Μάρδας: Πολύ σημαντικό που πείστηκαν οι θεσμοί ότι το μείγμα της οικονομικής πολιτικής έπρεπε να αλλάξει

Πολύ σημαντικό , χαρακτήρισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Μάρδας, το γεγονός ότι πείστηκαν οι θεσμοί ότι το μείγμα της οικονομικής πολιτικής έπρεπε να αλλάξει, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2018 στη Βουλή.

 

Ολόκληρη η ομιλία του ειδικού εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ για τον προϋπολογισμό 2018, Δημήτρη Μάρδα:

Η παγκόσμια οικονομία το 2018 θα αναπτυχθεί κατά 3,7%, η Ευρωζώνη κατά 1,9%, οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής κατά 2,3%, οι αναπτυσσόμενες χώρες κατά 4,9% και, βέβαια, η Ινδία και η Κίνα θα παρουσιάσουν μία αύξηση του ΑΕΠ της τάξης πάνω από 6%.

Ως προς την ελληνική οικονομία, η πρόβλεψη για την αύξηση της συνολικής παραγωγής, όπως δίνεται μέσα από το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, θα είναι της τάξης του 2,5%, η ιδιωτική κατανάλωση κατά 1,2%, οι επενδύσεις κατά 11,4% -στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα το ποσοστό αυτό ήταν 10,8%- οι εξαγωγές κατά 4,6%, οι εισαγωγές κατά 3,8% και θα έχουμε μία μείωση της ανεργίας, όπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτή θα προσεγγίσει το 20,2%.  […]

Λέει η αντιπολίτευση ότι το προϊόν του πλεονάσματος είναι προϊόν υπερφορολόγησης. Να καθίσουμε κάποια ώρα και να δούμε τι είναι προϊόν υπερφορολόγησης και τι είναι προϊόν φοροδιαφυγής και αύξησης του ΑΕΠ; Όπως και να γίνει, όταν αυξάνεται το ΑΕΠ, έστω και κατά 1%, αυτό αφήνει παραπάνω φόρους, χωρίς αύξηση των φορολογικών συντελεστών.

Αν δεχθούμε την προσέγγιση του Διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος –που είναι η Τράπεζα της Ελλάδος- που λέει ότι λόγω του πλαστικού χρήματος είχαμε αύξηση του ΦΠΑ της τάξης των 900 εκατομμυρίων, απ’ ό,τι θυμάμαι, αν δεχθούμε, επίσης –ενδεικτικά τα αναφέρω αυτά, δεν θα αναφερθώ εξαντλητικά γιατί δεν έχω και τον χρόνο- τη θέση ότι από την εθελοντική δήλωση των εισοδημάτων έχουμε φέτος 280 εκατομμύρια ρευστό το οποίο ήρθε.

Να καθίσουμε να δούμε το προϊόν αυτού του αποτελέσματος και τι είναι από την υπερφορολόγηση, η οποία δεν είναι πρωτόγνωρη. Οι έμμεσοι φόροι οι τωρινοί, ως ποσοστό των συνόλων των φόρων, είναι περίπου οι ίδιοι με το 2010-2011. Άρα, δεν είναι πρωτόγνωρο. Να δούμε σε τι οφείλεται το ένα, σε τι οφείλεται το άλλο, για να βγάζουμε κάποια αποτελέσματα.

Έρχομαι σε ορισμένα άλλα θέματα που έχουν σχέση με τις πραγματικές εξελίξεις της ελληνικής οικονομίας. Δεν αμφισβητείται η βελτίωση του οικονομικού κλίματος. Αναβαθμίστηκε η ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τις προβλέψεις των Fitch, Moody’s και Standard and Poor’s. Δεν νομίζω ότι αμφισβητείται και η έξοδος από τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος που έγινε τον Σεπτέμβρη του 2017.

Κι έχουμε και κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Αισίως, πείστηκαν οι θεσμοί ότι το μείγμα της οικονομικής πολιτικής έπρεπε να αλλάξει κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Καλό θα είναι η Αξιωματική Αντιπολίτευση και η αντιπολίτευση γενικότερα να δουν την αναγκαιότητα της αλλαγής του μείγματος οικονομικής πολιτικής σε αυτήν την έκθεση, που είναι η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία δίνει στις σελίδες της, με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο, ότι τα δύο μνημόνια απέτυχαν, οι πολιτικές απέτυχαν.

Απορεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γιατί το 2012 εκτροχιάστηκε η ελληνική οικονομία ενώ προβλέπονταν κάποια άλλα πράγματα. Όλες αυτές, όμως, οι απορίες δείχνουν, και είναι γραμμένο με αρκετά σαφή τρόπο, ότι το μείγμα της οικονομικής πολιτικής το οποίο ακολουθείτο δεν ήταν αυτό που έπρεπε.

Βγαίναμε, λοιπόν, εμείς, πανεπιστημιακοί, επιχειρηματίες, οι πάντες –και λέγαμε ότι το μείγμα της οικονομικής πολιτικής δεν είναι αυτό που πρέπει και έρχεται τώρα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, το πέμπτο θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να επικυρώσει και να επιβεβαιώσει επί της ουσίας τις κριτικές τις οποίες ασκούσαμε.

Και για να δούμε πώς φτάσαμε, αν θέλετε, και στο success story. Δεν είναι ωραίο να αναφερόμαστε στο παρελθόν και θέλουμε να το αποφεύγουμε, αλλά όταν η Αξιωματική Αντιπολίτευση ή η αντιπολίτευση αναφέρεται στο παρελθόν είναι εύλογο ότι πρέπει να το απαντούμε και να διορθώνουμε κάποια λάθη τα οποία γίνονται.

Είπαμε και στην Επιτροπή να αποφασίσει η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ για το ποια είναι αυτή η περιβόητη απόκλιση ανάμεσα στο 2014 και 2018, ανάμεσα στα πραγματικά μεγέθη τα τωρινά και τις προβλέψεις του 2014. Οι μεν λένε 31 δισεκατομμύρια και οι άλλοι λένε 19 δισεκατομμύρια. Αποφασίστε, συνεννοηθείτε για να μπορούμε να καταλάβουμε τι γίνεται.

Και έρχομαι σε έναν μύθο, τον οποίο τον είπαμε και στις Επιτροπές και θεωρώ ότι καταρρίφθηκε η όποια θέση υποστηρίζει ότι το 2018 θα είχαμε 216 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο κ. Κουτσούκος διόρθωσε, βελτίωσε τη φρασεολογία του μιλώντας για προσδοκίες. Η Νέα Δημοκρατία χρησιμοποιεί τον αόριστο χρόνο για ένα μελλοντικό γεγονός, το οποίο προβλέφθηκε το 2014.

Έχουμε μία διαφορά και βλέπουμε ότι υπάρχει μία διαφορά. Λέτε ότι θα είχαμε ένα φοβερό ΑΕΠ αν συνεχίζαμε εμείς. Το 2018 ήταν αποτέλεσμα κάποιων προβλέψεων, οι οποίες έγιναν τον Απρίλη του 2014. Αυτές οι προβλέψεις πατούσαν στα δεδομένα του 2014, του 2015, του 2016 και του 2017. Όταν εκτροχιάζονται κάποια δεδομένα, είναι εύλογο ότι τα αποτελέσματα του 2018 δεν είναι δυνατόν, ακόμα και αν ήσασταν κυβέρνηση, να είναι πραγματικά. Αυτά είναι βασικά και δεν μπορούμε εδώ να κάνουμε μαθήματα Στατιστικής και Οικονομίας.

Ποιος είναι ο εκτροχιασμός; Θα δούμε πάλι την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το 2014 είχαμε το success story. Τι πρόβλεπε εκείνη την περίοδο για αύξηση του ΑΕΠ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εμείς, όπως γίνεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο; Αύξηση της τάξης του 2,5%. Ποιο ήταν το πραγματικό αποτέλεσμα; Ήταν 0,7% αύξηση του ΑΕΠ. Ποια ήταν η δυναμική που αναπτύσσεται στον χώρο των επενδύσεων εκείνη την περίοδο ως πρόβλεψη; Ήταν της τάξης του 10,3% για το 2014, αύξηση. Ποιο ήταν το πραγματικό αποτέλεσμα; Μείωση 2,8%, δεκατρείς μονάδες απόκλιση. Αυτές οι δεκατρείς μονάδες απόκλιση θα μου έδιναν αποτέλεσμα 216 δισεκατομμύρια το 2018; Πείτε μου ποια είναι αυτή η μέθοδος, εν πάση περιπτώσει, να τη διδάσκουμε και στους φοιτητές μας.

Στις εξαγωγές ευτυχώς η απόκλιση δεν είναι μεγάλη. Στις εισαγωγές εκτίμηση αύξησης 2,4% για το 2014 και πραγματικό γεγονός αύξηση 7,7%. Ξέρετε τι σημαίνει αύξηση των εισαγωγών της τάξης του 5% περίπου; Σημαίνει ότι κάποια δισεκατομμύρια έφυγαν στο εξωτερικό. Πρωτογενές πλεόνασμα το 1/3 του προβλεπόμενου.

Έχουμε, λοιπόν, αυτόν τον εκτροχιασμό των πρώτων δεδομένων της πρώτης χρονιάς, που οδηγεί στις προβλέψεις του 2018, και αυτός ο εκτροχιασμός θα μου έδινε 216 δισεκατομμύρια ευρώ, ακόμα και αν ήσασταν εσείς κυβέρνηση;

Θα μου πει κάποιος: «Μα, ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ζητούσε εκλογές και αυτό οδήγησε σε μία εκτροπή». Και το 2013 ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ και είχαμε εκτροπές;

Θα σας προτείνω να δείτε το παράρτημα 6 αυτής εδώ της έκθεσης. (Εκθεση του Ευρωπαικού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα μνημόνια). Δίνει σε έναν πολύ ωραίο πίνακα όλες τις αποκλίσεις, οι οποίες έλαβαν χώρα το 2014, το 2013, το 2012, αποκλίσεις εις βάρος της ελληνικής οικονομίας.

Κλείνοντας την παρουσίαση, ήθελα να πω το εξής ως προς την έξοδο από τα μνημόνια: Ότι θα υπάρχει έξοδος από τα μνημόνια, θα υπάρχει έξοδος από τα μνημόνια. Βέβαια, δεν πρέπει να αγνοούμε τον μηχανισμό της εποπτείας της Συνθήκης του Μάαστριχτ του 1992, το Σύμφωνο της Σταθερότητας του 1997, την Αναθεώρησή του το 2005, το πακέτο των έξι μέτρων και το πακέτο των δύο μέτρων, το μεταγενέστερο, που δημιουργούν ένα πλέγμα εποπτείας για όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης.

Τέλος, παρότι –επαναλαμβάνω- δεν θέλω να αναφερόμαστε στο παρελθόν, αλλά όταν μας φέρνετε κάποια στοιχεία –και κλείνω- είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε κάποια αναφορά και να καταρρίπτουμε κάποιες θέσεις σας -στο κάτω-κάτω αυτός είναι και ο δημοκρατικός διάλογος, ο οποίος αναπτύσσεται σε ένα Κοινοβούλιο- πρόσθετα στοιχεία αβεβαιότητας του 2014 και 2015, ακόμα και ενώ ήσασταν κυβέρνηση, είναι καταρχάς το mail Χαρδούβελη, το οποίο πρότεινε κάποια μέτρα πάνω από ένα δισεκατομμύριο, γύρω στα 900 εκατομμύρια.

Όταν αυτή εδώ η Έκθεση λέει ότι έπρεπε να βρεθούν 60 δισεκατομμύρια ευρώ για να αποπληρώσουμε τις δαπάνες, τα χρέη μας και ότι τα 4,4, τα οποία βρήκατε δεν ήταν επαρκή, τα μέτρα του mail Χαρδούβελη -και επειδή αρέσκεστε να αναφέρεστε σε ξένους και να προτάσσετε αυτά, τα οποία λένε οι διάφοροι ξένοι- ο Τόμσεν τα απεκάλεσε ως «μέτρα Μίκυ Μάους». Δεν χρειαζόταν ο κ. Τόμσεν να βγει και να μας τα πει «μέτρα Μίκυ Μάους». Είναι εύλογο ότι όταν έχουμε 13 δισεκατομμύρια να ξεπληρώσουμε άμεσα το 2015, το ένα δισεκατομμύριο δεν μπορεί να καλύψει αυτό το κενό.

Βέβαια, υπήρχαν και άλλα στοιχεία αβεβαιότητας, τα οποία εύλογα επηρέασαν το 2015, το 2016, το 2017 και το 2018 και εύλογα ανέτρεψαν όλες τις προβλέψεις εκείνες, τις οποίες κάνατε και στις οποίες καλό είναι να σταματήσετε να αναφέρεστε.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα