230 δέντρα κόβονται στο πάρκο Ριζάρη για να γίνει σταθμός μετρό – Αντίδραση από Νίκο Πατέρα και Νίκο Δένδια

Τις τελευταίες μέρες οι εξελίξεις γύρω από το μετρό στα Εξάρχεια με το κόψιμο 70 δέντρων έχουν προκαλέσει αναταράξεις αλλά και την εμπλοκή της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του νέου δημάρχου της Αθήνας Χάρη Δούκα ο οποίος δήλωσε: «Κανένα χαμένο δέντρο και διαβούλευση ακόμα και τώρα, την ύστατη στιγμή. Κάθε δέντρο που κόβεται αφαιρεί ανάσες ζωής. Η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από κάθε κατασκευή όσο σημαντική και αν είναι αυτή».

Αν αυτά συμβαίνουν μέχρι στιγμής για τα 70 δέντρα στα Εξάρχεια καταλαβαίνει κανείς τι μπορεί να συμβεί για τα 230 και πλέον δέντρα που θα κοπούν στο πάρκο Ριζάρη προκειμένου να γίνει εκεί ένας ακόμη σταθμός μετρό της γραμμής τέσσερα. Η απόφαση έναρξης των εργασιών προς το παρόν έχει παγώσει καθώς αναμένεται η απόφαση του συμβουλίου της επικρατείας μετά από προσφυγή που έχει γίνει από το ίδρυμα Νικόλα Πατέρα, το οποίο επί δημαρχίας Νικήτα Κακλαμάνη είχε κάνει δώρο στο δήμο της Αθήνας την πλήρη διαμόρφωση του πάρκου.

Η προσφυγή έγινε στις 20 Μαΐου του 2022 προκειμένου το πάρκο να μην μετατραπεί σε εργοτάξιο και να μην κοπούν τα 230 δέντρα που βρίσκονται εκεί, πολλά για αρκετές δεκαετίες.

Μάλιστα πριν την προσφυγή είχε υπάρξει συνάντηση του του τότε υπουργού μεταφορών Κώστα Καραμανλή, του υφυπουργού Γιώργο Καραγιάννη μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό μετρό Νικόλα Κουρέτα στα γραφεία του ιδρύματος Πατέρα στην οποία συμφωνήθηκε να μελετηθεί η μετακίνηση του νέου σταθμού κατά 80 μέτρα βορειότερα αλλά εντός του πάρκου προκειμένου να αποφευχθεί η κοπή των 230 δέντρων.

Τον Ιανουάριο του 2023 ο όμιλος ‘Αβαξ που θα κατασκευάσει το συγκεκριμένο σταθμό του μετρό παρουσίασε σχέδια για εναλλακτική λύση μετατόπισης του σταθμό κατά 80 μέτρα βορειότερα. Οι πληροφορίες που υπήρχαν αρχικά ήταν ότι αυτή η λύση θα κόστιζε γύρω στα 5 εκατομμύρια, την επόμενη όμως το κόστος αυτής της λύσης σύμφωνα με πληροφορίες από τα 5 εκατομμύρια ανέβηκε στα 50 εκατομμύρια . Το μείζον ερώτημα που προκύπτει βέβαια είναι πως μπορεί μία μετακίνηση σταθμού 80 μέτρων βορειότερα εντός του πάρκου Ριζάρη για ένα έργο που δεν έχει ξεκινήσει καν να κοστίζει επιπλέον 50 εκατομμύρια €.

Το ενδιαφέρον είναι ότι μετά την προσφυγή του ιδρύματος Πατέρα του συμβουλίου της επικρατείας ο Δήμος Αθηναίων υπέβαλε στις 21 Φεβρουαρίου 2023 υπόμνημα με το οποίο υποστηρίζει την εναλλακτική λύση που θα δώσει τα 230 δέντρα του πάρκου Ριζάρη. Το υπόμνημα του Δήμου της Αθήνας προς το Συμβούλιο της Επικρατείας ανάμεσα στα άλλα αναφέρει ότι το πάρκο Ριζάρη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πνεύμονες πρασίνου στο κέντρο της Αθήνας.

Επιστολή έστειλε στο ΣτΕ στις 28 Φεβρουαρίου 2023 και ο νυν υπουργός εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας στην οποία αναφέρει ανάμεσα στα άλλα ότι το 2017 κατά το χρόνο διαβούλευσης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου της γραμμής τέσσερα αν και επρόκειτο για μια πολύ σημαντική διαδικασία για την πόλη της Αθήνας η διαδικασία διαβούλευσης δεν έτυχε καμιά πραγματικής δημοσιότητας.

Ακόμη ο κ. Δένδιας αναφέρει ότι η επιλογή της μικρής μετατόπισης του σταθμού εντός του πάρκου Ριζάρη επιβάλλεται καθώς συνεπάγεται την διάσωση της πλειοψηφίας των δέντρων του πάρκου, ενώ οποιαδήποτε άλλη επιλογή θα σημαίνει την θυσία και ανεπανόρθωτη επιβάρυνση ενός μοναδικού πνεύμονα πρασίνου στο κέντρο της πόλης.
Επιστολές στο ΣτΕ με το ίδιο περιεχόμενο έχουν καταθέσει η Ελληνική εταιρεία περιβάλλοντος και πολιτισμού αλλά και η Ριζάρειος εκκλησιαστική σχολή στην οποία αναφέρει ότι δεν υπήρξε καμία ενημέρωση από τους αρμόδιους φορείς ούτε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διαβουλεύσεις προκειμένου να διασφαλιστεί η σωτηρία του πάρκου.

Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι το 2002 το ΣτΕ αρνήθηκε την παραχώρηση τμήματος του πάρκου Ριζάρη προκειμένου να κατασκευαστεί εκεί το μουσείο μοντέρνας τέχνης που ιδρύματος Γουλανδρή διότι όπως αναφέρει η τότε απόφαση κάτι τέτοιο θα ερχόταν σε αντίθεση με τη χρήση της έκτασης ως ελεύθερου χώρου αστικού πρασίνου.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα