Την χρυσή τομή ψάχνουν κυβέρνηση – θεσμοί για την μεταμνημονιακή εποχή

Με θετικούς οιωνούς ολοκληρώθηκε το χθεσινό eurogroup, με τις οριστικές αποφάσεις για το κλείσιμο της αξιολόγησης και τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους να μεταφέρονται για το eurogroup της 21ης Ιουνίου.

Την ίδια στιγμή, ασαφείς εξακολουθούν να παραμένουν οι προθέσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σχετικά με τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα, καθώς οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ρωτήθηκαν πολλές φορές σχετικά με τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα. Ωστόσο, ουσιαστικά, δεν έδωσαν καμία απάντηση.

Μάλιστα, όταν πιέστηκαν από τον δημοσιογράφο του politico (ο οποίος τους ρώτησε εάν χωρίς το ΔΝΤ θα είναι ευχαριστημένοι), ο Σεντένο απάντησε εκ νέου με διπλωματική γλώσσα, σημειώνοντας ότι «θα είμαστε ευχαριστημένοι μόνο με ένα γεγονός: η Ελλάδα να βγει από το πρόγραμμα και να έχει πρόσβαση στις αγορές, έχοντας υιοθετήσει ένα φιλόδοξο μοντέλο ανάπτυξης. Φυσικά, καλωσορίζουμε το ΔΝΤ εάν αποφασίσει να συμμετάσχει…»

Σε ερώτηση εάν υπάρχει σύγκλιση απόψεων στο θέμα του χρέους, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι απέφυγαν εκ νέου να τοποθετηθούν, λέγοντας ότι «δεν θα αποκαλύψουμε λεπτομέρειες για τις πολιτικές συζητήσεις που γίνονται… υπάρχει σύγκλιση προς το τελικό σχέδιο και τους όρους της πρόσβασης της Ελλάδας στις αγορές».

Από την πλευρά της, πηγή του υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι η συζήτηση έγινε σε «καλό κλίμα» και ότι το Eurogroup χαιρέτισε την επίτευξη τεχνικής συμφωνίας μεταξύ των ελληνικών αρχών και των θεσμών το περασμένο Σάββατο στην Αθήνα.

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι το Eurogroup δεσμεύτηκε, επίσης, να υπάρξει συνολική συμφωνία για το χρέος μαζί με την ολοκλήρωση της τελευταίας αξιολόγησης του 3ου προγράμματος στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου.

Παράλληλα, τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο Δημόσιο σε μία σειρά τομέων περιγράφει το κείμενο συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Μεταξύ άλλων, όπως και στο προηγούμενο μεσοπρόθεσμο, απαριθμεί αλλαγές στα βαρέα και ανθυγιεινά, στον αριθμό των συμβασιούχων, τους μισθούς αλλά και το κλαδολόγιο, την αξιολόγηση, την κινητικότητα και τους manager.

Aναλυτικά η αναφορά για το Δημόσιο:

Ένα σύγχρονο κράτος και δημόσια διοίκηση

5.1. Δημόσια διοίκηση

Οι αρχές προτίθενται να εκσυγχρονίσουν και να ενισχύσουν σημαντικά την ελληνική διοίκηση, και να θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα, σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την τη δημιουργία ικανοτήτων και την αποπολιτικοποίηση της ελληνικής διοίκησης σε όλα τα επίπεδα.

Σημαντικές μεταρρυθμίσεις έχουν ήδη εγκριθεί στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΜΣ και τώρα η προσοχή έχει στραφεί στην πλήρη εφαρμογή τους.

Στο πλαίσιο αυτό:

i) Κινητικότητα. Οι γενικές και ειδικές περιγραφές θέσεων εργασίας θα ολοκληρωθούν για όλα τα υπουργεία, με τη συνεργασία της τεχνικής υποστήριξης, και θα υποβληθεί σχέδιο στα θεσμικά όργανα και τα οργανωτικά σχήματα για όλα τα υπουργεία (προηγούμενη δράση).

Οι αρχές εφαρμόζουν ήδη τη νέα κινητικότητα. Οι αρμόδιες για τους διορισμούς αρχές των υπηρεσιών παραλαβής θα εκδώσουν τις αποφάσεις όσον αφορά τον πρώτο κύκλο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 και οι αλλαγές θέσεων των εργαζομένων θα πραγματοποιηθεί έως τον Μάρτιο του 2018 (βασική παράδοση).

Τελική απόφαση για τον υπάλληλο αναφορικά με την κινητικότητα θα ληφθεί από την υπηρεσία λήψης με μια κενή θέση, χωρίς τη συμμετοχή του πολιτικού επιπέδου και σύμφωνα με προκαθορισμένους κανόνες και χωρίς τη δυνατότητα να διακόψει τη διαδικασία η υπηρεσία αναχώρησης. Αυτό θα εξορθολογίσει την κατανομή των πόρων ως καθώς και η στελέχωση σε όλη τη γενική κυβέρνηση.

(ii) Διορισμοί:

Ως προηγούμενη δράση, οι αρχές θα:

(α) προωθήσουν την πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων Διοικητικoύς, Αναπληρωματικούς Διοικητικούς και (Ειδικούς) τομεακούς Γραμματείς που καθορίζονται στο TMU (Τμήμα WW).

β) διορίζει τους διευθυντές της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρωπίνων Πόρων και Χρηματοοικονομικών και

(γ) να ξεκινήσει η πρόσκληση για θεματικούς Γενικούς Διευθυντές.

(δ) να τροποποιήσει τον νόμο 4369/2016 για την καθιέρωση προθεσμίας 3 μηνών για τις διαδικασίες διορισμού όλων των Γενικών Διευθυντών, των Διευθυντών και προϊσταμένων

και (ε) να τροποποιήσει τον νόμο 4369/2016 για να εξασφαλίσει ότι οι υπάρχοντες γενικοί γραμματείς θα απαλλάσσονται από τα καθήκοντά τους το αργότερο 3 μήνες μετά την πλήρωση των θέσεων που αναγράφονται στο TMU (Ενότητα WW).

Ως βασικά παραδοτέα:

(α) διορισμοί διοικητικών, αναπληρωματικών Διοικητικοί και (Ειδικοί) Τομεακοί Γραμματείς που θα περιλαμβάνονται στην ΤΜΜ
να ολοκληρωθούν το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2018

και (β) τους διορισμούς όλων των θεματικών γενικών διευθυντών να ολοκληρωθούν έως τον Μάρτιο του 2018.

Ως βασικά παραδοτέα:

(α) τον Μάρτιο του 2018, θα δημοσιοποιηθεί η πρόσκληση για όλους τους διευθυντές και οι διευθυντές θα διοριστούν μέχρι τον Ιούνιο του 2018, και

(β) η πρόσκληση για όλους τους προισταμένους τμημάτων να ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2018.

iii) Αξιολόγηση απόδοσης.  Μέχρι τον Ιούνιο του 2018 και ως βασικά παραδοτέα, (i) ένα all inclusive σχέδιο για την ανάπτυξη σύμφωνα με το πεδίο εφαρμογής του Μέρους Β του Ν. 4369/2016 συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής στόχων για τη δημόσια διοίκηση και την ηλεκτρονική πλατφόρμα αξιολόγησης της απόδοσης • και (ii) το δεύτερο θα πραγματοποιηθεί η άσκηση αξιολόγησης της απόδοσης.

Περαιτέρω δράσεις περιλαμβάνουν:

Προγράμματα σπουδών. Μέχρι το Μάιο του 2018 το σημερινό σύστημα «klados» θα χαρτογραφηθεί και θα βελτιωθεί με τις γενικές και ειδικές περιγραφές θέσεων εργασίας με τη συνεργασία των διαθέσιμων με την βοήθεια της τεχνικής υποστήριξης.

Μισθοί. Το MTFS 2019-22 θα καθορίσει ανώτατα όρια για το μισθολογικό κόστος και το επίπεδο της απασχόλησης συνεπές με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και την εξασφάλιση ενός μείωση του μισθολογίου σε σχέση με το ΑΕΠ κατά τη διάρκεια της περιόδου, μεταξύ άλλων μέσω της χρήση του κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων που θα μεταβεί από το 1: 4 το 2017 και το 1: 3 το 2018, ενώ θα εξαιρεθούν από τον υπολογισμό του συνολικού ετήσιου αριθμού προσλήψεων εκείνων που είναι λόγω της κινητικότητας του προσωπικού στο δημόσιο τομέα, εκτός από τις εταιρείες του κεφαλαίου Β.

Μετατροπές συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε συμβάσεις ορισμένου χρόνου μετά από οριστική δικαστική απόφαση θα απαιτήσει τη λήψη μέτρων για να εξασφαλιστεί η τήρηση του προβλεπόμενου μισθολογικού κόστους στην ΕΕ 2018 και ο ΜΣΙΧ 2019-22.
Επιπλέον, θα θεσπιστεί ανώτατο όριο για τις προσωρινές συμβάσεις για να εξασφαλιστεί ότι ο μέσος όρος των συμβάσεων που επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό, όπως αναφέρεται στην απογραφή βάση δεδομένων, παραμένει αμετάβλητος το 2018, διατηρώντας το προβλεπόμενο γενικό κρατικό μισθολογικό κόστος.

Πρόσθετες προσωρινές συμβάσεις για την κάλυψη αναγκών για το προσφυγικό, τις φυσικές καταστροφές και η ανθρωπιστική κρίση θα εξαιρεθούν από το καθεστώς οροφή.

iii. Επιδόματα. Ως προηγούμενη δράση, (i) θα θεσπιστεί νομοθεσία για τον εξορθολογισμό επιδομάτων για επικίνδυνες και επικίνδυνες εργασίες (βαρέα και ανθυγιεινά), μέσω, μεταξύ άλλων, της εμπειρογνωμοσύνης από το διαθέσιμο πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης • και

(ii) το άρθρο 32 του νόμου 4483/2017 θα τροποποιηθεί ώστε να περιοριστεί η παροχή παροχών σε είδος των τροφίμων και της στέγασης από τους δήμους των απομακρυσμένων περιοχών και των νησιών σε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και άλλα κρίσιμα επαγγέλματα και το έκτακτο προσωπικό. (μέχρι το Μάιο του 2018).

Τέλος, σε σημερινή συνέντευξη της υπουργού Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου στην Εφημερίδα των Συντακτών αναφέρθηκε  για την έξοδο από τα μνημόνια που αποτελεί μια ευκαιρία για τους εργαζόμενους να εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και αμοιβές, ενώ ζητά από τους εργοδότες να ταυτίσουν τους μισθούς με την παραγωγικότητα στην εργασία.

Σε αυτή την βάση κυβέρνηση και θεσμοί συζητούν για την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Αναλυτικά ένα κομμάτι της συνέντευξης:

Οι εργασιακές σχέσεις στις εργολαβίες μπαίνουν στο στόχαστρο της κυβέρνησης, όπως προαναγγέλλει στη συνέντευξή της η υπουργός Εργασίας. Η κ. Αχτσιόγλου ρίχνει το γάντι στους εργοδότες που απασχολούν αδήλωτους εργαζόμενους αφού συνδέει τη μείωση του προστίμου για ανασφάλιστη εργασία με τη χρονική διάρκεια της σύμβασης εργασίας. Παράλληλα, θέτει ως στόχο τη μείωση της μαύρης εργασίας στο 5% μέχρι το 2021. Για την ίδια, η έξοδος από τα μνημόνια αποτελεί μια ευκαιρία για τους εργαζόμενους να εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και αμοιβές, ενώ ζητά από τους εργοδότες να ταυτίσουν τους μισθούς με την παραγωγικότητα στην εργασία. 

• Την προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε ο κύκλος της 4ης αξιολόγησης και βαδίζουμε σιγά σιγά στην κανονικότητα. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τον κόσμο της μισθωτής εργασίας που επλήγη τόσο από τις μνημονιακές πολιτικές της 8ετίας;

Πέρα όμως από τις δυνατότητες που θα ανοιχτούν μετά την έξοδο, η κυβέρνηση έχει ήδη διασφαλίσει αρκετά θετικά δεδομένα για τους εργαζόμενους. Τον Αύγουστο επανέρχονται οι δύο βασικές αρχές των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Οι εργαζόμενοι επανακτούν ουσιαστικά τη δυνατότητα να διαπραγματεύονται και να κερδίζουν καλύτερους μισθούς και όρους εργασίας. Η ανάκτηση αυτή νομοθετήθηκε ήδη, μέσα από σκληρή διαπραγμάτευση. Ομοίως νομοθετήθηκαν ήδη μέτρα καταπολέμησης της αδήλωτης, της υποδηλωμένης και της απλήρωτης εργασίας. Ενισχύθηκαν ο ρόλος και η δράση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, με αποτέλεσμα η αδήλωτη εργασία στους κλάδους υψηλής παραβατικότητας να έχει μειωθεί από το 19,17% που ήταν το 2014 στο 12,5%. Με στοχευμένες παρεμβάσεις, η ανεργία αποκλιμακώνεται σταθερά και επιδίωξή μας είναι να βελτιώνεται διαρκώς η σχέση μεταξύ θέσεων πλήρους και μερικής απασχόλησης.

• Μπορεί να επέλθει κανονικότητα στις διαπραγματεύσεις για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας μέσω της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης και της επεκτασιμότητας; Μήπως χρειάζονται και άλλες δομικές παρεμβάσεις στο καθεστώς των συλλογικών διαπραγματεύσεων;

Η επαναφορά των δύο βασικών αρχών των συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι αναγκαία για να αποκτήσουν διαπραγματευτική ισχύ οι εργαζόμενοι και για να ενεργοποιηθεί στην πράξη η υπογραφή συλλογικών συμβάσεων. Η νέα πραγματικότητα που θα διαμορφωθεί μετά τον Αύγουστο θα δείξει αν και πού χρειάζονται επιπλέον δομικές παρεμβάσεις. Ωστόσο, οφείλω να επισημάνω ότι η βελτίωση των όρων εργασίας δεν είναι υπόθεση μόνο της κυβέρνησης. Είναι υπόθεση πρωτίστως των εργαζομένων, των διεκδικήσεών τους, αλλά και των εργοδοτών που αποβλέπουν στην ενίσχυση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεών τους μέσα από τη βελτίωση των μισθών και των όρων εργασίας. Μια αριστερή κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίζει τα εργαλεία για να είναι δυνατή η βελτίωση αυτή, δεν μπορεί όμως και δεν πρέπει να υποκαθιστά τις συλλογικές διεκδικήσεις και τον κοινωνικό διάλογο.

 

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα