Δημοσιεύθηκε στις: Πα, Απρ 29th, 2016

ΥΠΟΙΚ:Τηρούμε τις δεσμεύσεις, ρυθμίστε το χρέος

αρχείο λήψης

Τους βασικούς άξονες του μεταρρυθμιστικού σχεδίου της κυβέρνησης περιγράφει έκθεση που υπεβλήθη στην Κομισιόν,όπως μεταδίδει το Euro2day.gr .

«Το Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής (ΠΟΠ) που εφαρμόζεται από το 2010 βελτίωσε σημαντικά τις ανισορροπίες στο δημοσιονομικό τομέα και στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών της χώρας, αλλά με μεγάλο κόστος για την εξέλιξη του ΑΕΠ, για τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες του πληθυσμού», διαπιστώνει έκθεση που υπέβαλε το υπουργείο Οικονομικών στην Κομισιόν.

Η συγκεκριμένη έκθεση υποβάλλεται από όλα τα κράτη μέλη και έχει ως στόχο να παρουσιαστούν οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που αποβλέπουν στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για το 2020. Για την Ελλάδα δεδομένου ότι βρίσκεται σε πρόγραμμα διάσωσης έχει περισσότερο διαδικαστικό χαρακτήρα και δεν γίνονται παρατηρήσεις από την Κομισιόν. Ωστόσο έχει την αξία της δεδομένου ότι παρουσιάζει θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τα επόμενα βήματα.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, οι βασικοί τομείς της οικονομίας στους οποίους εφαρμόζονται οι διαρθρωτικές αλλαγές στην Ελλάδα είναι:

* Ο τομέας της ενέργειας

* Η αγορά προϊόντων οι οποίες έχουν στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής και των τιμών

* Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

* Η συνέχιση της δημοσιονομικής αναθεώρησης, η οποία περιλαμβάνει την αναμόρφωση του φορολογικού κώδικα και τις αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα, οι οποίες θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.

* Η αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης, η οποία περιλαμβάνει μία ολοκληρωμένη στρατηγική για τη διοίκηση και τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και την εισαγωγή της ηλεκτρονικής διοίκησης

* Η δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος και τη διευκόλυνση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης και την εξάλειψη των επενδυτικών εμποδίων

* Η έμφαση σε διαρθρωτικά θέματα ανταγωνιστικότητας για την ενίσχυση των εξαγωγών (πρόσφατη εμπειρική μελέτη, η οποία υπολογίζει ότι υπάρχει σημαντικό κενό μεταξύ δυνητικών εξαγωγών και εξαγωγών που πραγματοποιούνται, εκτιμά ότι η βελτίωση του ελληνικού θεσμικού πλαισίου κοντά στο μέσο επίπεδο των ΕΕ/ΟΟΣΑ, μπορεί να κλείσει το εξαγωγικό κενό της χώρας κατά ½ έως ¾ τοις εκατό).

Βαρίδι το χρέος

«Η βιωσιμότητα του χρέους παραμένει ένα σημαντικό εμπόδιο για τη μεγέθυνση της οικονομίας», τονίζει το υπουργείο Οικονομικών.

«Για να ενισχυθεί η πορεία της χώρας προς την οικονομική ανάπτυξη και την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους, είναι απαραίτητη η εφαρμογή του προγράμματος ανασυγκρότησης που έχει συμφωνηθεί, καθώς θα οδηγήσει στην επανένταξη των ελληνικών τίτλων στις αποδεκτές από το Ευρωσύστημα εξασφαλίσεις (με αποτέλεσμα οι ελληνικές τράπεζες να μπορούν να χρησιμοποιούν τις πράξεις κύριας αναχρηματοδότησης), καθιστά δυνατή τη συμμετοχή των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και θα οδηγήσει στην απόφαση για τη λήψη μέτρων, από την πλευρά των εταίρων της Ζώνης του Ευρώ, που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του χρέους», τονίζεται.

Η ανταγωνιστικότητα

Η διεθνής ανταγωνιστικότητα της χώρας σε όρους σχετικών τιμών καταναλωτή και κόστους εργασίας όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος βελτιώθηκε και το 2015 κατά 4,5% και 5,7% αντιστοίχως. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται αφενός στην υποχώρηση της σταθμισμένης συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ και αφετέρου στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας που υλοποιήθηκαν τα προηγούμενα έτη. Ωστόσο, η συνολική ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας σύμφωνα με τους κυριότερους σύνθετους δείκτες της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας, εμφανίζει ενδείξεις στασιμότητας το 2015, κατόπιν βελτίωσης τη διετία 2013-2014.

Το προσφυγικό

«Η αύξηση αυτή του δημοσιονομικού κόστους εν είδει κόστους σίτισης, καταλυμάτων (χώρων πρώτης υποδοχής και κέντρων μετεγκατάστασης) και ιατρικής περίθαλψης, αναμένεται να αυξήσει τη δημόσια κατανάλωση, χωρίς όμως σημαντική δευτερογενή επίδραση στην απασχόληση ή τη συνολική ιδιωτική κατανάλωση», σημειώνεται στην έκθεση.

«Η οριστική (θετική ή αρνητική) επίδραση της διαχείρισης των προσφυγικών ροών στο ΑΕΠ θα εξαρτηθεί από το αν τα σχετικά κονδύλια θα εξαιρεθούν ή όχι (και μέχρι ποιου ύψους) από τον δημοσιονομικό στόχο του 2016, καθώς και από την πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου που πρόκειται να ακολουθηθεί σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο».

Οι κίνδυνοι για την οικονομία

Οι παράγοντες κινδύνου σε σχέση με τις εκτιμήσεις του μακροοικονομικού σεναρίου (σ.σ. προβλέπεται ύφεση 0,7% του ΑΕΠ το 2016) είναι τόσο ενδογενούς όσο και εξωγενούς φύσεως.

Οι κύριοι ενδογενείς παράγοντες αφορούν τον ρυθμό αποκατάστασης της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, τη σταθεροποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος -για την οποία όμως έχουν τεθεί οι βάσεις μετά την επιτυχία της πρόσφατης ανακεφαλαιοποίησης-, και την επιδιωκόμενη ταχεία άρση των ελέγχων κεφαλαίων, ώστε να δοθεί ώθηση στις επενδύσεις και την εγχώρια ζήτηση και να επιτραπεί η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το τρίτο τρίμηνο του 2016.

Οι παράγοντες αυτοί συνδέονται στενά με την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του νέου προγράμματος και τη συνέχιση της δημοσιονομικής προσπάθειας, προκειμένου μεταξύ άλλων να μπορέσει η Ελλάδα να συμμετάσχει στις επεκτατικές νομισματικές πολιτικές της ΕΚΤ.

Ωστόσο, η επιτυχής εφαρμογή του νέου προγράμματος υπόκειται και σε περιορισμούς του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος που προσδιορίζονται εξωγενώς. Κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο, εξωγενείς παράγοντες κινδύνου για την ελληνική οικονομία αποτελούν:

– Η αποδυναμωμένη παγκόσμια ζήτηση και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, τη στιγμή που η συνεχιζόμενη πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου συνεχίζει να επιδρά στο επίπεδο των τιμών. Από τη μία πλευρά, η εξασθένιση της παγκόσμιας ζήτησης, κυρίως λόγω της επιβράδυνσης της ανάπτυξης στην Κίνα και σε άλλες αναδυόμενες οικονομίες, έχει συνέπειες για την παγκόσμια εμπορική δραστηριότητα και το ύψος των ναύλων για μεταφορικές υπηρεσίες, με δυνητικές επιπτώσεις στο εξωτερικό ισοζύγιο και στη ναυτιλία. Από την άλλη πλευρά, η εντεινόμενη μείωση των τιμών στην ενέργεια ενδέχεται να επιβραδύνει περαιτέρω τον ρυθμό πληθωρισμού με αντίστοιχη επιβράδυνση του ρυθμού ανάκαμψης του ονομαστικού ΑΕΠ και σχετική χειροτέρευση των δεικτών του δημόσιου ελλείμματος και του δημοσίου και ιδιωτικού χρέους.

– Η υψηλή μεταβλητότητα των διεθνών χρηματαγορών και η αστάθεια που παρατηρείται ακόμα στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Η εκδήλωση αυτών των ενδείξεων ευπάθειας ενίσχυσαν κατά το τελευταίο διάστημα την τάση αποστροφής των επενδυτών απέναντι στον κίνδυνο. Η όξυνση της τάσης των επενδυτών προς πιο ασφαλείς επενδύσεις αν και δυνητικά θα ενίσχυε την Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της, ενδεχομένως για την Ελλάδα θα σήμανε περαιτέρω μείωση των άμεσων ξένων επενδύσεων στον βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.

– Οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και η προσφυγική κρίση στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν κόστος για την ελληνική οικονομία διαμέσου τριών καναλιών: πρώτον, μέσω ενδεχόμενων επιπτώσεων στον τουρισμό και στις νέες επενδύσεις· δεύτερον, μέσω μίας ενδεχόμενης απόκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους· και τρίτον, μέσω μίας δυνητικής κλιμάκωσης της αβεβαιότητας όσον αφορά τις μεσο-μακροπρόθεσμες πολιτικές και οικονομικές προοπτικές στην ευρύτερη περιοχή. Η επιδείνωση των προοπτικών αυτών θα μπορούσε να σημάνει την πιο μεσοπρόθεσμη αναβολή επενδυτικών σχεδίων.

Για τον αρθρογράφο

.made by gleo