Αφανείς ήρωες της οικονομίας οι Κινέζοι καταναλωτές

Η καταναλωτική μανία στην Κίνα δεν έχει καταρρεύσει. Οι πωλήσεις αθλητικών ειδών, οικιακών συσκευών και παρόμοιων προϊόντων αυξάνονται με έντονο ρυθμό, παρά τους ισχυρούς αντίθετους ανέμους που αντιμετωπίζει η κινεζική οικονομία. Η μείωση της φορολογίας και η ικανοποιητική αύξηση των τιμών των ακινήτων συμβάλλουν σε αυτό. Χωρίς αυτού του είδους την υποστήριξη όμως οι επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων θα αισθανθούν το πλήγμα. Οι Κινέζοι καταναλωτές είναι οι αφανείς ήρωες μιας οικονομίας που, κατά τα άλλα, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Ούτε ο εμπορικός πόλεμος με τις Ηνωμένες Πολιτείες ούτε η ευρύτερη ανησυχία περί επιβράδυνσης της οικονομίας απέτρεψαν τους καταναλωτές από το να προβαίνουν σε αγορές. Τους πρώτους έξι μήνες του 2019, η κατά κεφαλήν κατανάλωση αυξήθηκε με ονομαστικό ρυθμό 7,5% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Οι λιανικές πωλήσεις καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκαν κατά 8,4%, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Πράγμα που ενίσχυσε τα καθαρά έσοδα κινεζικών και ξένων εταιρειών.

Η εταιρεία κοσμημάτων Tiffany, για παράδειγμα, παρουσίασε διψήφια αύξηση πωλήσεων στην Κίνα το δεύτερο τρίμηνο του 2019. Η εταιρεία Haier Smart Home, η οποία παράγει ψυγεία και πλυντήρια, ανέφερε ότι τα λειτουργικά της έσοδα αυξήθηκαν το πρώτο εξάμηνο κατά περισσότερο από 9%. Η γιγάντια εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba πέτυχε αύξηση ακαθάριστων εσόδων κατά περισσότερο από 40% το δεύτερο τρίμηνο του 2019. Ωστόσο τα στοιχεία ενδέχεται να είναι παραπλανητικά αισιόδοξα. Η ενίσχυση της κατανάλωσης είναι τελικά αποτέλεσμα της ανόδου του διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο αυξήθηκε ονομαστικά κατά 8,8% το πρώτο εξάμηνο. Η αύξηση οφείλεται εν μέρει στη μείωση του φόρου εισοδήματος που οδήγησε σε υποχώρηση των φορολογικών εσόδων κατά 43 δισ. δολάρια (308 δισ. γουάν), σύμφωνα με εκτιμήσεις της κινεζικής κυβέρνησης. Μόνο η μείωση του φόρου εισοδήματος ενίσχυσε το διαθέσιμο εισόδημα κατά 1,6%, με βάση τους υπολογισμούς της Ερνάν Γούι, από την εταιρεία συμβούλων Gavekal Dragonomics. Επιπλέον, η Γούι θεωρεί ότι η άνοδος των τιμών κατοικιών ενίσχυσε την κατανάλωση το πρώτο εξάμηνο κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες. Στο τέλος, οι καταναλωτές θα αισθανθούν τις συνέπειες των ισχυρών δυνάμεων που πλήττουν την Κίνα.

Χωρίς τα μέτρα ενίσχυσης της οικονομίας, οι λιανικές πωλήσεις ενδέχεται να διαμορφωθούν σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο. Εξέλιξη που είναι ανησυχητική για μια οικονομία όπου το 60% της ανάπτυξής της το πρώτο εξάμηνο του έτους προήλθε από την κατανάλωση. Επίσης, είναι πιθανό ότι θα πλήξει τα εταιρικά κέρδη. Η εταιρεία Yum China, μητρική της KFC, για παράδειγμα, προειδοποίησε ότι ενδέχεται να υπάρξει επιβράδυνσης της ανάπτυξης. Για αμερικανικές επιχειρήσεις όπως η Apple, των οποίων οι πωλήσεις στην περιοχή έχουν ήδη μειωθεί και τώρα είναι αντιμέτωπες με την προοπτική επιβολής υψηλότερων δασμών, το πλήγμα ενδέχεται να είναι ακόμη πιο ισχυρό.

Σχετικά Νέα