Ρώσοι πράκτορες «φύτεψαν» χιλιάδες μηνύματα σε Twitter και Facebook

Με στόχο να επηρεάσουν αμερικανούς πολίτες σχετικά με πολιτικά και κοινωνικά θέματα, ρώσοι πράκτορες «φύτεψαν» χιλιάδες αναρτήσεις, τις οποίες είδαν έως 126 εκατομμύρια χρήστες.

Συγκεκριμένα δημοσίευσαν 80.000 αναρτήσεις στο Facebook, 131.000 «τιτιβίσματα» στο Twitter και περισσότερα από 1.100 βίντεο στο YouTube.

Σύμφωνα με το Reuters και τους Times της Νέας Υόρκης τα παραπάνω στοιχεία δόθηκαν από τις ίδιες τις εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο Κογκρέσο των ΗΠΑ, το οποίο ερευνά τη ρωσική υπόγεια επιρροή στις αμερικανικές εκλογές του 2016.

Το μεγαλύτερο στον κόσμο αμερικανικό κοινωνικό δίκτυο, το Facebook, δήλωσε ότι η Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών, μια σκιώδης υπηρεσία που φέρεται να συνδέεται με το Κρεμλίνο, έκανε 80.000 κατευθυνόμενες αναρτήσεις, τις οποίες είδαν περίπου 29 εκατομμύρια χρήστες μεταξύ Ιανουαρίου 2015 και Αυγούστου 2017.

Στη συνέχεια, μέσω διάχυσης τους (με like, share κ.α.), τα μηνύματα αυτά έφθασαν σε 126 εκατ. χρήστες.

Το Facebook ακόμη ανέφερε ότι βρήκε και διέγραψε πάνω από 170 λογαριασμούς του Instagram, από όπου είχαν γίνει άλλες 120.000 αναρτήσεις με περιεχόμενο συνδεόμενο με τη ρωσική επιρροή. Είχε προηγηθεί η αποκάλυψη ότι το Facebook είχε εντοπίσει διαφημίσεις αξίας άνω των 100.000 δολαρίων, που είχαν πληρωθεί από τη ρωσική Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών.

Οι περισσότερες αναρτήσεις δεν είχαν άμεσα πολιτικό περιεχόμενο αλλάαφορούσαν ένα μεγάλο εύρος θεμάτων φυλετικών, θρησκευτικών, δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων και των διεμφυλικών, οπλοκατοχής κ.α.

Χιλιάδες λογαριασμοί στο Twitter

Το Twitter ανέφερε ότι ανακάλυψε και διέγραψε 2.752 λογαριασμούςσυνδεόμενους με την ίδια ρωσική Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών μεταξύ Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου 2016, από τους οποίους εστάλησαν περίπου 131.000 tweets.

Ακόμη, εντόπισε περισσότερους από 36.000 αυτοματοποιημένους λογαριασμούς, που στο ίδιο τρίμηνο είχαν κάνει 1,4 εκατομμύρια αναρτήσεις (συνδεόμενες επίσης με τη Ρωσία) σχετικά με τις προεδρικές εκλογές και τις οποίες είχαν δει οι χρήστες περίπου 288 εκατομμύρια φορές. Το Twitter επεσήμανε ότι αυτά τα 1,4 εκατ. μηνύματα ήσαν λιγότερα από το 1% των συνολικών «τιτιβισμάτων» της προεκλογικής περιόδου.

Αγορασμένες διαφημίσεις στο YouTube 

Η Google, στη δική της δήλωση στο Κογκρέσο, αναφέρει ότι βρήκε ενδείξεις πως η ρωσική Υπηρεσία Διαδικτυακών Ερευνών είχε αγοράσει διαφημίσεις και είχε δημιουργήσει «κανάλια» στο YouTube για να «ανεβάζει» σύντομης διάρκειας βίντεο με διχαστικό κοινωνικό περιεχόμενο για τις φυλετικές σχέσεις, τη συμπεριφορά των αστυνομικών στις ΗΠΑ, τη Συρία κ.α.

Σύμφωνα με τη Google, 18 κανάλια του YouTube «πιθανώς σχετίζονταν» με ρώσους πράκτορες που αναρτούσαν βίντεο. Συνολικά, εκτιμάται ότι αναρτήθηκαν περισσότερα από 1.100 τέτοια βίντεο συνολικής διάρκειας 43 ωρών μεταξύ 2015-καλοκαιριού 2017.

Αλλά σχετικά λίγοι χρήστες τα είδαν (περίπου 309.000 φορές), ενώ μόνο το 3% αυτών των βίντεο είχαν πάνω από 5.000 «χτυπήματα». Η Google διαβεβαιώνει ότι βρήκε ενδείξεις μόνο περιορισμένης ρωσικής παρέμβασης στις υπηρεσίες της.

Η Google πάντως ξεκαθάρισε ότι δεν θα κινηθεί εναντίον του ρωσικού καναλιού RT, που έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο κοινό στο YouTube,παρόλο που οι αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες θεωρούν το RT βασικό εργαλείο προπαγάνδας του Κρεμλίνου. Αντίθετα, το Twitter έκανε γνωστό ότι θα απαγορεύσει τόσο το RT όσο και το επίσης ρωσικό Sputnik.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα