Ακόμη και στα πρόστιμα, το Facebook γράφει ιστορία

Το Facebook γράφει ιστορία – και όχι μόνο με το μέγεθος του προστίμου του.

Ο κολοσσός της τεχνολογίας καλείται να πληρώσει πρόστιμο ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, όπως αποφάσισε την περασμένη Τετάρτη η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (Federal Trade Commission – FTC) για παραβιάσεις του απορρήτου δεδομένων.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, έγραψε σε ανάρτησή του ότι η εταιρεία συμφώνησε να καταβάλει ένα «ιστορικό» πρόστιμο αφότου κατηγορήθηκε για κατάχρηση δεδομένων και παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών, σε σχέση με το σκάνδαλο Cambridge Analytica, όπου τα δεδομένα των χρηστών του Facebook ελήφθησαν χωρίς άδεια.

Το ιστορικό «χαστούκι» δεν είναι παρά μόνο τα έσοδα ενός μηνός του Facebook (τα οποία συνολικά ανήλθαν στα 56 δισεκατομμύρια δολάρια το περασμένο έτος), αλλά το βαρύ πρόστιμο έχει σκοπό να αποδείξει κάτι πολύ συγκεκριμένο, λέει ο Michael Pachter της Wedbush. «Πρέπει να το κάνεις να πονέσει», είπε ο Pachter στο Fortune. Το Facebook επίσης τιμωρήθηκε με πρόστιμο 100 εκατομμυρίων δολαρίων από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (Securities and Exchange Commission – SEC).

“Το μέγεθος του προστίμου και η ταχύτητα στην αποκατάσταση της ζημίας είναι άνευ προηγουμένου στην ιστορία της Επιτροπής, ανέφερε ο πρόεδρός της, Joseph Simons, σε δήλωσή του. «Οι επανορθώσεις σχεδιάστηκαν όχι μόνο για να τιμωρήσουν τις μελλοντικές παραβιάσεις αλλά, το σημαντικότερο, για να αλλάξουν ολόκληρη την κουλτούρα ιδιωτικότητας του Facebook ώστε να μειωθεί η πιθανότητα συνεχιζόμενων παραβιάσεων».

Ο τεράστιος διακανονισμός του Facebook δεν είναι παρά το πιο πρόσφατο σε μια μακρά σειρά από άλλα πρόστιμα που επιβλήθηκαν από κυβερνητικές οντότητες όλα αυτά τα χρόνια.

Πίσω στο 2017, η Dish Network πλήρωσε πρόστιμο-ρεκόρ ύψους περίπου 168 εκατομμυρίων δολαρίων στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση για την παραβίαση της ιδιωτικότητας των καταναλωτών με ανεπιθύμητες κλήσεις. Ωστόσο, το πρόστιμο της Dish είναι και πάλι περίπου 30 φορές μικρότερο από εκείνο του Facebook.

«Αυτές οι εταιρείες είναι απλά τεράστιες», είπε ο Pachter. «Πώς τις κάνεις να αισθανθούν πόνο; Πρέπει να φτάσεις σε αριθμούς όπως αυτοί, στις περιπτώσεις όπου κάνουν κάτι λάθος».

Μετά από μια παραβίαση συμφωνίας ιδιωτικού απορρήτου, στην οποία η Google δεν ενημέρωσε τους χρήστες του προγράμματος διαδικτυακής περιήγησης Safari της Apple ότι δεν θα τοποθετούσε cookies και δεν θα χρησιμοποιούσε στοχευμένες διαφημίσεις, η Google πλήρωσε περίπου 22,5 εκατομμύρια δολάρια στην FTC το 2012. Η Microsoft είχε κι αυτή …πάρε-δώσε με την Επιτροπή το 2002· η εταιρεία συμφώνησε να παρακολουθείται για 20 χρόνια λόγω ανησυχιών για την προστασία της ιδιωτικότητας που αφορούσαν τη συλλογή προσωπικών πληροφοριών μέσω των διαδικτυακών υπηρεσιών Passport.

Σε μια παρόμοια λογική με τον διακανονισμό για το Facebook, ο διακανονισμός της FTC για τη Google επικεντρώθηκε στις ανησυχίες περί προστασίας της ιδιωτικότητας των χρηστών. Αλλά η διαφορά στο πρόστιμο δείχνει τη σοβαρότητα των καταχρήσεων του Facebook.

«Νομίζω ότι ο διακανονισμός του Facebook έχει περισσότερες ιστορικές διαστάσεις επειδή αφορά τον τεχνολογικό κλάδο και υπάρχουν πολλές ανησυχίες», λέει ο Thomas Cooke, διακεκριμένος καθηγητής επιχειρηματικού δικαίου στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων McDonough του Πανεπιστημίου του Georgetown.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα