Στο ΣτΕ η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων

ionia_nisia_ilektroniko_dimopsifisma_gia_tin_idiotikopoiisi_ton_aerodromion_1

Η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της χώρας για 42 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για ακόμα 10, απασχόλησε σήμερα την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, στη συνεδρίαση της οποίας τέθηκαν ζητήματα συνταγματικότητας και παραβίασης της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δήμοι -στη δικαιοδοσία των οποίων υπάρχουν αεροδρόμια-, Δικηγορικοί Σύλλογοι, Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια, κ.λπ. Όλοι ζητούν να ακυρωθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις (ΠΥΣ, αποφάσεις διυπουργικής επιτροπής αναδιαρθρώσεων και αποκρατικοποιήσεων, κ.λπ.) με τις οποίες μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ τα δικαιώματα παραχώρησης σε τρίτους, μέσω συμβάσεων, της διοίκησης, διαχείρισης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των κρατικών αεροδρομίων.

Υπενθυμίζεται ότι τα αεροδρόμια παραχωρήθηκαν με εφάπαξ ποσό από 600-650 εκατομμύρια ευρώ και ετήσιο μίσθωμα περίπου 11 εκατ. ευρώ για κάθε ένα από αυτά. Κατά την σημερινή ακροαματική διαδικασία (πρόεδρος ο Νικόλαος Σακελλαρίου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας, Κωνσταντίνος Πισπιρίγκος), οι φορείς υποστήριξαν ότι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων είναι αντίθετη στις συνταγματικές επιταγές, καθώς εκχωρούνται μεγάλα κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου σε ιδιώτες, προς βλάβη της εθνικής οικονομίας.

Ακόμη, τόνισαν ότι παραβιάζονται οι συνταγματικές επιταγές, καθώς απαγορεύεται η παραχώρηση και η εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων σε ιδιώτες, διότι έτσι στερεί το κράτος μέρος του εδάφους επί του οποίου ασκεί εξουσία. Εξάλλου, με τις παραχωρήσεις αυτές, προσέθεσαν, δεν είναι σαφές εάν προσβάλλεται ή όχι η εθνική κυριαρχία. Οι παραχωρήσεις έγιναν κατά παράβαση τόσο της ευρωπαϊκής όσο και της εθνικής νομοθεσίας. Και αυτό, γιατί δημιουργείται μονοπωλιακό καθεστώς, παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό το δίκαιο του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα την επιβολή υψηλών τελών αεροναυτιλίας και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων των επιβατών προς βλάβη των πολιτών, των ελληνικών επιχειρήσεων και του δημοσίου συμφέροντος.

Κατά τους φορείς, παραβιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικοί κανόνες όπως είναι η οικονομική ελευθερία, η ίση μεταχείριση, η δημόσια ασφάλεια, κ.λπ., ενώ παραβιάζονται και διμερείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα μας με άλλα κράτη. Ειδική αναφορά έγινε για το αεροδρόμιο Χανιών, που έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία “Frapport – Slentel LTD”, καθώς αφενός εκτελούνται έργα επέκτασης χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που δεν επιτρέπει την μεταβίβαση του και αφετέρου το αεροδρόμιο αυτό χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ (η κυβέρνηση των ΗΠΑ διατηρεί την αεροπορική βάσης της Σούδας), κάτι που απαγορεύει την παραχώρησή του για λόγους εθνικής ασφαλείας.

Από την πλευρά τους, οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου αντίκρουσαν τους ισχυρισμούς των φορέων και υποστήριξαν τη συνταγματικότητα και τη νομιμότητα των ιδιωτικοποιήσεων. Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσεις τις αποφάσεις της. Έξω από το δικαστικό Μέγαρο του ΣτΕ ήταν συγκεντρωμένοι περίπου 80 πολίτες από τις περιοχές που έχουν αεροδρόμια, οι οποίοι αποχώρησαν μετά τις συζητήσεις των επίμαχων υποθέσεων.

 

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα