Το ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε ψήφισμα για την εκπαίδευση στην ψηφιακή εποχή

Το ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε ψήφισμα σχετικά με την εκπαίδευση στην ψηφιακή εποχή, τις προκλήσεις, τις ευκαιρίες και διδάγματα για τον σχεδιασμό πολιτικής της ΕΕ, βάσει της έκθεσης της εισηγήτριας Γ. Τουμ, κατά τη Σύνοδο της Ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου που έλαβε χώρα στο Στρασβούργο αυτή την εβδομάδα.

Όπως τόνισε η εισηγήτρια της έκθεσης, κατά την επεξεργασία αυτής της έκθεσης, εκπρόσωποι όλων των πολιτικών ομάδων συμφώνησαν ότι η κατοχή ή μη ψηφιακών δεξιοτήτων θα αποτελέσει τη βάση ενός νέου κοινωνικού χάσματος στο εγγύς μέλλον και, από την άλλη πλευρά, ένα υψηλό επίπεδο ψηφιακής εκπαίδευσης θα ανοίξει νέες ευκαιρίες για οικονομική ανάπτυξη.

«Πρόκειται για μια πρόκληση για την οποία – ας το παραδεχτούμε – το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν είναι έτοιμο.

[…] Όλοι γνωρίζουν ότι μετά την αποφοίτησή του, κάθε μαθητής πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο επίπεδο γνώσης στα μαθηματικά, τις γλώσσες ή τη βιολογία, αλλά δεν έχουμε καθολικό υποχρεωτικό σύστημα για την αξιολόγηση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Επιπλέον, στην Ευρώπη δεν υπάρχει ένα σύνολο επαγγελματικών απαιτήσεων για έναν δάσκαλο της τεχνολογίας των πληροφοριών – και ο βαθμός στον οποίο οι καθηγητές χρησιμοποιούν την τεχνολογία στην τάξη διαφέρει σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η μέρα από τη νύχτα», είπε χαρακτηριστικά.

Ως εκ τούτου, πιο συγκεκριμένα η παρούσα έκθεση, μεταξύ άλλων:

– Καλεί τα κράτη μέλη, την Επιτροπή και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να βελτιώσουν την ασφάλεια των παιδιών στο Διαδίκτυο και να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα του κυβερνοεκφοβισμού, της έκθεσης σε επιβλαβές και ενοχλητικό περιεχόμενο και άλλες απειλές κατά της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, αναπτύσσοντας και υλοποιώντας προγράμματα πρόληψης και εκστρατείας αύξησης της ευαισθητοποίησης παροτρύνοντας τα κράτη μέλη να συνεχίσουν να προωθούν την εκστρατεία Safeinternet 4EU.

– Καλεί την Επιτροπή να αναπτύξει μια πανευρωπαϊκή στρατηγική για την εκπαίδευση στις ψηφιακές δεξιότητες στη σχολική εκπαίδευση, αλλά και στη δια βίου μάθηση τεχνολογικών και ψηφιακών δεξιοτήτων.

– Παροτρύνει τα κράτη μέλη να χρηματοδοτήσουν περιφερειακές και τοπικές πρωτοβουλίες που στηρίζουν ποιοτικές διδακτικές πρακτικές. οι οποίες αποσκοπούν στην ενίσχυση της καινοτομίας.

– Συνιστά στα κράτη μέλη να αναπτύξουν προγράμματα ψηφιακού προγραμματισμού στις μειονοτικές και περιφερειακές γλώσσες της Ευρώπης και να εισάγουν τη κατάρτιση σε θέματα γλωσσολογικών τεχνολογιών και εργαλείων στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων, των πανεπιστημίων και των επαγγελματικών σχολών

– Ζητεί επαρκείς ευκαιρίες μάθησης και κατάρτισης στους χώρους εργασίας και στους ενήλικες περιορισμένης κατάρτισης και δεξιοτήτων

– ζητεί από τα κράτη μέλη συνεργασία με την Επιτροπή προκειμένου να διασφαλίσουν ότι το εργαλείο αυτοαξιολόγησης SELFIE είναι διαθέσιμο στις περιφερειακές και μειονοτικές γλώσσες

– Ζητεί συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων, τοπικών και περιφερειακών κοινοτήτων, τα κέντρα εκπαίδευσης και κατάρτισης και τα ενδιαφερόμενα μέρη της κοινωνίας των πολιτών

O T. Ναβράκσικς, Επίτροπος Παιδείας, Πολιτισμού, Νεολαίας και Αθλητισμού, υπογράμμισε πως παρά τις διαφορές στα εκπαιδευτικά τους συστήματα, όλοι αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις.

«Η επένδυση σε πόρους και υποδομές είναι ζωτικής σημασίας αλλά, αν θέλει να οδηγήσει στην καινοτομία, πρέπει να συνοδεύεται από ένα ολοκληρωμένο όραμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό το οποίο αντιμετωπίζει τον εκπαιδευτικό οργανισμό στο σύνολό του. Η Επιτροπή θεωρεί ότι το SELFIE, ένα δωρεάν ηλεκτρονικό εργαλείο που εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο, μπορεί να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο εδώ: μπορεί να βοηθήσει κάθε σχολείο να αξιολογήσει τη χρήση τεχνολογιών για τη διδασκαλία και τη μάθηση. Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, περισσότεροι από 50.000 εκπαιδευτικοί, φοιτητές και διευθυντές σχολείων είχαν ήδη χρησιμοποιήσει το SELFIE. Στόχος μας είναι να φτάσουμε ένα εκατομμύριο χρήστες μέχρι το τέλος του επόμενου έτους », είπε συμφωνώντας πως το διδακτικό προσωπικό βρίσκεται στο επίκεντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού και πως οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται κατάρτιση, αλλά χρειάζονται πολύ χρόνο και υποστήριξη για να μπορούν να χρησιμοποιούν τεχνολογία στη διδασκαλία τους.

«Η τεχνολογία θα πρέπει, επίσης, να βοηθήσει στην ανακούφιση των εκπαιδευτικών από το βάρος των διοικητικών και μη διδακτικών καθηκόντων» είπε, τονίζοντας πως η Επιτροπή έχει καταδείξει τη δέσμευσή της να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς και τους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν και να ενημερώσουν δεξιότητες και ικανότητες, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών.

«Η στήριξη του προϋπολογισμού της ΕΕ για την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων δεν θα κατοχυρωθεί μόνο από τις επιτυχίες των υφιστάμενων χρηματοδοτικών μέσων της ΕΕ που καλύπτουν αυτόν τον τομέα, όπως το ESF +, το Erasmus και το Horizon Europe, αλλά και το νέο πρόγραμμα Digital Europe. Το πρόγραμμα Digital Europe θα προσφέρει ευκαιρίες μάθησης που θα αντανακλούν τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στις προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, τον υπολογισμό υψηλών επιδόσεων και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο», συμπλήρωσε ο Επίτροπος.

Στη συζήτηση που προηγήθηκε της ψηφοφορίας τοποθετήθηκε ο Έλληνας ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Η οικονομία της γνώσης είναι αυτή η οποία θα καθορίσει το τι θα γίνει στα επόμενα χρόνια. Είναι δεδομένο ότι χρειάζεται εκπαίδευση, κατάρτιση, κονδύλια, για να μπορέσει πραγματικά να ανταποκριθεί η κοινωνία, ώστε να μη δημιουργήσουμε ψηφιακά προβλήματα στους πολίτες μας. Το πιο βασικό είναι το πού θα βρεθούν τα κονδύλια. Αυτό είναι το βασικό θέμα. Όταν έχεις το σύμφωνο σταθερότητας, το οποίο απαγορεύει να γίνουν αυξημένες δαπάνες στις δημόσιες επενδύσεις, τότε υπάρχει ένα σοβαρό πρόβλημα. Πιστεύω, κύριε Επίτροπε, ότι δεν πρέπει να μετρά στο έλλειμμα η επένδυση που θα γίνει από πλευράς κρατών μελών στην εκπαίδευση και ιδίως στην κατάρτιση σε θέματα ψηφιακής τεχνολογίας. Εκεί πρέπει να έχουμε εξαίρεση, όπως επίσης πρέπει να υπάρξουν κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όπως επίσης θα πρέπει -ιδίως για την Ελλάδα- να μη χρειάζεται η εθνική χρηματοδότηση, προκειμένου να μπει η Ελλάδα στα ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως έγινε με ειδική εξαίρεση που ίσχυσε για τα προηγούμενα χρόνια».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα