Βερνίκος: Νέα στρατηγική κόντρα στον ιδιότυπο ανταγωνισμό

Την ανάγκη για τη χάραξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής στο θαλάσσιο τουρισμό για την αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού, κυρίως από χώρες και σημαίες που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπογραμμίζει μιλώντας στο Reporter.gr o Γιώργος Βερνίκος, Γενικός Γραμματέας του ΣΕΤΕ, πρόεδρος της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής αλλά και εμβληματική φυσιογνωμία του τουριστικού επιχειρείν μέσα από τη Vernicos Yachts.

«Οι πολιτικές που εφαρμόζονται τόσο στον τομέα της ναυπήγησης-επισκευής σκαφών όσο και στον τομέα της αγοράς και διαχείρισης επαγγελματικών σκαφών είναι ασύνδετες και αποσπασματικές. Και στο γεγονός αυτό οφείλεται το ότι η χώρα μας παρά τα φυσικά πλεονεκτήματα που διαθέτει για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού, υστερεί συγκριτικά με άλλες χώρες της Μεσογείου και της Βόρειας Ευρώπης» τονίζει χαρακτηριστικά.

Μάλιστα τονίζει ότι είναι απαραίτητη η «μείωση της γραφειοκρατίας, με την λήψη παράλληλα κατάλληλων μέτρων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των παράνομων ναυλώσεων έχει μεγάλη σημασία για την περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην χώρα.»

Αναφερόμενος στην κρουαζιέρα εκτιμά ότι «αν θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε την ελκυστικότητα της χώρας για την κρουαζιέρα αλλά και τις θετικές επιπτώσεις της τελευταίας στην τοπική οικονομία χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις ώστε να ενισχυθεί η συνεργασία της κρουαζιέρας με την πόλη  αφετηρίας/υποδοχής και τις δραστηριότητες της, καθώς και με τους τοπικούς οικονομικούς παραγωγικούς και πολιτιστικούς φορείς.»

Η συνέντευξη στον Γιώργο Αλεξάκη

Σε σχέση με την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού ποια είναι η επόμενη μέρα δοθέντων των νέων δεδομένων, πρόσφατη νομοθεσία ιδιωτικοποιήσεις στις μαρίνες;

Το 2018 προβλέπεται αύξηση των ναυλώσεων, ενώ τα επόμενα χρόνια θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στο μάρκετινγκ του γιώτινγκ λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων.

Η Μεσόγειος θάλασσα θα πρέπει να αποτελέσει μία θάλασσα ειρήνης και ελεύθερης ναυσιπλοΐας, με ενιαίους κανόνες. Δυστυχώς σήμερα υπάρχουν αθέμιτοι ανταγωνισμοί, κυρίως από χώρες και σημαίες που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η χώρα μας δέχεται έναν ιδιότυπο οικονομικό ανταγωνισμό στο θαλάσσιο τουρισμό στο Ιόνιο και το Αιγαίο, με διαφορετικά χαρακτηριστικά για την κάθε περίπτωση.

Όσον αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις των μαρινών θα πρέπει να ληφθεί πρόβλεψη για τα επαγγελματικά σκάφη. Θα πρέπει να δημιουργηθούν επίσης προϋποθέσεις νόμιμης δραστηριοποίησης των megayachts ανεξαρτήτου σημαίας στην Ελλάδα.

Τέλος, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η λειτουργία του ηλεκτρονικού μητρώου σκαφών, γεγονός που θα περιορίσει σημαντικά τις παράνομες ναυλώσεις.

Υπάρχει άραγε  Εθνικό σχέδιο ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού;

Δεν υπάρχει μέχρι σήμερα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας. Οι πολιτικές που εφαρμόζονται τόσο στον τομέα της ναυπήγησης-επισκευής σκαφών όσο και στον τομέα της αγοράς και διαχείρισης επαγγελματικών σκαφών είναι ασύνδετες και αποσπασματικές. Και στο γεγονός αυτό οφείλεται το ότι η χώρα μας παρά τα φυσικά πλεονεκτήματα που διαθέτει για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού, υστερεί συγκριτικά με άλλες χώρες της Μεσογείου και της Βόρειας Ευρώπης.

Σε λίγους μήνες ξεκινά η σεζόν και οι φορείς του κλάδου ασκούν κριτική για διόγκωση της γραφειοκρατίας σε σχέση με τις τελευταίες ρυθμίσεις  εδικά για για μικρά τουριστικά σκάφη που δεν χρειάζονται πλήρωμα (ταυτοπροσωπίες, αστική ευθύνη ναυλωτή κτλ). Πώς τοποθετείστε;

Η μείωση της γραφειοκρατίας, με την λήψη παράλληλα κατάλληλων μέτρων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των παράνομων ναυλώσεων έχει μεγάλη σημασία για την περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην χώρα. Δεν είναι εύκολο αλλά πρέπει να προσπαθήσουμε να βρούμε τη λύση και ο καλύτερος σύμμαχος είναι η τεχνολογία.

Τι έγινε με τον ΦΠΑ για τα σκάφη μέχρι 12 μέτρα;

Υπάρχει μεγάλη μεγάλη παρανόοηση.  Είναι άδικο να πληρώνουν ΦΠΑ τα επαγγελματικά σκάφη μέχρι 12 μέτρα και να απαλλάσονται τα άνω των 12 μέτρων. Θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στον τομέα των σκαφών αναψυχής ιδιαίτερα για τους μικρούς επαγγελματίες.

Η κρουαζιέρα πόσο προσφέρει στην Ελληνική τουριστική βιομηχανία;

Η κρουαζιέρα μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην τουριστική βιομηχανία της χώρας με τον Πειραιά να είναι ο μεγαλύτερος λιμένας αφετηρίας κρουαζιέρας στην Ελλάδα, καθώς εκεί λαμβάνει χώρα περίπου το 75% των home-portings. Το 2017 όμως είχαμε μείωση κατά 20,5% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και κατά 11% στις επισκέψεις επιβατών, κυρίως λόγω της πολιτικής αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα νέα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, που κερδίζουν έδαφος στον στόλο των ομίλων, χρειάζονται σημαντικές παρεμβάσεις στις λιμενικές υποδομές της χώρας, ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις αυξημένες απαιτήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση πιστεύω ότι θα έχουμε ακόμη μεγαλύτερη μείωση στις προσεγγίσεις τα επόμενα χρόνια.

Θετικό σε αυτή την κατεύθυνση  είναι το γεγονός ότι η COSCO, σύμφωνα και με τη σχετική σύμβαση παραχώρησης, έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για τον τομέα της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά.

Τέλος, αν θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε την ελκυστικότητα της χώρας για την κρουαζιέρα αλλά και τις θετικές επιπτώσεις της τελευταίας στην τοπική οικονομία χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις ώστε να ενισχυθεί η συνεργασία της κρουαζιέρας με την πόλη  αφετηρίας/υποδοχής και τις δραστηριότητες της, καθώς και με τους τοπικούς οικονομικούς παραγωγικούς και πολιτιστικούς φορείς.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα