Χρ. Σπίρτζης: Ποιοτικές αστικές συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη

Ο Υπουργός Μεταφορών και Δικτύων, Χρ. Σπίρτζης, δήλωσε για το σχέδιο νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη:«Το στοίχημα της κυβέρνησης, της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας είναι να χτίσουμε ποιοτικές αστικές συγκοινωνίες, ένα δύσκολο εγχείρημα γιατί οι αστικές συγκοινωνίες μπορούν να εισφέρουν μεγάλο έργο με κοινωνικό πρόσημο και υπηρεσίες σε ανθρώπους που δεν μπορούν να μετακινηθούν, όπως και να συμμετέχουν σε άλλες κοινωνικές δράσεις για πολίτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα μετακίνησης. Δεν είναι απλά η κατάθεση ενός σχεδίου νόμου».

 

Ο Χρ. Σπίρτζης μιλώντας στον ρ/σ Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης και στην εκπομπή του Απόστολου Λυκεσά για την χθεσινή συζήτηση με τους δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης σχετικά με το προσχέδιο νόμου για την δημιουργία δύο δημόσιων φορέων για τις αστικές συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη διαβεβαίωσε ότι οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ και του ΣΑΣΘ θα διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας στους νέους φορείς για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. «Ήταν κάτι που περιλαμβανόταν στο σχέδιο νόμου και διευκρινίστηκε στην χθεσινή συνάντηση με τους δημάρχους» ξεκαθάρισε ο υπουργός σχετικά με ένα ζήτημα που έθεταν έντονα το προηγούμενο διάστημα οι δήμαρχοι.

Ο κ. Σπίρτζης απέκλεισε το ενδεχόμενο να συμμετέχει ιδιώτης στον φορέα πάροχο των αστικών συγκοινωνιών. «Εξετάστηκαν όλα τα σενάρια και οι προτάσεις, οι δήμαρχοι δεν είχαν κατασταλάξει σε μια ενιαία πρόταση αν θα είναι δημόσιος, ιδιωτικός ή ΣΔΙΤ. Εκτιμούμε από την εμπειρία που έχουμε και από τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα αλλά και από τις ιδιωτικές στην Θεσσαλονίκη ότι οι αστικές συγκοινωνίες είναι ένα τομέας που ο ιδιωτικός τομέας δεν μπορεί να εισφέρει με θετικό πρόσημο στην λειτουργία, ιδιαίτερα όταν οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται και ιδιαίτερα όταν υπάρχουν πολύ κακές συνήθειες σε αυτό το χώρο και είναι έως και αδύνατο να υπάρχει ο απαιτούμενος έλεγχος στον ιδιωτικό τομέα» είπε σχετικά.

Αναφορικά με την συμμετοχή των δήμων ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι μπορεί να είναι σε περιουσία που μπορούν να εισφέρουν, π.χ. για αμαξοστάσια που έχουν.
«Πιστεύω ότι σε αυτή τη λογική αρκετοί δήμοι μπορούν να συνδράμουν. Θα υπάρχουν οι απαραίτητες προβλέψεις για να τρέξουν οι διαδικασίες για την δημιουργία των νέων φορέων, τον σχεδιασμό και τις δομές ελέγχου».

Σύμφωνα με τον υπουργό, οι ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης κοστίζουν πολλαπλάσια και με πολύ χαμηλής ποιότητας έργο στους πολίτες σε σχέση με τις δημόσιες της Αθήνας.

Σε ό,τι αφορά το εκτελεστικό έργο των συγκοινωνιών και το αν οι δήμαρχοι θα συμμετέχουν, ο υπουργός δήλωσε ότι το κλίμα συζήτησης ήταν πολύ καλό ανεξάρτητα αν κατέθεσαν και άλλες προτάσεις και τελικά οι δήμαρχοι θα συμμετέχουν στον νέο φορέα.« Έχουν έναν δικαιολογημένο προβληματισμό οι δήμαρχοι διότι οι δήμοι δεν έχουν τους οικονομικούς πόρους για να συμμετέχουν με ένα ποσοστό με χρήματα αλλά έχουν προβλεφθεί θεσμικές θέσεις συμμετοχή του πρώτου και δεύτερου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης που δεν μπορεί και στον σχεδιασμό και την λειτουργία να λείπουν, ξέρουν από πρώτο χέρι τα προβλήματα που δεν είναι τεχνοκρατικά αλλά κυρίως κοινωνικά» σημείωσε ακόμη.

Ο υπουργός Υποδομών έθιξε και το ζήτημα της περιουσίας του ΟΑΣΘ σημειώνοντας ότι η περιουσία του ΟΑΣΘ έπρεπε να έχει περιέλθει στο ελληνικό δημόσιο από το 2010 και είναι απορίας άξιο πως στην τροποποίηση της σύμβασης δεν περιλήφθηκε. «Υπάρχουν διαδικασίες που θα διευκρινίσουμε: τι σημαίνει για την λειτουργία του ΟΑΣΘ και τις υποχρεώσεις του. Δεν ξεκινάμε επομένως από το μηδέν, υπάρχει ήδη μια περιουσία η οποία έχει απαξιωθεί αλλά είναι βέβαιο ότι δεν πάρουμε για να φτιάξουμε μια νέα εταιρεία τα πάντα από την αρχή. Υπάρχει πρόβλεψη στην σύμβαση που δεν διευκρινίστηκε και η περιουσία αυτή περιέρχεται στο ελληνικό δημόσιο» τόνισε.

Ο υπουργός ανέφερε ακόμη ότι ο σχεδιασμός και για την Αθήνα και για την Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει και τα δρομολόγια των αστικών ΚΤΕΛ τα οποία θα ενταχθούν σε επίπεδο σχεδιασμού και επίβλεψης. «Δεν μπορεί να έχουμε περιοχές στα μητροπολιτικά κέντρα με ελλιπή σύνδεση και πρέπει και οι δήμοι αυτοί να καλύπτονται με στοιχειώδεις αστικές συγκοινωνίες» επεσήμανε.

Την επόμενη εβδομάδα ο υπουργός θα συναντηθεί και με άλλους φορείς για το θέμα αυτό όπως π.χ. με το ΤΕΕ ενώ η συνάντηση με την διοίκηση του ΟΑΣΘ θα γίνει όταν αποσταλούν οι προτάσεις της προς το υπουργείο. «Οι προτάσεις των εργαζομένων για να γίνουν πράξη πρέπει και η διοίκηση του ΟΑΣΘ να καταθέσει τις δικές της για το μεταβατικό διάστημα. Προς το παρόν δεν υπάρχουν» σχολίασε.

Ερωτηθείς για το πότε θα κατατεθεί το σχέδιο νόμου απάντησε ότι «θα συνεχίσουμε το διάλογο με τους φορείς της πόλης, υπάρχουν προτάσεις που έγιναν αποδεκτές και θα συμπεριληφθούν στην διαμόρωση του σχεδίου νόμου».

Τέλος και με αφορμή το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ «κέρδισε» χθες στην διαιτησία μέρος του απαιτούμενου ποσού χρημάτων που ζητούσε από την εκκαθάριση του 2014 ο Χρ. Σπίρτζης χαρακτήρισε διεθνή θεσμική πρωτοτυπία το θεσμικό πλαίσιο της διαιτησίας του ΟΑΣΘ. «Όλες οι διαιτησίες από το 1957 μέχρι σήμερα είναι υπέρ του ΟΑΣΘ. Αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, μπορεί να έγινε στη μετεμφυλιακή περίοδο μπορεί να εξυπηρετήθηκαν πολιτικές σκοπιμότητες δεν είχαν καν την ευθύνη να παρέχουν τις υπηρεσίες που όφειλαν να παρέχουν. Αυτό το πάρτυ τελείωσε» κατέληξε.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα