Ν.Βούτσης για δανειστές:«Oτιδήποτε έχει σχέση με μέτρα που αγγίζουν τους μεγάλους,τα κόβουν»

oikgfΣυνέντευξη του Προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση στην «Αυγή της Κυριακής» και τον δημοσιογράφο Κώστα Πουλακίδα.

-Το τίμημα για την αξιολόγηση είναι βαρύ; Πρέπει να κλείσει πάση θυσία;

-Η αξιολόγηση έπρεπε να είχε κλείσει από την αρχή του έτους, αυτό ήταν το κανονικό χρονοδιάγραμμα. Η κυβέρνηση στα βασικά ζητήματα (ασφαλιστικό, φορολογικό, “κόκκινα” δάνεια) διαμόρφωσε τις θέσεις της εδώ και καιρό και έχει υποβάλει προτάσεις νόμου (π.χ. αναπτυξιακό νόμο, έρευνα, λαθρεμπορία).

Υπάρχει απαράδεκτη καθυστέρηση επεξεργασίας και συναίνεσης από τους θεσμούς. Η καθυστέρηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη δυσαρμονία και τη διαφορετική λογική που υπάρχει ανάμεσα στο ΔΝΤ και τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Αν η αξιολόγηση δεν προχωρήσει τάχιστα και σύμφωνα με το γράμμα της συμφωνίας του καλοκαιριού, οι επιπτώσεις μπορεί να είναι πολύ σοβαρές για την πραγματική οικονομία.

-Μετά την αξιολόγηση τι ακολουθεί; Ποιο είναι το πλάνο έως το τέλος της κυβερνητικής θητείας;

-Ο οδικός χάρτης έχει να κάνει τόσο με τη συμφωνία πάνω στην άριστη μέθοδο για την πραγματική απομείωση του χρέους όσο και με τη γρήγορη νομοθέτηση και εφαρμογή των αναπτυξιακών σχεδιασμών για την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας. Ταυτόχρονα με τη συζήτηση για το χρέος θα πρέπει να υπάρξει αναδιαμόρφωση της συμφωνίας σε σχέση με την ελευθερία και το εύρος νομοθέτησης από την ελληνική πλευρά. Είναι κρίσιμο ζήτημα γιατί έως τώρα υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις και εμπόδια, τα οποία τίθενται πέραν της συμφωνίας του καλοκαιριού, στη νομοθέτηση είτε του “παραλλήλου προγράμματος” είτε θεμάτων, κυρίως οικονομικών, που μπορούν να δώσουν μια μεγάλη ανάσα εσόδων στην ελληνική οικονομία, ενώ σήμερα οι θεσμοί δεν δέχονται να προϋπολογίζονται. Αντίθετα, οτιδήποτε έχει σχέση με μέτρα που αγγίζουν έστω και λίγο τους μεγάλους, τα κόβουν, όπως το 1 τοις χιλίοις στις τραπεζικές συναλλαγές, τον ΦΠΑ 0% – 6% – 13% στην ιδιωτική παιδεία, όπου απαίτησαν ή 0% ή 23%, την αύξηση της φορολογίας για τους πολύ πλούσιους στο 55% όπου απαίτησαν να μείνει στο 45%. Όποια νομοθεσία τους πηγαίνεις για να βγαίνουν οι αριθμοί, τη σταματούν και ζητούν μέτρα που να θίγουν τους αδύναμους.

-Είναι ιδεολογική εμμονή ή υπάρχουν σχέσεις με συμφέροντα;

-Και τα δύο απολύτως. Υπάρχει ανοικτός δίαυλος και από πολιτικές δυνάμεις και από κοινωνικές οργανώσεις για τα συμφέροντά τους, όπως υπήρχε και επί κυβέρνησης ΝΔ, αλλά υπάρχει σαφέστατα και ιδεολογική εμμονή. Δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να υπάρξει πολιτικό υπόδειγμα της Αριστεράς που θα είναι ένα επιτυχημένο αντι-μοντέλο τήρησης ενός προγράμματος. Θέλουν το μοντέλο να έχει σταθερό νεοφιλελεύθερο πρόσημο.

-Μετά την αξιολόγηση εκτιμάτε ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν και πολιτικές εξελίξεις; Ενδεχομένως ανασχηματισμός; Ίσως διεύρυνση του κυβερνητικού σχήματος; Ακόμη και εκλογές;

-Οποιαδήποτε πολιτική εξέλιξη δεν μπορεί παρά να νοείται ως περαιτέρω διεύρυνση των πολιτικών και κοινωνικών συναινέσεων γύρω από το εφαρμοζόμενο πρόγραμμα της κυβέρνησης, και όχι είτε ως αντικατάσταση συγκυβερνώντων κομμάτων είτε ως αναζήτηση τομών μέσω εκλογών ή δημοψηφισμάτων. Εργαζόμαστε στην κατεύθυνση υλοποίησης του οδικού χάρτη με προοπτική εξάντλησης της τετραετίας. Η κοινωνία κάνει κάθε μέρα τον απολογισμό της, οι πολιτικές δυνάμεις θα τον κάνουν στο τέλος της περιόδου. Αυτή η ισορροπία πρέπει να έχει ένα σταθερό, θετικό, προοδευτικό, μεροληπτικό πρόσημο.

-Η νέα περίοδος εκτιμάτε ότι θα σηματοδοτηθεί με αλλαγή του εκλογικού νόμου;

-Σε ό,τι αφορά τον εκλογικό νόμο προφανώς μιλάμε για την απλή αναλογική με τον προσδιορισμό της στις σημερινές ανάγκες και τις σημερινές πολιτικές αντιστοιχίσεις με μία κοινωνία που περάσει έξι χρόνια μνημονιακών πολιτικών. Μπορεί να λειτουργήσει απελευθερωτικά, έξω από χειραγωγήσεις και μεγάλα προνόμια για το πρώτο κόμμα και να βοηθήσει ώστε να υπάρξει μια αναδιάταξη των πολιτικών δυνάμεων. Το πιο κρίσιμο όμως ζήτημα είναι να μπορούμε να παρακολουθήσουμε και να συμβάλουμε, όπως κάναμε μέχρι τώρα, στην αναδιάταξη των πολιτικών δυνάμεων σε ευρωπαϊκή κλίμακα.

-Το επόμενο διάστημα θα έχουμε δική σας πρωτοβουλία για το πόθεν έσχες;

-Ολοκληρώσαμε τη συνεννόηση με το Υπουργείο Δικαιοσύνης που θα νομοθετήσει. Θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας ώστε να υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης, πραγματικού και γρήγορου ελέγχου. Επίσης θα φύγουν από τη Βουλή οι υπόχρεοι, πέραν βέβαια του πολιτικού συστήματος. Θα γίνεται ακόμη υποχρεωτικός έλεγχος για όλες τις κατηγορίες από ένα επίπεδο ευθύνης και πάνω, που θα προσδιοριστεί (δικαστικούς, αστυνομικούς, εκδότες κ.ά.), χωρίς όμως να υπάρξει δημοσιοποίηση γι’ αυτούς, ενώ θα συντάσσονται εκθέσεις για το σύνολο των υπόχρεων. Έχει μεγάλη σημασία όμως να δούμε την προσπάθεια που ξεκινά την Τετάρτη με την Εξεταστική Επιτροπή για τον έλεγχο των δανείων προς τα ΜΜΕ και τα κόμματα και τις ευθύνες των τραπεζών. Έτσι συγκεκριμένα και με απτό τρόπο θα μπορούμε να μπούμε στα θέματα του πολιτικού χρήματος, της διαπλοκής και της αδιαφάνειας. Αυτό συνδέεται προφανώς και με τον έλεγχο από τις οικονομικές υπηρεσίες ή και την ειδική υπηρεσία της Βουλής συγκεκριμένων πόθεν έσχες συγκεκριμένων παραγόντων που λειτούργησαν σε καθεστώς ιδιότυπης ασυλίας τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτά θα τελειώσουν. Η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης πηγαίνει χέρι-χέρι με το χτύπημα της διαφθοράς, της διαπλοκής και με την οικονομική και εισοδηματική δικαιοσύνη που θα έρθει ως συμπλήρωμα μιας μεροληπτικής πολιτικής υπέρ των αδυνάτων.

-Οι Ανεξάρτητες Αρχές, και ειδικά το ΕΣΡ, πότε θα στελεχωθούν;

-Ήδη λειτουργεί η ΑΔΑΕ και μπορούμε να κλείσουμε με τον Συνήγορο του Πολίτη και με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Έχει γίνει προεργασία για το ΑΣΕΠ. Εφόσον τελειώσουμε με αυτές, θα μπορούμε να προσεγγίσουμε ξανά και το ζήτημα του ΕΣΡ, όπου δεν υπήρχαν διαφωνίες στα πρόσωπα, αλλά επί της αρχής διαφωνία από τη ΝΔ, προφανώς γιατί δεν συνέφερε όσους θέλουν η αδειοδότηση να αφορά τους παράγοντες που λειτουργούν τώρα τα media.

-Σας προβληματίζει η κριτική ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να επιβάλει λογοκρισία στα ΜΜΕ;

-Αναιτίως κατηγορείται η κυβερνητική πλειοψηφία. Το Σύνταγμα ως προς τον Τύπο είναι απόλυτο, ότι δεν υπάρχει, ούτε μπορεί να υπάρξει, κανενός είδους λογοκρισία πριν ή μετά τη δημοσίευση άποψης. Αντίθετα, όμως, ως προς τις ραδιοτηλεοπτικές συχνότητες και το διαδίκτυο, από το Σύνταγμα δίνεται έμφαση στην τήρηση συγκεκριμένων ρυθμιστικών κανόνων, επειδή είναι δημόσιες συχνότητες και δημόσιος ο χώρος αναφοράς. Η απόπειρα καταστροφολογικής προσέγγισης σε προσπάθειες ελέγχου, και μάλιστα συμπεριλαμβανομένου του Τύπου, γίνεται μόνο και μόνο για να υπάρξει εντύπωση στον κόσμο ότι όλοι είναι ίδιοι, ότι όλοι προσπαθούν να κάνουν τη δική τους διαπλοκή έναντι της διαπλοκής των άλλων και ότι τελικά δεν υπάρχει πεδίο αναγκαίας ρύθμισης για κανέναν. Είναι μια τακτική αντιθεσμική και αντισυνταγματική με προσχηματική επίκληση του Συντάγματος.

-Ο ΣΥΡΙΖΑ προχωρά σε συνέδριο. Το κόμμα πρέπει να αντιστοιχιστεί στο δίπολο κεντροαριστερά–κεντροδεξιά;

-Θα ήταν ταφόπλακα για τον ΣΥΡΙΖΑ, και ευτυχώς δεν υπάρχουν τέτοιες ηγετικές απόψεις, να πάμε στη διαμόρφωση μιας πόλωσης ανάμεσα σε κεντροαριστερά και κεντροδεξιά. Αντίθετα, ιστορικά είναι πιο ενεργή παρά ποτέ η αναδιαμόρφωση των πόλων της αριστεράς και της δεξιάς, και στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.

-Στις νέες συνθήκες, το κόμμα πώς θα πρέπει να λειτουργήσει και να οργανωθεί; Ποια θα πρέπει να είναι η σχέση του με την κυβέρνηση;

-Το κόμμα και το συνέδριο πρέπει να απασχοληθούν με δύο προβλήματα: α) Με την πολύ μικρή εκπροσώπηση του κόμματος στις θεσπισμένες κοινωνικές οργανώσεις. Έχουμε έντονη παρουσία στο μη θεσπισμένο πλατύ κίνημα αλληλεγγύης προς τους πρόσφυγες, αυτό όμως δεν αρκεί. β) Τη μικρή μαζικότητα. Υπάρχει μια αδυναμία στα όρια της δυσανεξίας του κομματικού σώματος να επικοινωνήσει με ένα πολύ μεγάλο μέρος κυρίως λαϊκού κόσμου που στο παρελθόν ήταν προσανατολισμένο προς τη λαϊκή δεξιά ή το κοινωνικό ΠΑΣΟΚ. Δεν δικαιολογείται πλέον, μετά από τέσσερα χρόνια και μετά από τέσσερις εκλογικές δοκιμασίες όπου σταθερά αυτός ο κόσμος ψηφίζει ΣΥΡΙΖΑ και αποκτά συνείδηση ΣΥΡΙΖΑ, να μην τον βοηθήσουμε να αποκτήσει και κουλτούρα και απόψεις και αξίες ΣΥΡΙΖΑ. Να ξεφύγουμε από μικρόνοες, μικρόψυχες νοοτροπίες και σεχταριστικές αντιλήψεις που λειτουργούν υπονομευτικά για την πορεία του κόμματος.

-Η επιμονή του Κ. Μητσοτάκη στη γραμμή να προκηρυχθούν πρόωρα εκλογές και να πέσει η κυβέρνηση της Αριστεράς έχει ουσιαστικό περιεχόμενο ή είναι απλώς για τις πολιτικές εντυπώσεις;

-Είναι απόλυτη προσαρμογή στις πιο ακραίες δυνάμεις της διαπλοκής στο εσωτερικό και σε κάποιες, λίγες πλέον, δυνάμεις μέσα στον αναδιαμορφούμενο συσχετισμό στην Ελλάδα και την Ευρώπη που θα ήθελαν μια νέα εκδοχή της αριστερής παρένθεσης. Δεν αποτελεί καμία ρεαλιστική προσέγγιση, καθώς μάλιστα όλοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί λένε ότι πρέπει να πάμε σε γρήγορη αξιολόγηση και προώθηση της συμφωνίας. Αλλά και αν το δούμε από πλευράς πραγματικής πρόθεσης του Κ. Μητσοτάκη, θεωρώ ότι ούτε στους χειρότερους εφιάλτες του δεν θα ήθελε να μπει τώρα σε εκλογική διαδικασία. Γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να είναι εύκολος ο δρόμος για την επάνοδο στην εξουσία είτε της ΝΔ είτε ευρύτερα των δυνάμεων του “μένουμε Ευρώπη”.  Κυρίως όμως διότι ούτε ψύλλος στον κόρφο του δεν θα ήθελε να αναμετρηθεί με τα μείζονα θέματα της οικονομικής κρίσης και του προσφυγικού. Και ο νοών νοείτω.

 

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα