Σπίρτζης: Ιδρύεται γενική διεύθυνση στρατηγικού σχεδιασμού για τα δημόσια έργα

Η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, η επανεκκίνηση της οικονομίας, η αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, αλλά και τα έργα υποδομής, ήταν τα θέματα που κυριάρχησαν στην κοινή συνέντευξη Τύπου, που έδωσαν στην Άρτα, η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης και ο υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης, με αφορμή την παράδοση στην κυκλοφορία τμήματος 26 χιλιομέτρων της Ιόνιας Οδού στην Αμφιλοχία.

Ο κ. Σπίρτζης ενημέρωσε για τους τρεις άξονες, στους οποίους κινείται στο υπουργείο Υποδομών. Ειδικότερα, ανέφερε πως ο πρώτος άξονας είναι ο θεσμικός και αφορά το νομοθετικό έργο, ώστε να δημιουργηθούν δομές «που δεν θα επιτρέψουν ανακύκλωση στρεβλών φαινομένων των τελευταίων δεκαετιών, που δεν είχαν προγραμματισμό για τις δημόσιες υποδομές και ιεράρχηση». Μάλιστα, ο υπουργός σημείωσε ότι για πολλα χρόνια «είχε επικρατήσει το μοντέλο του «καλοχαιρέτα» υπουργού ή βουλευτή» και πρόσθεσε: «Γι’ αυτόν τον λόγο ιδρύεται γενική διεύθυνση στρατηγικού σχεδιασμού για τα δημόσια έργα και δημόσιες υποδομές». Όπως τόνισε, με το νέο σχέδιο νόμου καμία σύμβαση έργου δεν υπογράφεται εάν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και δεν έχουν περατωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες, εάν δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες, αφήνοντας αιχμές για τις διαδικασίες που τηρηθήκαν, μέχρι σήμερα, σε αναλήψεις έργων.

Στο δεύτερο σχέδιο νόμου, για τα δημόσια μέτρα, για το οποίο έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση, όπως επεσήμανε ο κ. Σπίρτζης, δίνεται έμφαση στα κεντρικά ηλεκτρονικά συστήματα, ώστε να γνωρίζουν, με την ολοκλήρωση ενός έργου, οι δημόσιες υπηρεσίες, οι δομές και οι πολίτες, όλα τα στοιχεία που αφορούν μελέτες, δημοπρατήσεις, ποσοστά έκπτωσης, εκτελέσεις πληρωμών.

Ο υπουργός Υποδομών απάντησε κατηγορηματικά στην κριτική που δέχτηκε από φορείς αυτοδιοίκησης σχετικά με τον νόμο που πέρασε και «σταμάτησε το πάρτι των απευθείας αναθέσεων έργων», όπως υπογράμμισε. «Καλά κάναμε. Επιμένουμε σε αυτό που κάναμε. Δεν είναι λογική και λειτουργία, όσο μικρός και εάν είναι ένας δήμος, να κινείται στους ίδιους προμηθευτές, μελετητές, στους ίδιους εργολήπτες. Ως εργαλείο υπάρχει, σε 10 ημέρες θα υπάρχει το ηλεκτρονικό σύστημα και θα γίνεται ηλεκτρονική κλήρωση στους πίνακες που ο κάθε δήμος, η περιφερεια ή το υπουργείο θα συγκροτεί. Όποιος αναλαμβάνει απευθείας ανάθεση, στην επόμενη κλήρωση θα είναι εκτός», σημείωσε.

Ολοκληρώνοντας την αναφορά στον θεσμικό άξονα, ο υπουργός είπε πως το επόμενο σχέδιο νόμου θα ασχολείται με την απλοποίηση των διαδικασιών για την αδειοδότηση των υδατοδρομιων.

Η δεύτερη κατηγορία θεμάτων που ασχολείται το υπουργείο Υποδομών έχει σχέση με την ωρίμανση των έργων και με τη λειτουργία των μεγάλων έργων διαπεριφερειακού επιπέδου. Ο κ. Σπίρτζης έκανε αναφορά στον σημαντικό αυτοκινητόδρομο του Μορέα που παραδόθηκε πριν λίγες ημέρες, στους τέσσερις αυτοκινητρόδρομους που βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, με έμφαση στην Αθηνών-Κορίνθου και την Ιόνια Οδό γιατί είναι υποδομές που θα συμβάλουν στη συντόμευση των αποστάσεων και θα δώσουν άλλες προοπτικές στην τουριστική ανάπτυξη και τον πρωτογενή τομέα για την παραγωγική ανασυγκρότηση.

Ο υπουργός τόνισε ότι για τα μεγάλα έργα υπάρχει προσανατολισμός για σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, καθώς εκτιμάται πως πρόκειται για μοντέλο που σέβεται τις τοπικές κοινωνίες, έχει ανταποδοτικά οφέλη και προωθεί την τοπική παραγωγή. «Συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα, και το λέω αυτό, γιατί πολλοί μάς κατηγορούν πως είμαστε εχθροί του ιδιωτικού τομέα. Είμαστε συνεργάτες με τον ιδιωτικό τομέα και με τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και όχι εχθροί. Δεν είμαστε συνεργάτες και σύμμαχοι με τις ιδιωτικές δυνάμεις του πλιάτσικου στον δημόσιο τομέα. Είναι άλλο η συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, είναι άλλο ότι ο δημόσιος τομέας πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να αποδώσει, είναι άλλο να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα και είναι άλλο να συνεχίσουμε το πλιάτσικό που γινόταν από συγκεκριμένα συμφέροντα όλες αυτές τις δεκαετίες», επεσήμανε.

Στον κοινωνικό χαρακτήρα των έργων και όχι «στα έργα βιτρίνας» στηρίζεται ο τρίτος πυλώνας του σχεδιασμού. Εκτός από την ολοκλήρωση των έργων, υπάρχει και προγραμματισμός της νέας γενιάς έργων, που θα συμβάλουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, στη στήριξη των τοπικών κοινωνικών με μικρά και μεσαία έργα.

Ολοκληρώνοντας την ενημέρωση, ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Άρτα και την Ήπειρο γενικότερα, ενώ όταν στάθηκε στην αναστήλωση του γεφυριού της Πλάκας είπε χαρακτηριστικά: «Για μας, η σημειολογία είναι πως βρήκαμε μία χώρα πεσμένη σαν το γεφύρι της Πλάκας και επομένως θα βγάλουμε και τη χώρα από την κρίση και θα την ανατάξουμε, και το γεφύρι για την ιστορική σημασία που έχει για τη χώρα και τους Ηπειρώτες».

Φλαμπουράρης: Θα δώσουμε μάχη, έτσι ώστε αν έχουμε πάλι πλεονάσματα να μπορούμε να τα κατανείμουμε στις πιο αδύνατες κοινωνικές ομάδες

Ο κ. Φλαμπουράρης υπογράμμισε πως ο στόχος της κυβέρνησης για την Ελλάδα είναι να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις επανεκκίνησης της οικονομίας. «Θεωρούμε πως το πιο κρίσιμο πρόβλημα που υπάρχει για μας, για την κοινωνία, για τη χώρα, είναι να επανεκκινηθεί η οικονομία, ώστε να λύνονται σταδιακά όλα τα προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί τα τελευταία 40 χρόνια», σημείωσε. Μάλιστα, έκανε λόγο για δημιουργία θέσεων εργασίας, στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στον δημόσιο, για την κάλυψη αναγκών, με αναφορές στην υγεία και την παιδεία, ενώ πρόσθεσε πως πρέπει να σταματήσει η ροή των νέων στο εξωτερικό. Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση του, ο υπουργός Επικρατείας τόνισε: «Θα προσπαθήσουμε και μπορούμε να υποσχεθούμε ότι θα δώσουμε μάχη, έτσι ώστε αν έχουμε πάλι πλεονάσματα να μπορούμε να τα κατανείμουμε στις πιο αδύνατες κοινωνικές ομάδες που έχουν την ανάγκη».

Σχετικά Νέα