Γιάννης Μώραλης: Ο Πειραιάς γίνεται επενδυτικός προορισμός

Το όραμα ενός διαφορετικού Πειραιά, που θα είναι πιο φιλικός στους κατοίκους αλλά και στους τουρίστες και ταυτόχρονα μετατρέπεται σε πρώτης τάξεως επενδυτικό προοριμό περιγράφει ο δήμαρχος της πόλης κ. Γιάννης Μώραλης. Μιλώντας στο insider.gr περιγράφει τα σχέδιά του έχοντας εξασφαλίσει περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ για επενδύσεις, ενώ ταυτόχρονα δίνει έμφαση στην κρουαζιέρα, το ενιαίο παραλιακό μέτωπο αλλά και στις αλλαγές που θα φέρει η έλευση του Μετρό.

Πρόσφατα ανακοινώσατε ένα ιδιαίτερα μεγαλεπήβολο επενδυτικό πρόγραμμα για τον Πειραιά, λέγοντας μάλιστα ότι έχετε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση. Τι περιλαμβάνει αυτό το πρόγραμμα και πώς θα αλλάξει το λιμάνι;

Από το 2014, όταν αποφασίσαμε να διεκδικήσουμε τον δήμο Πειραιά, στο προεκλογικό μας πρόγραμμα είχαμε σκεφτεί να αξιοποιήσουμε ένα καινούργιο χρηματοδοτικό εργαλείο, την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση. Εκεί βασίσαμε το προεκλογικό μας πρόγραμμα και όσα επιθυμούσαμε και επιθυμούμε να κάνουμε για την πόλη του Πειραιά. Δουλέψαμε γι’ αυτό τρία χρόνια σκληρά , υποβάλλαμε την πρότασή μας πριν περίπου πέντε μήνες και είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε το καλό αποτέλεσμα. Αξιολογηθήκαμε πρώτοι, πήραμε τον καλύτερο βαθμό μεταξύ όλων των προτάσεων. Υποβάλλαμε μια πρόταση για 90 εκατομμύρια, εγκρίθηκε ένα ποσό 80.060.000 ευρώ, που θεωρώ ότι είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό για τον Δήμο Πειραιά.

Μπορείτε να μας δώσετε κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα ως προς το πού θα κατευθυνθούν αυτά τα χρήματα και το τι θα σημαίνει για τους δημότες;

Ο τομέας των αναπλάσεων νομίζω είναι μια κλασική περίπτωση. Μιλάμε για αστικές αναπλάσεις, για οδοποιία, πεζοδρόμια, φωτιστικά, φυτεύσεις, πράγματα δηλαδή τα οποία έχει ανάγκη ο Πειραιάς. Η ανάπλαση του Μικρολίμανου είναι και συμβολική και πολύ ουσιαστική για την πόλη του Πειραιά. Η ανάπλαση της περιοχής του Αγίου Διονυσίου, μια περιοχή που έχει, αν θέλετε, προοπτικές αναπτυξιακές. Είναι αναπλάσεις πιο μικρές, σε πλατείες, αναπλάσεις στο πέταλο της Πειραϊκής, που είναι πολύ κρίσιμο για εμάς, μια πολύ ωραία περιοχή από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων μέχρι τη Ζέα.

Ο δεύτερος τομέας είναι της επιχειρηματικότητας και της έξυπνης πόλης, όπου περιλαμβάνεται η χρηματοδότηση νεοφυών επιχειρήσεων, start-ups επιχειρήσεων, αλλά και έξυπνες λύσεις για την πόλη, είτε αυτό αφορά αλλαγή ολόκληρου του φωτισμού της πόλης είτε αφορά ελεγχόμενη στάθμευση με έξυπνα συστήματα, έξυπνη διακυβέρνηση

Και το τρίτο κομμάτι που είναι και αυτό εξίσου σημαντικό, λόγω και της πολύ μεγάλης κρίσης που υπάρχει στη χώρα τα τελευταία επτά χρόνια, είναι αυτό που λέμε κοινωνική συνοχή. Είναι στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, προγράμματα για στήριξη ανέργων, προγράμματα για εύρεση εργασίας, επιμόρφωση προσωπικού.

Μεγάλη κουβέντα γίνεται και για τον Πύργο του Πειραιά. Είναι ένα εμβληματικό κτίριο. Υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο για την ανάπτυξή του;

Εμείς προεκλογικά είχαμε πει ότι τον Πύργο θα τον ρίξουμε, θα τον γκρεμίσουμε. Γιατί στο μυαλό μας σηματοδοτούσε την στασιμότητα, της πόλης του Πειραιά. Είναι ένα κτήριο το οποίο κτίστηκε το 1973, το οποίο είναι απολύτως αναξιοποίητο πέρα από το ισόγειο και δύο ορόφους όπου στεγάζονται υπηρεσίες του Δήμου Πειραιά. Στην πορεία, αφού αναλάβαμε, καταλάβαμε ότι υπάρχει πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, και από Έλληνες και από ξένους. Άρα, παρεκκλίναμε της δέσμευσής μας για γκρέμισμα του Πύργου και προχωρήσαμε πάρα πολύ συστηματικά σε συναντήσεις με υποψήφιους ενδιαφερόμενους επενδυτές ώστε να βγάλουμε έναν διαγωνισμό. Είμαι βέβαιος ότι στις αρχές του  2018 θα βγει ένας διαγωνισμός και εκφράζω τη βεβαιότητά μου ότι δεν θα κηρυχθεί άγονος. Άρα θα έχουμε ανάδοχο, ο οποίος θα αξιοποιήσει τον Πύργο, και αντιλαμβάνεστε ότι είναι σημαντικό και για τον Πύργο, και για τον δήμο και για την ευρύτερη περιοχή.

Ένα άλλο κομμάτι είναι η ευρύτερη ανάπλαση του παραλιακού μετώπου των Αθηνών, ξεκινώντας από τον Πειραιά. Υπάρχει συνεργασία με τους άλλους δήμους σε αυτό το κομμάτι, ώστε να δούμε επιτέλους την Αθηναϊκή Ριβιέρα;

Ναι, ήταν μια ανασφάλεια την οποία είχαμε, ότι ο Πειραιάς μπορεί να έμεινε λίγο πίσω, ότι δημιουργείται μια ανισορροπία δηλαδή σε αυτό που λέμε παραλιακό μέτωπο, γιατί κατά την άποψή μας το παραλιακό μέτωπο ξεκινάει από το Πέραμα, και φτάνει μέχρι το Σούνιο. Και πρέπει να βλέπουμε ενιαία την Αθηναϊκή Ριβιέρα. Ευτυχώς, και για την περιοχή του ΣΕΦ, είμαστε σε μια άμεση συνεννόηση και με την περιφερειάρχη, την κα. Δούρου  και τον αρμόδιο υπουργό τον κ. Βασιλειάδη.

Δεύτερο κομμάτι είναι το Μικρολίμανο, για το οποίο ολοκληρώνουμε τη μελέτη και θέλω να πιστεύω ότι αρχές του 2018 θα μπορούμε να δημοπρατήσουμε.

Όταν πέσει η κουρτίνα των έργων νομίζω θα δούμε μια καλύτερη πόλη

Το Πασαλιμάνι θεωρώ ότι είναι σε μια καλή κατάσταση, ακολουθεί η Ζέα και προχωράμε για την ανάπλαση της Πειραϊκής ώστε να φτάσουμε στα όρια του δήμου μας, που είναι η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Αν ολοκληρωθούν αυτά τα έργα, θεωρώ ότι έχουμε ένα ενιαίο μέτωπο, τουλάχιστον στο πλαίσιο του Δήμου Πειραιά.

Αυτό που σκοπεύουμε είναι να αναπλάσουμε και να φτιάξουμε τα δικά μας κομμάτια, ώστε να μη δημιουργηθεί μια ανισορροπία και να είναι ο Πειραιάς και το παραλιακό του μέτωπο πόλος έλξης και για Έλληνες, αλλά και για ξένους.

Ένα άλλο κομμάτι που αφορά τον Πειραιά αλλά, είναι το θέμα της κρουαζιέρας. Θεωρητικά μπορεί να αποτελέσει πηγή μεγάλης εισροής τουριστών, υπάρχουν όμως διαχρονικά πολλά θέματα.

Είναι βέβαιο ότι ο Πειραιάς πρέπει να εκμεταλλευθεί και την κρουαζιέρα και την ακτοπλοΐα. Όταν φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά περίπου 1-1,5 εκατ. κόσμος από κρουαζιερόπλοια, είναι ανεπίτρεπτο ο δήμος του Πειραιά να μην μπορεί να αξιοποιήσει αυτή τη δυναμική, ώστε να ενισχύσει τα καταστήματά του, την εμπορική του κίνηση, την οικονομία του.

Βεβαίως, δεν είμαστε έτοιμοι αυτή τη στιγμή ως πόλη να υποδεχθούμε τουρίστες κρουαζιέρας, διότι η πόλη μας δεν είναι όσο φιλόξενη θα έπρεπε, από πλευράς αναπλάσεων, κυκλοφορίας, παρκαρίσματος, τουριστικών διαδρομών, εμπειριών.

Δεν είμαστε έτοιμοι διότι ο Πειραιώτης δεν έχει καν τη συνείδηση ότι είναι τουριστικός προορισμός, διότι δεν ήταν ποτέ. Εντούτοις, ο Πειραιάς έχει κατά τη γνώμη μου ξεχωριστή φυσιογνωμία ως πόλη, έχει τις δικές του παραδόσεις, τις δικές του γεύσεις, τη δικιά του μουσική, τη δικιά του ιστορία, το δικό του πολιτισμό. Θεωρώ ότι μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα είμαστε και εμείς σε θέση να αξιώσουμε ένα κομμάτι επισκεπτών κρουαζιέρας, οι οποίοι να διαχυθούν στην πόλη.

Ο απώτερος στόχος προφανώς, και της πόλης και του κράτους και της COSCO ως διαχειριστή λιμανιού είναι ο Πειραιάς να γίνει home port, δηλαδή η κρουαζιέρα να ξεκινάει από εδώ.

Εκεί μας λείπουν ξενοδοχεία, ώστε ο κόσμος να μένει και να γίνεται το «γύρισμα» από τα ταξίδια. Ήδη όμως στην πόλη υπάρχει μια έντονη κινητικότητα για ξενοδοχειακές μονάδες. Το παλιό Mistral στην Καστέλλα πουλήθηκε, και οι ιδιοκτήτες σχεδιάζουν να κάνουν μια εκ βάρθων ανακαίνιση και ένα σωστό, σοβαρό, σύγχρονο ξενοδοχείο. Έχουμε το ένα κτίριο από τα τρία της παλιάς καπνοβιομηχανίας του Παπαστράτου το οποίο προορίζεται για ξενοδοχείο, έχουμε τα δύο ξενοδοχεία που η COSCO επιθυμεί να φτιάξει τη χερσαία λιμενική ζώνη, έχουμε και άλλους επενδυτές και ενδιαφερόμενους για άλλα κτίρια ιδιωτικά ή δημόσια. Και θέλω να πιστεύω ότι όταν βγει ο Πύργος για αξιοποίηση, ένα κομμάτι του είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει μια ξενοδοχειακή μονάδα σε πολύ κομβικό σημείο.

Και η έλευση του Μετρό; Απ’ όσο καταλαβαίνω τα έργα προχωράνε και είναι πλέον θέμα χρόνου να έρθει το Μετρό και στο κέντρο του Πειραιά. Αυτό θα αλλάξει τη δυναμική του Πειραιά;

Προφανώς θα την αλλάξει. Τα μεγάλα έργα αλλάζουν τη συνολική λειτουργία μιας πόλης. Όταν εκατομμύρια κόσμου που φεύγουν από την ακτοπλοΐα μπορούν να κατέβουν με το Μετρό, μειώνεται η κίνηση σε μία πόλη, η δυνατότητα να έρθουν στο λιμάνι είναι πολύ πιο εύκολη.

Είναι το σημαντικότερο έργο που συντελείται αυτή τη στιγμή στην περιοχή της πόλης του Πειραιά, απλώς οι καθυστερήσεις είναι κάτι που δεν μπορείς να προβλέψεις. Είναι αλήθεια ότι το Μετρό θα αλλάξει τη λειτουργία του Πειραιά, όπως άλλαξε τη λειτουργία και της Αθήνας και των δυτικών προαστίων. Και είναι βέβαιο, επαναλαμβάνω, ότι με Τραμ, Μετρό, σιδηρόδρομο, λιμάνι δημιουργείς έναν διαμετακομιστικό κόμβο από τους πιο ισχυρούς στην Ευρώπη, θα έλεγα, όχι μόνο στη χώρα.

Δηλαδή, ότι εφόσον ολοκληρωθούν αυτά, θα μιλάμε για μία εντελώς διαφορετική πόλη.

Ναι, όταν πέσει η κουρτίνα των έργων νομίζω θα δούμε μια καλύτερη πόλη. Δεν είναι μόνο το Τραμ και το Μετρό αλλά και οι αναπλάσεις, οι smart υπηρεσίες, οι ιδιωτικές επενδύσεις και τα έργα που γίνονται στο κομμάτι των μεταφορών θα δημιουργήσουν μία εντελώς διαφορετική εικόνα για την πόλη του Πειραιά. Και όλα αυτά είναι βέβαιο ότι θα έχουν αποτέλεσμα νέες θέσεις εργασίας, αρκεί φυσικά να σταθεί και η χώρα όρθια. Γιατί δεν μπορεί μια πόλη, όποια και αν είναι αυτή, να λειτουργεί σε έναν διαφορετικό ρυθμό από αυτόν που κινείται ένα κράτος.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα