Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας: Υπήρχαν 16 διαθέσιμα πλοία για την πετρελαιοκηλίδα

Νέα πολιτική θύελλα με επίκεντρο τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή και τους χειρισμούς του στο θέμα της βύθισης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» αναμένεται να ξεσπάσει μετά την αποκάλυψη ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας ( EMSA)  διαθέτει όχι ένα αλλά 16 πλοία  που μπορούν να συνδράμουν εντός 24 ωρών, οποιοδήποτε κράτος μέλος της Ε.Ε έχει ανάγκη.

Κατά την θυελλώδη συνεδρίαση της επιτροπής Περιβάλλοντος ο υπουργός Ναυτιλίας απαντώντας στον Κ. Μητσοτάκη ο οποίος τον κατηγόρησε ότι “υποτίμησε την κατάσταση” και ζήτησε την συνδρομή του ειδικού πλοίου της ΕΕ (από το EMSA) στις 13 Σεπτεμβρίου ημέρες από την βύθιση του πλοίου, υποστήριξε ότι υπήρξε επικοινωνία από την πρώτη στιγμή αλλά το πλοίο βρισκόταν σε εμπορική αποστολή.

EMSA: Έχουμε 16 πλοία standby   διαθέσιμα εντός 24 ωρών 

Σύμφωνα με όσα ανέφερε στον skai.gr η  εκπρόσωπος Τύπου του EMSA  Radina Russeva το αίτημα της Ελλάδας έφτασε στις 12 Σεπτεμβρίου αργά το βράδυ αλλά ο Οργανισμός έχει πάντα 16 πλοία standby και η έγκριση επιχειρήσεων δίνεται 24 ώρες μετά την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε χώρα μέλος.

Η ίδια εξηγεί πως το αίτημα από κάθε χώρα μέλος γίνεται μέσα από τον μηχανισμό Thesis ο οποίος έχει έδρα στις Βρυξέλλες και στην περίπτωση της χώρας μας το αίτημα κατατέθηκε από την ελληνική πολιτεία στις 12 Σεπτεμβρίου.

δεν έχει καμία σχέση η αποστολή πλοίου με τις εργασίες που εκτελούνται καθώς υπάρχουν 16 πλοία σε όλη την Ευρώπη πάντοτε διαθέσιμα

Σε ερώτηση για το κατά πόσο είναι δυνατό να γίνει αποδεκτό το αίτημα μίας χώρας όταν το κοντινότερο διαθέσιμο πλοίο του EMSA είναι σε αποστολή (σ.σ αναφέρεται στην ανακοίνωση του Οργανισμού στις 13 Σεπτεμβρίου και το επικαλέστηκε και ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλής) η εκπρόσωπος Τύπου σημείωσε πως δεν έχει καμία σχέση η αποστολή πλοίου με τις εργασίες που εκτελούνται καθώς υπάρχουν 16 πλοία σε όλη την Ευρώπη πάντοτε διαθέσιμα.

Αναλύοντας τον τρόπο με τον οποίο τελικώς έγινε η επικοινωνία από την πλευρά της χώρας μας η κα. Russeva σημειώνει πως το Ελληνικό αίτημα στον μηχανισμό Thesis μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας (DG ECHO) κατατέθηκε την 12 Σεπτεμβρίου και στον EMSA έφτασε αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας.

Το συμβόλαιο με την ελληνική πλευρά για την χορήγηση πλοίου έχει υπογραφεί στις 01:17 τα ξημερώματα της 13ης Σεπτεμβρίου και το πλοίο ξεκίνησε να επιχειρεί στις 11:00 π.μ (ώρα Ελλάδος).

Η Εκπρόσωπος τύπου της EMSA σημειώνει τέλος πως μετά την υπογραφή του συμβολαίου είναι απόλυτη ευθύνη της εκάστοτε κυβέρνησης (στην προκειμένη περίπτωση της Ελληνικής) το πώς θα διαθέσει το συγκεκριμένο πλοίο και ποιο σχέδιο θα ακολουθήσει για την καταπολέμηση του ζητήματος που έχει προκύψει.

Τα ίδια έγραφε και το δελτίο τύπου του Οργανισμού  
Εξάλλου και στο δελτίο τύπου ο EMSA ανέφερε  πως ενημερώθηκε και κλήθηκε να συνδράμει στον καθαρισμό του Σαρωνικού την Τετάρτη, 13 Σεπτεμβρίου, δηλαδή 4 ημέρες μετά το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ. Στο δελτίο Τύπου σημειώνεται πως το ναυάγιο του “Αγία Ζώνη ΙΙ” έλαβε χώρα στις 9 Σεπτεμβρίου στις 02:45 τα ξημερώματα στα δυτικά του λιμανιού του Πειραιά.

Σύμφωνα με τον EMSA το δεξαμενόπλοιο περιείχε 2.200 τόνους πετρελαίου και 370 τόνους πετρελαίου MGO (Marine Gas Oil). Να σημειωθεί πως ο κ. Κουρουμπλής κάνει λόγο για 1819 τόνους πετρελαίου οι οποίοι φορτώθηκαν στα ΕΛΠΕ και για συνολικά 2550 τόνους φορτίου).

Ο EMSA επίσης αναφέρει πως ζητήθηκε η συνδρομή του στον καθαρισμό της πετρελαιοκηλίδας στις 13 Σεπτεμβρίου, ήτοι τέσσερις ημέρες μετά το ναυάγιο και πως η ανταπόκρισή του ήταν άμεση καθώς βρέθηκε στο σημείο της μόλυνσης στις 11 το πρωί.

Μητσοτάκης: Λέτε ψέμματα & θα αποδειχθούν – Κουρουμπλής: ποτέ δεν θα παραιτηθώ   
Στη συνεδρίαση της επιτροπής Περιβάλλοντος στη Βουλή το πρωί της Τετάρτης, Μητσοτάκης και Κουρουμπλής επιδόθηκαν σε μια άγρια κόντρα.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επικαλούμενος τα όσα ανέφερε στο δελτίο τύπου του ο EMSA ρώτησε τον  Παναγιώτη Κουρουμπλή, «γιατί καθυστερήσατε 4 ημέρες να ζητήσετε τις υπηρεσίες του EMSA. Το δελτίο του EMSA είναι σαφές. Το ναυάγιο έγινε στις 9 Σεπτεμβρίου και οι ελληνικές αρχές ζήτησαν τη συνδρομή μας στις 13 Σεπτεμβρίου.». Του καταλόγισε ότι λέει ψέμματα για το πότε ζητήθηκε η συνδρομή του EMSA και έθεσε επιτακτικά θέματα παραίτησης λέγοντας« Ψεύδεστε για ακόμη μία φορά δημόσια για το πότε ζητήσατε τη συνδρομή του EMSA και εφ’ όσον αποδειχθεί ότι λέτε ψέματα απαιτούμε εδώ και τώρα να υποβάλετε την παραίτησή σας»

Ο κ. Μητσοτάκης διατύπωσε τα εξής ερωτήματα:

– Γιατι δόθηκαν δύο παρατάσεις του αξιόπλοου του δεξαμενοπλοίου από την επιθεώρηση πλοίων;

– Αν αποδόθηκαν ευθύνες σε εκείνους που έκριναν ότι το πλοίο είναι αξιόπλοο;

– Το 2012 βούλιαξε δεξαμενόπλοιο στον κόλπο τις Ελευσίνας. Γιατί τότε δεν υπήρξε πρόβλημα;

«Αυτό που σας χρεώνω είναι ότι υποτιμήσατε την κατάσταση» δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης απευθυνόμενος προς τον υπουργό Ναυτιλίας και τον επέκρινε ότι έπρεπε να περάσουν τρείς ημέρες ώστε να κινητοποιηθούν οι αρχές. Επικαλούμενος επίσης σχετικά έγγραφα είπε ότι ο κ. Κουρουμπλής λέει ψέματα αναφορικά με το χρόνος κατάθεσης αιτήματος προκειμένου να σπεύσει για βοήθεια το ειδικό πλοίο της ΕΕ.

Η αναφορά του αυτή προκάλεσε εκνευρισμό στον υπουργό Ναυτιλίας.

Κουρουμπλής :«Το Μητσοτακεικο έχει μάθει να λέει ψέματα»

Μητσοτακης :Ντροπή σας.

Κουρουμπλής: Εσείς θα έπρεπε να ντρέπεστε.

Μητσοτάκης: Κατανοώ απόλυτα τον εκνευρισμό του υπουργού ο οποίος θα έπρεπε να έχει παραιτηθεί.

Κουρουμπλής:  Δεν θα παραιτηθώ ποτέ όσο μου το ζητάτε.

Μητσοτάκης: Δεν γνωρίζατε ότι έφυγε η κηλίδα για να ενημερώσετε τους δημάρχους; Πότε συνεδρίασε το συντονιστικό και πότε ενημερώσατε τους τοπικούς φορείς για το τι έπρεπε να κάνουν;

Στο σημείο αυτό υπήρξε νέα αντιπαράθεση με τον αρχηγό της της αξιωματικής αντιπολίτευσης να κατηγορεί τον υπουργό ότι είναι υπόλογος και να του συστήνει να μην του υψώνει τον τόνο της φωνής του.

Ο κ. Μητσοτάκης επέμεινε ότι ο υπουργός ζήτησε την συνδρομή του ειδικού πλοίου της ΕΕ στις 13 Σεπτεμβρίου τρείς ημέρες από την βύθιση του πλοίου.

Απαντώντας ο κ. Κουρουπλής αναρωτήθηκε γιατί έχει τέτοιο μένος εις βάρος του ο κ. Μητσοτάκης. Παραδέχθηκε πάντως ότι πράγματι η συνδρομή του πλοίου της ΕΕ έγινε στις 13 Σεπτεμβρίου διότι πριν το σκάφος ήταν σε αποστολή

Σε ότι αφορά τις παρατάσεις για το αξιόπλοο του δεξαμενοπλοίου είπε ότι αυτή ήταν μια συνήθης πρακτική «Το υπουργείο έδωσε τρείς παρατάσεις και ο ελληνικός νηογνώμονας 19» υπογράμμισε.

Δικαιολογήθηκε τέλος λέγοντας ότι την ευθύνη εκπόνησης και εκτέλεσης του σχεδίου δεν την έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Έντονη κριτική κατά του υπουργού επιφύλαξαν και οι άλλοι βουλευτές της αντιπολίτευσης.

Ο Γιάννης Μανιάτης (ΔΗΣΥ) ζήτησε την παραίτηση του ενώ ο Γιώργος Αμυράς (Ποτάμι) κατηγόρησε σύμβουλο του υπουργού ότι έκανε μορφασμούς και ότι χαμογελούσε ειρωνικά.

Η πρώτη παρέμβαση Κουρουμπλή
Νωρίτερα, χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τα λάθη και τις παραλείψεις που έγιναν για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στο Σαρωνικό, εμφανίστηκε ενώπιον της επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, αλλά και του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Παναγιώτης Κουρουπλής.

«Μας καταγγέλουν, και μας εγκαλούν αλλά δεν μας λένε τι έπρεπε να κάνουμε. Κάναμε ότι μπορούσαμε και εγώ πιστεύω ότι ήμασταν αποτελεσματικοί», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι σε ένα μήνα, σαράντα ημέρες τα πράγματα θα είναι τελείως διαφορετικά.

Ο κ Κουρουπλής επανέλαβε τι έγινε από τη στιγμή που έφτασε στο υπουργείο Ναυτιλίας η είδηση ότι κινδυνεύει με βύθιση το δεξαμενοπλοίο Αγία Ζώνη.

Απάντησε επίσης στην κριτική της ΝΔ ότι η κυβέρνηση δεν χρησιμοποίησε το αντιρρυπαντικό σκάφος της ΕΕ, αντιτείνοντας ότι έλειπε για αποστολή και ότι μόλις επέστρεψε την Τρίτη το βράδυ ναυλώθηκε από το δημόσιο.

Από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος ενημέρωσε ότι σε τρείς εβδομάδες θα γνωρίζουμε για την έκταση του προβλήματος. Δήλωσε πάντως ότι οι ειδικοί τονίζουν ότι οι συνέπειες από τη ρύπανση είναι αντιστρέψιμες.

«Ατυχία που έγινε νύχτα και είχε μαζούτ»
Μετά από λίγα 24ωρα αυτοπροστασίας του ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής εμφανίστηκε ξανά την Τρίτη στα ΜΜΕ. Μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ χαρακτήρισε ατυχία (!) το γεγονός ότι το πλοίο βυθίστηκε νύχτα.

«Το λιμενικό στις 5:20 το πρωί είχε λάβει σήμα για την αντιμετώπιση του οποιοδήποτε προβλήματος και έκανε όσα έπρεπε να γίνουν. Η ατυχία του όλο εγχειρήματος είναι πως το πλοίο βυθίστηκε νύχτα και είχε μαζούτ και όχι πετρέλαιο»  είπε και πρόσθεσε:  «Τώρα είμαστε στο σημείο της αναμέτρησης με την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας απορρύπανσης. Η προσπάθεια έχει εξαιρετικά γρήγορα αποτελέσματα και ξανασημειώνω πως δεν έχουμε χρησιμοποιήσει πουθενά χημικά. Σε ένα μήνα θα κάνουμε την πρώτη ουσιαστική αποτύπωση των προσπαθειών μας».

Για την απόδοση ευθυνών είπε: «Κι εγώ έχω απορίες για το τι έχει τελικά συμβεί με την υπόθεση της βύθισης. Όποια στοιχεία έχω στη διάθεσή μου τα στέλνω στον εισαγγελέα. Η προσπάθεια αυτή τη στιγμή επικεντρώνεται στην συγκέντρωση στοιχείων και γίνεται από τρεις διαφορετικές αρχές. Ψάχνουμε όλα τα στοιχεία. Καταθέτουμε άμεσα τροπολογία πλου η οποία θα περιορίζει την διάρκεια ζωής των αντίστοιχων πλοίων».

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα