Αυξημένος κατά 9,9% ο τζίρος 7μήνου στα σούπερ μάρκετ

Ενισχυμένα έσοδα, αυξημένος όγκος πωλήσεων, «τσιμπημένες» τιμές, περιορισμός προσφορών και ενδυνάμωση της ιδιωτικής ετικέτας συνθέτουν την εικόνα που καταγράφει στο επτάμηνο η οργανωμένη λιανική ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών

Από πλευράς καταναλωτών, η διαδικασία επιλογής προϊόντων συνδέεται ξεκάθαρα με την πανδημία του Covid-19, με τα κριτήρια πλέον να προτάσσουν τη σχέση ποιότητας – τιμής, κάτι που σχετίζεται με την οικονομική ύφεση.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την πορεία των πωλήσεων στο επτάμηνο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Market View του Ιουλίου της IRI, καταγράφεται αύξηση 9,9% σε αξία, με τον συνολικό εξεταζόμενο τζίρο να διαμορφώνεται στα 4,5 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, ενισχυμένοι κατά 9,3% εμφανίζονται, στο ίδιο διάστημα, και οι όγκοι των πωλήσεων.

Τα προϊόντα σταθερού barcode, που αποτελούν το 75,9% του εξεταζόμενου τζίρου, ενισχύθηκαν κατά 9,1%, ενώ τα επί ζυγίω προϊόντα σημείωσαν αύξηση 6,4% στην αξία των πωλήσεων τους.

Το πρόσημο ήταν θετικό για όλες τις βασικές κατηγορίες των ταχυκίνητων σταθερού barcode, με πρωταγωνιστική κατηγορία αυτή των καθαριστικών σπιτιού που «έτρεξε» με ρυθμό 15%, ενώ στα τρόφιμα το ποσοστό αύξησης εσόδων διαμορφώθηκε στο 8,6%.

Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι σχεδόν αντίστοιχη επίδοση με το σύνολο των εξεταζόμενων προϊόντων κατέγραψε ο τζίρος της ιδιωτικής ετικέτας, ο οποίος ενισχύθηκε στο ίδιο διάστημα κατά 9,3%, με το μερίδιο των private label κωδικών να διαμορφώνεται στο 15,6%. Σε ό,τι αφορά, πάντως, μόνο τις επιδόσεις των εσόδων τον φετινό Ιούλιο, καταγράφεται οριακή αύξηση της τάξεως του 0,7%, εξέλιξη που συνδέεται με την καθίζηση του τουρισμού. Οι αναλυτές, ωστόσο, αναμένουν περαιτέρω ένταση της κατανάλωσης στους χειμερινούς μήνες εν όψει δεύτερου κύματος της πανδημίας.

Οι καταναλωτές

Από πλευράς καταναλωτικής συμπεριφοράς, εξακολουθεί να κινείται στον ρυθμό της πανδημίας, με τα στοιχεία από την έρευνα που πραγματοποίησε το τελευταίο τριήμερο του Αυγούστου το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών να υποδεικνύουν ότι πλέον το βασικό κριτήριο επιλογής προϊόντων είναι η σχέση τιμής – ποιότητας, ενώ δραστικά έχουν επηρεαστεί οι επισκέψεις για αγορές τροφίμων. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, στη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2019 τα βασικά κριτήρια επιλογής τροφίμων ήταν πρώτα η ποιότητα (37%) και μετά τα χρήματα (31%), ενώ τον Απρίλιο η εικόνα άλλαξε τελείως και τα βασικά κριτήρια ήταν η υγιεινή – ασφάλεια (31%) και ο χρόνος – άνεση – ευκολία (23%).

Τον Αύγουστο του 2020 υπήρξε νέα ανατροπή, με τα χρήματα να είναι πλέον πρώτος παράγοντας με 28% και η ποιότητα να ακολουθεί με 25%, αλλά με μειωμένα ποσοστά σε σχέση με την περίοδο πριν από την εμφάνιση της πανδημίας.

Παράλληλα, ο μέσος αριθμός εβδομαδιαίων επισκέψεων για αγορές τροφίμων έχει μειωθεί από 13,6 τον Δεκέμβριο του 2019 σε 8,2 τον Αύγουστο του 2020, δηλαδή κατά 40%, αλλά παρουσιάζει αύξηση κατά 35% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020, όταν ο μέσος αριθμός επισκέψεων ήταν μόλις 6,1. Ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα αποτελεί και το γεγονός ότι περίπου 5% των καταναλωτών δηλώνει ότι πλέον επιλέγει συστηματικά τις αγορές μέσω διαδικτύου.

Οι τιμές

Σε ό,τι αφορά τις τιμές, στο επτάμηνο καταγράφεται οριακή αύξηση της τάξεως του 0,6% στο σύνολο των ταχυκίνητων. Η περιορισμένη συνολική ανατίμηση αποτελεί απόρροια της μείωσης κατά 8,1% των τιμών στην κατηγορία των ειδών προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς, καθώς τόσο στα τρόφιμα όσο και στα είδη οικιακού καθαρισμού οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1,2% και 3% αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, περιορίστηκε κατάτι και το εύρος των προσφορών. Σύμφωνα με την IRI, οι προσφορές διαμορφώθηκαν στο 24,8% επί του συνολικού τζίρου, επίδοση η οποία είναι κατά 3,9 μονάδες χαμηλότερη σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η κατηγορία των τροφίμων καταγράφει τα μικρότερα ποσοστά προσφορών με ποσοστό 22,6%, ενώ σχεδόν 36% είναι η συμμετοχή των προωθητικών στον τζίρο των προϊόντων προσωπικής φροντίδας.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα