Μίχαλος: Λάθος η υιοθέτηση ακροδεξιάς ατζέντας από τη ΝΔ

Ιστορική χαρακτηρίζει την συμφωνία του Eurogroup για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους σε συνέντευξή του στο Tvxs.gr ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, ο οποίος βρέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο και του πολιτικού ενδιαφέροντος μετά τη διαγραφή του από τη ΝΔ.

Αναφορικά με την προοπτική αύξησης του κατώτατου μισθού, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ σημειώνει πως έχει φτάσει η ώρα «να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος», προκειμένου να επανέλθει σταδιακά στο επίπεδο των 751 ευρώ, ενώ παράλληλα επαναλαμβάνει τη θέση του κατά της προκήρυξης πρόωρων εκλογών τονίζοντας ότι αυτές «ποτέ δε λύνουν προβλήματα».

Σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαγραφή του από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο κύριος Μίχαλος κάνει λόγο για «αψυχολόγητη κίνηση, δείγμα βαθιάς εσωστρέφειας», επισημαίνοντας με νόημα ότι «είναι λάθος να υιοθετείς την ατζέντα της ακροδεξιάς αντί να μένεις σταθερός στις θέσεις της παράταξης του μεσαίου χώρου».

Πως εκτιμάτε ότι μπορεί να επιδράσει η πρόσφατη απόφαση του Eurogroup για τη ρύθμιση του χρέους σε ό,τι αφορά τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας;

Η πρόσφατη απόφαση του Eurogroup είναι μία ιστορική συμφωνία, καθώς, αν και δεν αποτελεί πανάκεια,  βάζει τέλος στα Μνημόνια και δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα , με πολύ κόπο και δουλειά βέβαια,  να μπει σε ένα νέο δρόμο, λιγότερο δύσβατο και να χτίσει με ίδιες δυνάμεις, ένα καλύτερο μέλλον. Τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους θα μπορούσαν βέβαια να είναι πιο γενναιόδωρα, προκειμένου τα δισ. ευρώ που θα δοθούν στους πιστωτές μας να κατευθύνονταν σε παραγωγικές επενδύσεις και να ενίσχυαν το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Επιπλέον, η  δέσμευση για υψηλά δημοσιονομικά πλεονάσματα στα επόμενα χρόνια, περιορίζει ασφυκτικά τα περιθώρια για επιτάχυνση της ανάπτυξης με τολμηρές φορολογικές μειώσεις και υψηλότερες δημόσιες επενδύσεις. Απαιτείται, επομένως, ένα εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων και μέτρων, με στόχο να δημιουργηθεί ο δημοσιονομικός χώρος για ένα διαφορετικό μείγμα πολιτικής, ευνοϊκό προς την ανάπτυξη.

Απαιτείται, επίσης, η δημιουργία φιλικού προς την ανάπτυξη φορολογικού περιβάλλοντος, με ταυτόχρονη μείωση μη παραγωγικών δαπανών του δημοσίου και βελτίωση της εισπραξιμότητας φόρων και εισφορών, ενώ εξίσου απαραίτητη είναι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών από το 20% στο 10% προκειμένου να αυξηθεί η καταγεγραμμένη απασχόληση και να περιοριστεί η ανεργία. Επίσης, θα πρέπει να θεσμοθετηθούν νέα κίνητρα και μέτρα διευκόλυνσης των επενδύσεων σε στρατηγικά επιλεγμένους τομείς, να αξιοποιηθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη δημιουργία και τον εκσυγχρονισμό σημαντικών υποδομών και να αποκατασταθούν συνθήκες πιστωτικής επέκτασης, με έμφαση στη χρηματοδότηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, με βιώσιμους και ανταγωνιστικούς όρους. Ακόμη, η καταβολή της δόσης των 15 δισ. ευρώ που θα χρησιμοποιηθεί ως «αποθεματικό» για την αντιμετώπιση οποιονδήποτε δημοσιονομικών έκτακτων προβλημάτων δημιουργηθούν, δε θα πρέπει να «σπαταληθούν» αλλά να χρησιμοποιηθούν μόνο σε περιπτώσεις αδυναμίας της Ελλάδας να βγει στις αγορές που θα αφορούν εξωγενείς και μόνο παράγοντες, όπως κάποιες κρίσεις σε Ιταλία, Ισπανία κλπ.

Θεωρείτε πως έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την αύξηση του κατώτατου μισθού, στην οποία προσανατολίζεται η κυβέρνηση;

Φαίνεται ότι το αρμόδιο υπουργείο προσπαθεί να κινηθεί στο δρόμο που κινήθηκε και η Πορτογαλία, όπου έγιναν τρεις αυξήσεις, με αποτέλεσμα ο κατώτατος μισθός από τα 530 ευρώ να φτάσει τα 557 ευρώ το 2017 και τα 580 ευρώ το 2018, με στόχο να αγγίξει τα 600 ευρώ το 2019. Στην Ελλάδα το σημείο αφετηρίας είναι υψηλότερο. Από ότι μαθαίνω, ο επιμερισμός αυτός θα γίνει σε τέσσερις ετήσιες δόσεις, μέχρι να ανακτηθούν τα 751 ευρώ. Πήγαμε στα 586 ευρώ (και 511 ευρώ για νέους ως 25 ετών), τώρα προβλέπεται να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το μεγάλο πρόβλημα των επιχειρήσεων δεν είναι το μισθολογικό κόστος, αλλά το μη μισθολογικό. Πρέπει να δούμε μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών, μειώσεις στις τιμές των καυσίμων, κίνητρα για εξαγωγές και πολλά άλλα. Όπως επίσης, σε κάποια στιγμή, θα πρέπει το κράτος να απεμπλακεί παντελώς και οι εκπρόσωποι εργοδοτών κι εργαζομένων να καθορίζουν μόνοι τους όλα τους τα ζητήματα.

Πόσο θα συμβάλει στην τόνωση της οικονομίας ενδεχόμενη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τις μικρές επιχειρήσεις αλλά και τους αυτοαπασχολούμενους;

Θετικές μεν, αλλά ανεπαρκείς είναι οι διατάξεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος 2019-2022 σε ότι αφορά την φορολογική και ασφαλιστική μεταχείριση των επιχειρήσεων. Κι αυτό γιατί για να απολαύσουν τις φοροαπαλλαγές οι επιχειρήσεις, θα πρέπει να πληρούν σύνθετες προϋποθέσεις και μάλιστα συνδυαστικά, γεγονός που προφανώς θα περιορίσει σημαντικά τον αριθμό των ωφελουμένων.  Για παράδειγμα, για να εκπίπτουν οι εργοδοτικές εισφορές από τη φορολογία των επιχειρήσεων για νέους εργαζόμενους, θα πρέπει να υπάρξει σημαντική αύξηση του αριθμού των απασχολουμένων και αύξηση της μισθολογικής δαπάνης σε σχέση με αυτή του προηγούμενου έτους. Βέβαια, τα βασικά προβλήματα, της υπερφορολόγησης παραμένουν και δεν είναι άλλα από τους υψηλούς συντελεστές που ως Επιμελητηριακή Κοινότητα έχουμε επισταμένως ζητήσει να μειωθούν. Από το 29% που είναι σήμερα στο 15% που είναι, άλλωστε, και ο μέσος όρος των βαλκανικών και γειτονικών ανταγωνιστριών μας χωρών. Ιδιαίτερα για τη μετά-μνημόνιο εποχή, χρειάζονται πραγματικά γενναία αναπτυξιακά – φορολογικά μέτρα και κίνητρα για την πραγματοποίηση επενδύσεων, αλλά και την αύξηση της απασχόλησης.

Πόσο αισιόδοξος είστε για την επίτευξη μιας καλής για την επιχειρηματικότητα λύσης στο ζήτημα των «κόκκινων δανείων»;

Αν θέλουμε να ξεκολλήσει και να πάει μπροστά η ελληνική οικονομία, το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους πρέπει να λυθεί. Κι αυτό απαιτεί γενναίες και αποφασιστικές παρεμβάσεις. Έχουμε μπροστά μας ένα πρόβλημα που είναι αποκλειστικά σχεδόν, δημιούργημα της ύφεσης και της γενικότερης οικονομικής κατάστασης στη χώρα. Τα χρέη συσσωρεύονται γιατί οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες, στη συντριπτική τους πλειονότητα, πολύ απλά δεν έχουν να πληρώσουν. Και δεν έχουν, όχι εξαιτίας κακών πρακτικών, αλλά γιατί παλεύουν να επιβιώσουν σε μια οικονομία που έχει συρρικνωθεί κατά 25% τα τελευταία χρόνια. Αγωνίζονται απέναντι σε μια πρωτοφανή ύφεση. Απέναντι στη δραματική μείωση της ζήτησης, στην ασφυκτική έλλειψη ρευστότητας. Αλλά και στην εξοντωτική αύξηση της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών. Προκύπτει λοιπόν ένα βασικό ζητούμενο: Να δοθεί η δυνατότητα στους οφειλέτες να πάρουν ανάσα. Η δυνατότητα να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, με τρόπο δίκαιο, ρεαλιστικό, βιώσιμο και αξιοπρεπή. Ώστε να γλιτώσουν την πτώχευση και να διατηρήσουν τη δραστηριότητά τους. Να συνεχίσουν να παρέχουν θέσεις εργασίας και να συνεισφέρουν στην ελληνική οικονομία.

Η δημιουργία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών και η ένταξη σε αυτόν των ελευθέρων επαγγελματιών, οι οποίοι κακώς είχαν εξαιρεθεί αρχικά, είναι σίγουρα ένα θετικό βήμα. Θετική και αναγκαία ήταν η λειτουργία της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας, η οποία επιτρέπει την κατάθεση και την επεξεργασία των αιτημάτων σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόστος. Σαφώς το πλαίσιο μπορεί και πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα σε όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, με βιώσιμη κατά τα άλλα δραστηριότητα, να κάνουν χρήση της ρύθμισης. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουμε καταθέσει ως ΕΒΕΑ συγκεκριμένες προτάσεις.

Βρεθήκατε πρόσφατα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μετά από τη διαγραφή σας από τη ΝΔ. Τι θεωρείτε πως σηματοδοτεί η συγκεκριμένη κίνηση, με δεδομένο μάλιστα πως η ηγεσία του κόμματος άφησε βαρύτατους υπαινιγμούς εναντίον σας, χαρακτηρίζοντάς σας «δούρειο ίππο» του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ κάποιοι αμφισβήτησαν κατά πόσο εκπροσωπείτε τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες;

Στην Πολιτική Επιτροπή της Νέας Δημοκρατίας συμμετείχα ex officio ως πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας. Είναι ένας θεσμός που ισχύει δεκαετίες. Και εδώ θέλω να σημειώσω ότι η διαγραφή μου ήταν μία παντελώς αψυχολόγητη κίνηση του Γραμματέα της Νέας Δημοκρατίας, του κ. Λευτέρη Αυγενάκη. Μια κίνηση που δείχνει βαθιά εσωστρέφεια και δεν συνάδει με την πολυσυλλεκτικότητα της μεγάλης φιλελεύθερης παράταξης. Θέλω να σας θυμίσω ότι στην προηγούμενη ΔΕΘ, ο ίδιος ο πρόεδρος του κόμματος κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, ερωτηθείς από δημοσιογράφο της εφημερίδας «Ελευθερία Λάρισας», αν η Νέα Δημοκρατία θα δώσει χρίσμα και στήριξη στις επιμελητηριακές εκλογές που σημειωτέον έγιναν το Δεκέμβριο του 2017, απάντησε επί λέξει: «Δεν έχουμε πρόθεση να εμπλακούμε σε εκλογές επαγγελματικών φορέων.  Προφανώς, μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που είναι κοντά στη Νέα Δημοκρατία, αλλά δεν πρόκειται να υπάρξει καμία ουσιαστική κεντρική ανάμειξη σε αυτές τις εκλογές. Δεν ταιριάζουν ούτε στον δικό μου χαρακτήρα κι αισθάνομαι ότι αν το κάναμε δε θα σεβόμασταν και την αυτονομία αυτών των επαγγελματικών οργανώσεων».

Δυστυχώς η γραμμή αυτή του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκου Μητσοτάκη δεν τηρήθηκε από τον γραμματέα του κόμματος κ. Λευτέρη Αυγενάκη και προφανώς, ούτε από τον ίδιο. Όσον αφορά τα περί «δούρειου ίππου» είναι αστειότητες και κενά λόγια. Η πορεία μου είναι γνωστή και ο στόχος μου ένας και μοναδικός: να συμβάλω από τη θέση του εκπροσώπου του συνόλου των ελληνικών επιχειρήσεων στη βελτίωση της εθνικής μας οικονομίας μέσα από την ενδυνάμωση της υγιούς επιχειρηματικότητας. Όλες οι θέσεις και οι απόψεις των Επιμελητηρίων, άλλωστε, αυτό και μόνο έχουν ως στόχο.

Εκτιμάτε πως η στρατηγική που έχει επιλέξει η ηγεσία της ΝΔ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη συγκρότηση ενός νέου πολιτικού φορέα στην Κεντροδεξιά;

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο βλέπουμε σημαντικές αναταράξεις στο πολιτικό σκηνικό. Τα μείζονα προβλήματα που έχουν ενσκήψει τα τελευταία χρόνια, αλλάζουν άρδην το πολιτικό τοπίο. Στο χέρι της Νέας Δημοκρατίας είναι να παραμείνει ο εκφραστής του συνόλου του μεσαίου χώρου και να αποφύγει τέτοιους κινδύνους. Θεωρώ όμως, ότι είναι λάθος η πολιτική, βλέποντας τον κίνδυνο από την ακροδεξιά, να υιοθετείς την ατζέντα της αντί να μένεις σταθερός στις θέσεις της παράταξης του μεσαίου χώρου.

Εξακολουθείτε να είστε αντίθετος στα σενάρια πρόωρων εκλογών;

Πάγια θέση της επιχειρηματικής κοινότητας, εκφρασμένη επί όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών, είναι η αποφυγή μακροχρόνιων προεκλογικών περιόδων και πρόωρων εκλογών. Τα Επιμελητήρια αυτό έλεγαν και αυτό εξακολουθούν να υπερασπίζονται. Οι πρόωρες εκλογές σχεδόν ποτέ δε λύνουν προβλήματα, αντίθετα προκαλούν προβλήματα αποσταθεροποίησης του πολιτικού κλίματος και αναταραχών στην αγορά.

Εκφραστήκατε με θετικά λόγια για τη συμφωνία για το ονοματολογικό της ΠΓΔΜ. Πέρα από το πολιτικό κομμάτι του ζητήματος, θεωρείτε ότι η συγκεκριμένη συμφωνία θα έχει και οικονομικά οφέλη για τη χώρα;

Η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των δύο κυβερνήσεων, της Ελλάδας και της πΓΔΜ, το μόνο βέβαιο είναι ότι έχει πολύ χρόνο ακόμη για να ολοκληρωθεί και να υλοποιηθεί.  Με την αυστηρή προϋπόθεση ότι θα τηρηθεί στο ακέραιο η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και πΓΔΜ, με σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό erga omnes, θα υπάρξουν θετικές προεκτάσεις στην οικονομία μας. Ωστόσο, θα σας έλεγα, ότι προσωπική μου άποψη είναι ότι το κατάλληλο όνομα για τους γείτονές μας είναι το Σλαβομακεδονία. Την ευκαιρία αυτή όμως τη χάσαμε από τότε που οι Αλβανοί των Σκοπίων κατέστησαν, και με τη δική μας ανοχή, ρυθμιστικός παράγοντας. Είναι απόλυτα κατανοητή η ευαισθητοποίηση του κόσμου για το μεγάλο αυτό εθνικό ζήτημα. Σε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να παλέψουμε τώρα, καθώς, άλλωστε, η χώρα μας είναι στους πέντε κορυφαίους επενδυτές της πΓΔΜ, κυρίως στους τομείς των πετρελαιοειδών και καυσίμων, των τραπεζών και του λιανεμπορίου. Μια συμβιβαστική λύση, λοιπόν, που διασφαλίζει τα συμφέροντά μας, έχει οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη.

Το διάστημα λοιπόν, έως την ολοκλήρωση της συμφωνίας, εμείς ως χώρα πρέπει να το αξιοποιήσουμε εποικοδομητικά, προκειμένου να συνθέσουμε μια συμφωνία, στην κάθε της λεπτομέρεια, που θα αποκλείσει δυσάρεστες εκπλήξεις σε βάρος της χώρας και φυσικά και της επιχειρηματικής κοινότητας. Πρέπει να δείξουμε ιδιαίτερη προσοχή και στα ψιλά γράμματα της συμφωνίας όταν αυτή ολοκληρωθεί για να υπερασπιστούμε τις ελληνικές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν στα εμπορικά τους σήματα το όνομα της Μακεδονίας και παράγωγά του.
Έτσι, το πρώτο που πρέπει να διασφαλίσει η ελληνική κυβέρνηση είναι να μην υπάρξουν την επόμενη τριετία δυσμενείς εξελίξεις ως προς την εμπορική ονομασία των ελληνικών προϊόντων και των προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ. Βέβαια, εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να τεθεί κανένα θέμα αμφισβήτησης, διότι τα ΠΟΠ και ΠΓΕ έχουν καθοριστεί με αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό που ενδεχομένως θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, είναι να μην προσπαθήσουν οι γείτονές μας να σφετεριστούν τα δυναμικά brands που έχουν οι επιχειρήσεις και που σχετίζονται με την Μακεδονία. Επειδή στη Βόρεια Ελλάδα διαθέτουμε διεθνώς εμπορεύσιμα και παγκοσμίως αναγνωρίσιμα προϊόντα που το εμπορικό τους σήμα περιλαμβάνει τον όρο «Μακεδονία», θεωρούμε αυτονόητο ότι, επίσης, θα εξασφαλισθεί πως τα συγκεκριμένα προϊόντα δε θα γίνουν αντικείμενο χρήσης, άρα παράνομης υιοθέτησης του συγκεκριμένου εμπορικού σήματος, από επιχειρήσεις με έδρα τη γειτονική μας χώρα.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα