Θεοχάρης: Πιθανότητα εμπλοκής στο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16

Την πιθανότητα εμπλοκής στο πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16, επισημαίνει σε ερώτησή του στη Βουλή ο ανεξάρτητος βουλευτής Χάρης Θεοχάρης.

Η εξασφάλιση της απαιτούμενης άδειας από το αμερικανικό Κογκρέσο με την ένταξη του προγράμματος αναβάθμισης στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας, ταυτοποιεί ως κύριο κατασκευαστή την κατασκευάστρια εταιρεία των μαχητικών F-16, δηλαδή την Lockheed Martin.

Σύμφωνα, ωστόσο, με δημοσιεύματα των αμυντικών ειδησεογραφικών ιστοσελίδων “Defence-point.gr” και “Militaire.gr”, η απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να επιτρέψει την εμπλοκή και άλλης αμερικανικής εταιρείας, η οποία δεν αναφέρεται στην εγκεκριμένη άδεια του αμερικανικού Κογκρέσου, προκάλεσε την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης δια της πρεσβείας στην Αθήνα.

Ο κ. Θεοχάρης ρωτά τον αρμόδιο υπουργό:

-Για ποιον λόγο προκρίνατε την εμπλοκή έτερης αμερικανικής εταιρείας τη στιγμή που η έγκριση της άδειας από το αμερικανικό Κογκρέσο για την αναβάθμιση των ελληνικών F-16  αναφέρει ρητά συγκεκριμένη εταιρεία ως κύριο κατασκευαστή;

-Αληθεύουν οι πληροφορίες ότι εναλλακτικές της εγκριθείσας πρότασης για αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών F-16 είχαν εξεταστεί προ τριετίας από την Πολεμική Αεροπορία και είχαν απορριφθεί; Εάν ναι, ποιες οι προτάσεις και ποιοι οι λόγοι που απορρίφθηκαν;

-Προτίθεστε να προβείτε σε τερματισμό της υφιστάμενης διαδικασίας που προβλέπει την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας-ΗΠΑ για το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16; Εάν ναι, παρακαλώ όπως ενημερώσετε με υπόμνημα για το σκεπτικό της απόφασής σας.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Θέμα: “Πιθανή Εμπλοκή στο Πρόγραμμα Αναβάθμισης των Ελληνικών Μαχητικών Αεροσκαφών F-16”

Η Ελλάδα και οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής συμφώνησαν επί της αρχής στον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση του ελληνικού στόλου των μαχητικών αεροσκαφών      F-16 στη διάρκεια δεκαετίας με το σκεπτικό της διατήρησης της υφιστάμενης ισορροπίας δυνάμεων στο Αιγαίο και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία διακρίνεται από κρίση ασφάλειας.

 Η εξασφάλιση της δέουσας άδειας από το Αμερικανικό Κογκρέσο με την ένταξη του προγράμματος αναβάθμισης στις “Ξένες Στρατιωτικές Πωλήσεις – Foreign Military Sales” (FMS) στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας (Government-to-Government/G2G) ταυτοποιεί ως “κύριο κατασκευαστή” (main contractor) την κατασκευάστρια εταιρεία των μαχητικών F-16 δηλαδή την Lockheed Martin. Σημειωτέον δε ότι την τελευταία πενταετία, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία είχε προκρίνει απαραίτητη την αναβάθμιση των F-16 Block 50, Block 52+ και Block 52+ Advanced στο επίπεδο Viper.

Σύμφωνα με τα από 23/11/2017 δημοσιεύματα των αμυντικών ειδησεογραφικών ιστοσελίδων “Defence-point.gr” και “Militaire.gr”, η απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να επιτρέψει την εμπλοκή έτερης αμερικανικής εταιρείας που δεν αναφέρεται στην εγκεκριμένη άδεια του αμερικανικού κογκρέσου προκάλεσε την αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης δια της πρεσβείας στην Αθήνα.

Και τούτο διότι η Ελλάδα, όπως και οιαδήποτε άλλη χώρα που έχει εξασφαλίσει την ένταξη αμυντικού της προγράμματος στα FMS, προσδιορίζοντας τον κύριο κατασκευαστή δύναται να προβεί σε επιλογή τρίτου κατασκευαστή για οιονδήποτε λόγο είτε στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας είτε στο πλαίσιο διμερούς συνεργασίας αφού προηγουμένως υπάρξει έκδοση νέας έγκρισης-άδειας από το αμερικανικό κογκρέσο.

Τα προαναφερθέντα δημοσιεύματα επισημαίνουν ότι η αμερικανική παρέμβαση προκάλεσε την επικοινωνία της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) με την έτερη αμερικανική εταιρεία προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η πρωτοβουλία της τελευταίας να προβεί σε παρουσίαση στις 27/11/2017 της δικής της πρότασης για αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F-16 τελούσε υπό την γνώση της αμερικανικής κυβέρνησης. Η ακύρωση της προγραμματισμένης παρουσίασης στο υπουργείο και όχι στην Πολεμική Αεροπορία που αποτελεί τον άμεσα ενδιαφερόμενο ως προς την αναβάθμιση του μαχητικού της στόλου, υπήρξε απόρροια της πραγματοποιηθείσας επικοινωνίας.

Επειδή  η αναβάθμιση μέρους των μαχητικών αεροσκαφών από τον ελληνικό στόλο των F-16 κρίνεται αναγκαία για το αξιόμαχο της Πολεμικής Αεροπορίας,
Επειδή το αμερικανικό κογκρέσο έχει εγκρίνει την άδεια για το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών F-16 στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας (G2G) ταυτοποιώντας τον κύριο κατασκευαστή του προγράμματος,

Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

-Είναι αληθές ότι είχε οριστεί για τις 27/11/2017 παρουσίαση της πρότασης εταιρείας για το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 στο ΥΠΕΘΑ και όχι στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας που αποτελεί και τον άμεσα ενδιαφερόμενο ως προς την αξιολόγηση των διαθέσιμων επιλογών, του κόστους και του όποιου βιομηχανικού ρίσκου; Εάν ναι, για ποιον λόγο έγινε αυτό;

-Για ποιον λόγο προκρίνατε την εμπλοκή έτερης αμερικανικής εταιρείας τη στιγμή που η έγκριση της άδειας από το αμερικανικό κογκρέσο για την αναβάθμιση των ελληνικών F-16  αναφέρει ρητά συγκεκριμένη εταιρεία ως κύριο κατασκευαστή;

-Αληθεύουν οι πληροφορίες ότι εναλλακτικές της εγκριθείσας πρότασης για αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών F-16 είχαν εξεταστεί προ τριετίας από την Πολεμική Αεροπορία και είχαν απορριφθεί; Εάν ναι,  ποιες οι προτάσεις και οι λόγοι που απορρίφθηκαν;

-Προτίθεστε να προβείτε σε τερματισμό της υφιστάμενης διαδικασίας που προβλέπει την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας (G-2-G) Ελλάδας-Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής για το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16; Εάν ναι, παρακαλώ όπως ενημερώσετε με υπόμνημα για το σκεπτικό της απόφασής σας.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα