινήτρων και χρηματοδοτικού εργαλείου σε εταιρικούς στόλους, ταξί και νησιά. Αλλά, υπάρχουν όμως και οι υπόλοιποι επαγγελματική στολή που επηρεάζουν την ατμόσφαιρα και έχουν συνέπειες ατμοσφαιρικής ρύπανσης των πόλεων. Τα φορτηγά ,τα βαν τα λεωφορεία, τα τουριστικά, τα σχολικά, κύριε Υπουργέ.

Επίσης, εισάγει κίνητρα που θεσμοθετούνται για εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων που σχετίζονται με ηλεκτροκίνηση, όπως μπαταρίες, φορτιστές και λοιπά, ώστε η χώρα να αποκτήσει παραγωγική βάση στις περιοχές, κυρίως, τις λιγνιτικές που βιώνουμε την απολιγνιτοποίηση. Αυτή η διαδικασία απολιγνιτοποίησης, μετάβασης μεταλιγνιτικής, που πραγματικά αυτές οι περιοχές πρέπει, ουσιαστικά, να στηριχτούν και με συγκεκριμένες αναπτυξιακές προοπτικές. Επίσης, στο πλαίσιο για τη χωροθέτηση των δημόσιων προσβάσιμων σημείων φόρτισης, το άρθρο 16 που αφορά και τους δήμους για τα κριτήρια, για την τοποθέτηση στους δήμους σημείων φόρτισης. Στο άρθρο 17 δεν αποσαφηνίζεται ποιος τα εγκρίνει, τελικά, αυτά τα σημεία, δεν μας το έχετε πει. Η ενσωμάτωση οδηγιών για την τοποθέτηση σημείων φόρτισης σε νέα κτίρια και δημόσια κτίρια. Επίσης, εισάγει και απλοποίηση διαδικασιών για υφιστάμενα. Εδώ, υπάρχει ένα θέμα κύριε Υπουργέ. Τα άρθρα 22, 23, 24 και 25 από τη μια, απλοποιούνται οι διαδικασίες από την άλλη, έχουμε κάποιες δυσλειτουργίες γραφειοκρατικές και αυτά πρέπει, πιστεύω, μέχρι την Ολομέλεια να τα αποσαφηνίσετε.

Επίσης, υπάρχει ένα θέμα για τα νησιά. Αναφέρομαι για τη χωροθέτηση προσβάσιμων σημείων φόρτισης όπου υπάρχουν πολλοί παραδοσιακοί οικισμοί. Επίσης, θετικό είναι η εναρμόνιση οδηγιών για ηλεκτρικά οχήματα σε δημόσιες προμήθειες, μισθώσεις τα οποία τίθενται σε ισχύ από τις 02/08 του 2021. Επίσης, πλαίσιο για συνεργεία, τεχνίτες διαχείρισης συσσωρευτών, ελέγχους ΚΤΕΟ και λοιπά. Ωστόσο, όλα αυτά το ξαναλέω πρόκειται για διατάξεις λάθη που δίνουν εξουσιοδοτήσεις, ΚΥΑ, Υπουργικές Αποφάσεις και απαιτούνται, συγκεκριμένες, μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς των μεταφορών και συγκοινωνιών για τα μέσα σταθερής τροχιάς, για τις αστικές συγκοινωνίες και λοιπά. Υπάρχουν, όμως, και αρνητικά, όπως είναι παραδείγματος χάριν, το άρθρο 5 που αναφέρεται στο περιβαλλοντικό τέλος. Το έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος για ταξινόμηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Θα πληρώνουν τελικά αυτοί που δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα ή όχημα καλύτερης, λιγότερο ρυπογόνου τεχνολογίας για αυτούς που έχουν, ανεπαρκή δε τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Στην ατμοσφαιρική ρύπανση αναφερθήκαμε, δηλαδή ότι, η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν οφείλεται στα νεότερα αλλά και στα παλαιά και ρυπογόνα που κατέχουν τα χαμηλά εισοδήματα. Επίσης, σημαντικά θέματα για εμάς είναι, θέματα μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς μεταφορών συγκοινωνιών, όπως είπα και πριν, οι αστικές συγκοινωνίες, μέσα σταθερής τροχιάς, προβλήματα για τα σημεία φόρτισης που, ουσιαστικά, όλα δίνονται στην αγορά. Κατά κάποιον τρόπο ο ρόλος του ΔΕΔΔΗΕ δεν είναι αποσαφηνισμένος και σε σχέση με την οδηγία 944 του 2019. Αυτό είναι ένα ζήτημα. Υπάρχει αναδιάρθρωση της αγοράς προς όφελος λίγων εισαγωγέων καινούργιων οχημάτων και πιθανά των λίγων εταιρειών μίσθωσης οχημάτων ανεβάζοντας τις τιμές μεταχειρισμένων με τα περιορισμένα κίνητρα απόσυρσης του κοινού με ηλεκτρικά, το οποίο αφορά, ουσιαστικά, 1.700 επιβατικά, 6.000 εταιρικά, έχοντες που θα πάρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξάγοντας φορολογικούς πόρους σε άλλες χώρες. Ένα σοβαρό ζήτημα που υπάρχει είναι η επαναχρησιμοποίηση, η εναλλακτική διαχείριση και ο ειδικός εξοπλισμός. Και εδώ είναι ένα ζήτημα σοβαρό που υπάρχει ανάγκη εφαρμογής κανόνων κυκλικής οικονομίας. Παραπέμπονται και αυτά σε Υπουργικές Αποφάσεις. Βέβαια, το μέγιστο θέμα, κύριε Υπουργέ είναι η ηλεκτροκίνηση. Αν η ηλεκτροπαραγωγή γίνεται από ορυκτά καύσιμα π.χ. στο φυσικό αέριο που στο ΕΣΕΚ το δικό σας είναι σε μεγάλο ποσοστό υπάρχει ένα ζήτημα για την οικολογική διάσταση. Επίσης, απαιτούνται και νέα προγράμματα και στα ΕΠΑΛ και γενικότερα επιμόρφωσης νέων τεχνιτών επαγγελματιών στο κύκλωμα, να το πω έτσι, του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Επίσης, νέες τεχνολογίες για κατασκευή μπαταριών στη χώρα μας, επενδύσεις και του Δημοσίου, αλλά και επιχειρήσεων.

Κύριε Πρόεδρε, όπως σας είπα και στην αρχή, κάνουμε προτάσεις, δεν είμαστε αρνητικοί.

Θα θέλαμε να ψηφίσουμε θετικά και θα τοποθετηθούμε, κύριε Πρόεδρε, στην Ολομέλεια για την οριστική μας θέση στο θέμα της ηλεκτροκίνησης να γίνει μία ουσιαστική αρχή, αλλά πρέπει να δούμε τα ζητήματα των κινήτρων, να δούμε εισοδηματικά κριτήρια για το ποιος παίρνει την επιδότηση, έτσι, όπως είναι διατυπωμένα.

Γνωρίζουμε ότι υπάρχει σε διαβούλευση και νομοσχέδιο το Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο έχει να κάνει και με τέλη ταξινόμησης.

Να υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια, λοιπόν, για να μπορεί κάποιος να πάρει επιδότηση. Αυτοί που έχουν ανάγκη την επιδότηση, είναι αυτοί που ανήκουν στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα, που είναι ίσως και η πλειοψηφία των πιθανών αγοραστών. Δεν έχουν τα υπόλοιπα των 25.000 με 30.000 ευρώ μαζί με την επιδότηση, για να μπορέσουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Να βρεθεί ένας τρόπος, κύριε Υπουργέ και θα θέλαμε κάποιες δικές σας προτάσεις μέχρι την Ολομέλεια. Εδώ να αξιοποιηθεί και το περιβαλλοντικό τέλος με διάφορους τρόπους, όπως με Leasing, με εγγύηση Δημοσίου, με συμφωνία με τις τράπεζες, με δάνεια κ.λπ. και με βάση πάντα εισοδηματικά κριτήρια, για να μπορούν να πάρουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα. Επίσης, να υπάρξει ένα κλιμακωτό μπόνους απόσυρσης και αυτό, νομίζω ότι είναι σημαντικό.

Επίσης, θα περιμέναμε, κύριε Υπουργέ, να εξαγγέλλεται και κάποια μέτρα, νομοτεχνικές βελτιώσεις, πιθανόν, επιδότησης των πρατηριούχων και των επαγγελματιών στον τομέα του αυτοκινήτου για ταχυφορτιστές – κάτι που το ακούσαμε και χθες στη διαβούλευση που έγινε – και βέβαια μέτρα για μεταχειρισμένα Euro5,6, δίκαιη αντιμετώπιση εγχώριων και εισαγόμενων, τουλάχιστον, μέχρι να πάμε σε πλειοψηφία ηλεκτρικών να κινούνται οχήματα με φυσικό αέριο ή με λιγότερους ρύπους από βενζινοκίνητα.

Με τις παρατηρήσεις που επισημάναμε θεωρούμε ότι το σχέδιο νόμου, όπως είπα και στην αρχή, είναι ημιτελές, αποσπασματικό, εξυπηρετεί την επικοινωνία, έρχεται να συντηρήσει κατά κάποιο τρόπο το «χτυπημένο» πράσινο προφίλ της Κυβέρνησης, το οποίο φάνηκε και με μια σειρά από άλλες νομοθετήσεις.

Λέμε, λοιπόν, ναι, στην ηλεκτροκίνηση με ολοκληρωμένο σχεδιασμό, στρατηγική, που θα δημιουργεί πόρους στη χώρα, θέσεις εργασίας, αλλαγές στον τομέα των μεταφορών, συγκοινωνιών, προμηθειών του Δημοσίου και στο δίκτυο και τις τιμές φόρτισης.

Το πιο σημαντικό είναι όλοι ή, τουλάχιστον, η πλειοψηφία να μπουν στη διαδικασία αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Κλείνοντας, θα πω ότι πήραμε και δύο υπομνήματα, κύριε Υπουργέ, το ένα έχει να κάνει για την ποδηλασία, για τη χρήση του ποδηλάτου. Θεωρούμε ότι έχει κάποια σημαντικά θέματα, τα οποία πρέπει να τα δείτε που έχουν να κάνουν και με θέσεις στάθμευσης και κίνητρα, τα οποία μπορεί να δοθούν για αγορά ποδηλάτων. Επιπλέον, έχουν κάποια σημεία, τα οποία είναι σημαντικά και νομίζω ότι πρέπει να τα δείτε.

Το πολύ σημαντικό είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων και θεμάτων που βάζει η Εθνική Επιτροπή Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ). Πραγματικά για τους συμπολίτες μας με αναπηρία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και στους σταθμούς φόρτισης και στα θέματα της στάθμευσης και κάποια άλλα ζητήματα, ώστε η πρόσβασή τους να είναι ισότιμη ως Έλληνες πολίτες και αυτοί με όλους τους πολίτες αυτής της χώρας.

Θα περιμέναμε, λοιπόν, για να κλείσω κάποιες συγκεκριμένα μέτρα από την πλευρά σας και βέβαια μία διευκρίνιση, γιατί μιλάτε για 100.000 ευρώ διαθέσιμα από τέλη ρύπων, αν πραγματικά αυτά υπάρχουν. Επειδή εκτιμάμε ότι δεν υπήρχαν δικαιώματα το 2019 μέσω των τελών ρύπων, που μπορεί να έχετε κάτι στην άκρη, να το πω, έτσι, απλά, αλλά για το 2020, τι θα γίνει; Πού θα βρείτε αυτά τα χρήματα;

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα