Δημοσιεύθηκε στις: Πα, Δεκ 4th, 2015

Κάμερες και στους συρμούς του Μετρό

kameresmetroΣύμφωνα με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, για λόγους ασφαλείας έδωσε το «πράσινο φώς» προκειμένου  να τοποθετηθούν κάμερες μέσα στους 17 νέους συρμούς του Μετρό των γραμμών 2 (Ανθούπολη-Ελληνικό) και 3 (Αγία Μαρίνα-Δουκίσσης Πλακεντίας -Αεροδρόμιο).

Η Αρχή το 2013 είχε επιτρέψει την τοποθέτηση καμερών έξω από του συρμούς και κοντά στις πόρτες των βαγονιών.

Αντίθετα, δεν είχε επιτρέψει, τότε, να τοποθετηθούν κάμερες μέσα στους συρμούς καθώς η εταιρεία του Μέτρο «Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ) δεν είχε τεκμηριώσει επαρκώς ότι ο επιδιωκόμενος σκοπός της δεν μπορούσε να επιτευχθεί με τη χρήση μέτρων λιγότερο επαχθών για τους πολίτες που χρησιμοποιούν το Μετρό (προσωπικό ασφαλείας κ.λπ.).

Το 2014 η ΣΤΑΣΥ επανήλθε με νέο αίτημα για την τοποθέτηση καμερών μέσα στους 17 νέους συρμούς 3ης γενιάς που έχει θέσει σε κυκλοφορία και προσκόμισε μελέτη του Κέντρου Μελετών Ασφαλείας, στην οποία, μεταξύ των άλλων επισημαίνεται ότι:

Η απόφαση ελήφθη κατά πλειοψηφία 5-3 μετά από ερώτημα της Αττικό Μετρό και της  ΣΤΑΣΥ που ζητούσαν να επιτραπεί η επέκταση του  υπάρχοντος συστήματος βιντεοεπιτήρησης και εντός των συρμών του Μετρό της Αθήνας. Η Αρχή αν και κατά το παρελθόν είχε απορρίψει ανάλογο αίτημα με το σκεπτικό ότι θα έπρεπε να αναζητηθούν άλλα μέτρα (π.χ προσωπικό ασφαλείας στους συρμούς), αυτή τη φορά έδωσε την άδεια, επικαλούμενη κι έγγραφο του  Κέντρου Μελετών Ασφαλείας που αναφέρει ότι:

  • η ασφάλεια του συστήματος μεταφορών πρέπει να έχει δύο κύριους στόχους: την πρόληψη πιθανών ανθρώπινων θυμάτων και τη μείωση των ζημιών που θα προκληθούν από την βλάβη των εγκαταστάσεων και τη διακοπή των ζωτικών υπηρεσιών.
  • τυχόν φυσικά μέτρα ασφάλειας (προσωπικό και διαδικασίες ασφάλειας) δεν μπορούν να αναπτυχθούν σε όλο το μήκος και εύρος του δικτύου
  • τα τεχνολογικά μέτρα ασφάλειας και ιδίως τα συστήματα εικονοληψίας δεν μπορούν να αποτρέψουν στον απόλυτο βαθμό τρομοκρατικές επιθέσεις και άλλες σκόπιμες πράξεις, αλλά µμπορούν να αποθαρρύνουν σε σημαντικό βαθμό ενέργειες ενάντια σε προστατευόμενους χώρους και να εξασφαλίσουν καθαρή, συνεχή και αξιόπιστη εικόνα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή μείζονος περιστατικού μαζικών απωλειών σε δυσπρόσιτα ή έστω προσωρινώς απρόσιτα μέρη του δικτύου

Η Αρχή στην υπ’ αριθμ. 104/2015 απόφασή της σημειώνει ότι «παρόλο που ένα σύστηµα βιντεοεπιτήρησης, στο οποίο δεν πραγµατοποιείται συνεχής παρακολούθηση των εικόνων των καµερών σε πραγµατικό χρόνο, δεν είναι πλήρως αποτελεσµατικό στην σε πραγµατικό χρόνο καταστολή και αντιµετώπιση τυχόν περιστατικών ασφαλείας, η εγκατάσταση και λειτουργία συστήµατος βιντεοεπιτήρησης στο εσωτερικό των συρµών, µε τα χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές που έχει προτείνει η ΣΤΑΣΥ συνιστά αναλογικό µέτρο για τον επιδιωκόµενο σκοπό επεξεργασίας, εν όψει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του µεταφορικού µέσου του µετρό (υπόγειες εγκαταστάσεις, πληθώρα εγκαταστάσεων και αποµακρυσµένων σηµείων, συνωστισµός) και της δυσχέρειας αποτελεσµατικής εφαρµογής άλλων ηπιότερων µέσων».

Τελικά, η Αρχή επέτρεψε την εγκατάσταση των καμερών στους 17 νέους συρμούς των γραμμών 2 και 3 του μετρό, θέτοντας προϋποθέσεις, όπως:

  • μέσα στους συρμούς θα υπάρχει πινακίδα με την οποία θα ενημερώνεται το επιβατικό κοινό για τις κάμερες
  • όλες τις ημέρες της εβδομάδας (εργάσιμες και αργίες) οι επιβάτες θα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στα δεδομένα που θα τηρούνται
  • ο χρόνος τήρησης των βίντεο από τις κάμερες δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 48 ώρες
  • η πρόσβαση στο καταγεγραµµένο υλικό να γίνεται µόνο από εξουσιοδοτηµένα άτοµα
  • η αφαίρεση του αποσπώµενου αποθηκευτικού µέσου να µπορεί να γίνει µόνο µε τη χρήση µηχανικού κλειδιού.

Για τον αρθρογράφο

.made by gleo