Site icon The Indicator

Προς αναβολή της μείωσης συντάξεων, αφορολόγητου και ελάφρυνση φόρων;

Η εντυπωσιακή δημοσιονομική επίδοση του 2017 που κλείνει με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,4 – 3,5% του ΑΕΠ έναντι του στόχου του προϋπολογισμού που ήταν στο 2,44%, πιθανότατα να ανοίξει το δρόμο για τροποποίηση του μίγματος οικονομικής πολιτικής το οποίο είχε συμφωνηθεί με τους δανειστές και να οδηγήσει τόσο σε αναβολή των μειώσεων των συντάξεων όσο και σε φορολογικές ελαφρύνσεις.

Στο παραπάνω οικονομικό αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο έφθασε, παρά τη χορήγηση του κοινωνικού επιδόματος, του επιδόματος στους κατοίκους των νησιών όπου καταργήθηκε ο μειωμένος ΦΠΑ, το επίδομα στους πλημμυροπαθείς της Δυτ. Αττικής, το επίδομα στους ανέργους, την αποζημίωση της ΔΕΗ για τις ΥΚΩ που απέτρεψε τις αυξήσεις των τιμολογίων και τις επιστροφές των παράνομων κρατήσεων από το 2012, των συντάξεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών κατόρθωσε και έφθασε από το 2017, τον πήχη του πλεονάσματος του 3,5%, όπου έχει τεθεί για τα έτη 2018-2022. Ωστόσο θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε με την αύξηση της φορολογίας, που επέβαλαν οι δανειστές.

Το γεγονός αυτό πάντως αποτελεί για την κυβέρνηση ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί, ενόψει της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης, αλλά και της πορείας προς την έξοδο από τα μνημόνια, για δύο λόγους:

Ευνοϊκότερες συνθήκες για συντάξεις – φορολογία

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του indicator.gr, η κυβέρνηση θα υποστηρίξει κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης για την 4η αξιολόγηση ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί υπεραποδίδουν, και συνεπώς υπάρχει περιθώριο για μείωση της φορολογίας και γενικά να μπει ένα έστω μερικό τέλος στη λιτότητα. Θα ζητήσει από τους δανειστές να επανεξεταστεί το πακέτο των φορολογικών μέτρων, αλλά και το πλαίσιο των ασφαλιστικών εισφορών, ώστε να διορθωθούν τα όποια λάθη φανερώθηκαν κατά την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας και το ύψος τους να προσδιοριστεί στα πραγματικά επίπεδα των αναγκών για την επίτευξη των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Σημαντική είναι η επισήμανση οικονομικών κύκλων ότι εάν το υπερπλεόνασμα επιτεύχθηκε το 2017 με ρυθμό ανάπτυξης 1,4%, το 2018 που η ανάπτυξη αναμένεται να επιταχυνθεί στο 2,3%, η απόδοση θα είναι σημαντικά υψηλότερη, που σημαίνει πως, δεν υπάρχει λόγος να πιέζεται η ελληνική οικονομία να παράγει υπερπλεονάσματα, αλλά το ύψος των παρεμβάσεων θα προσαρμοστεί στα δεδομένα για την παραγωγή πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει το πρόγραμμα.

Αυτό που συνεπώς αναμένεται να επιδιώξει η κυβέρνηση είναι η αποτροπή της μείωσης των συντάξεων από την 1-1-2019, μέσω του επανυπολογισμού τους με το νόμο Κατρούγκαλου. Η διαδικασία αυτή, αν τελικά δεν αναβληθεί η ακυρωθεί, θα επιφέρει μειώσεις έως 18% στην προσωπική διαφορά που θα προκύψει σε ορισμένες κατηγορίες συνταξιούχων και όχι στο σύνολο της σύνταξης όπως κακώς αναφέρεται.

Επίσης θα ζητήσει την επίσπευση των «παράλληλων θετικών αντίμετρων» που έχουν συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα και προβλέπουν μείωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις αλλά και κοινωνικές παροχές.

Αναφορές για χαλάρωση της πολιτικής, μετά τη λήξη του μνημονίου έκανε και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Exit mobile version