Προς ψήφιση η κατασκευή τεμένους στην Αθήνα

vouli_44Στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος που κατατέθηκε στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος για να ψηφιστεί την Πέμπτη περιλαμβάνονται οι διατάξεις για την επίσπευση των διαδικασιών που αφορούν την κατασκευή μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της αιτιολογικής έκθεσης του νομοσχεδίου, η Αθήνα είναι πλέον η μόνη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που δεν διαθέτει ισλαμικό τέμενος για την κάλυψη των θρησκευτικών αναγκών των μουσουλμάνων που διαμένουν στη χώρα μας.

Όπως αναφέρεται, το γεγονός αυτό αφενός αποδυναμώνει τη διεθνή εικόνα και αξιοπιστία της Ελλάδας, αφετέρου η έξαρση των φονταμενταλιστικών απόψεων και ενεργειών, καθιστά την άμεση ολοκλήρωση του έργου επιτακτικότερη από ποτέ. Όπως έχει αποφασιστεί, το τέμενος έκτασης 850 τ.μ. και χωρητικότητας 300 ανδρών και 50 γυναικών έχει προγραμματιστεί να κατασκευαστεί σε έκταση 17 στρεμμάτων στο παλαιό συνεργείο αυτοκινήτων του Πολεμικού Ναυτικού στην περιοχή του Ναυτικού Οχυρού Βοτανικού. Επί της ουσίας, πρόκειται να μετασκευαστεί υφιστάμενο κτίριο, που υπάρχει εκεί.

Την αντίθεσή τους με τη διάταξη αυτή του νομοσχεδίου εξέφρασαν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες.

Στη συζήτηση στις συναρμόδιες επιτροπές του νομοσχεδίου που ψηφίζεται αύριο στην Ολομέλεια της Βουλής με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Γιώργος Λαζαρίδης δήλωσε ότι το κόμμα του καταψηφίζει το επίμαχο άρθρο.

Αντιθέτως, υπέρ της διάταξης ψήφισαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, της Νέας Δημοκρατίας, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, του ΚΚΕ και του Ποταμιού.

Επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά την αυριανή συνεδρίαση στην Ολομέλεια οι βουλευτές της Ένωσης Κεντρώων, ενώ αρνητική ψήφο έδωσε η Χρυσή Αυγή.

 

Τοποθέτηση του υφυπουργού Εξωτερικών, Γιάννη Αμανατίδη αναφορικά με την κατασκευή του Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών (Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, Βουλή)
Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η  αιτία για την οποία παίρνω το λόγο είναι το άρθρο 15 με τις τρεις παραγράφους οι οποίες αναφέρονται στο τέμενος Αθηνών. Κατ’ αρχήν, το άρθρο αυτό δεν έρχεται να βάλει το αναγκαίο κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας του τεμένους. Αυτό έχει μπει, ήδη, το 2006, από τον ν.3512/2006, τεύχος Α, σ.264. Η συγκεκριμένη διάταξη, έχει σκοπό να ρυθμίσει διάφορες διαδικαστικές ενέργειες, έτσι ώστε να επισπευσθεί και να διευκολυνθεί η λύση διοικητικών ζητημάτων που αφορούν την κατασκευή του τεμένους, κατά τις ειδικότερες, βέβαια, διατάξεις του ν. 3512/2006 και των τροποποιήσεων του, έτσι ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις, ειδικά μετά από μία δεκαετία από τη νομοθετική πρόβλεψη του.

Έτσι, διευκρινίζονται και ρυθμίζονται δευτερεύοντα λειτουργικά ζητήματα, όπως ο σαφής διαχωρισμός και καθορισμός του οικοδομικού τετραγώνου όπου θα είναι ο λατρευτικός χώρος, με τη δημιουργία νέας κοινόχρηστης οδού, η οποία, σημειωτέον, θα εξυπηρετεί και την ευκολότερη πρόσβαση, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος κοινόχρηστου χώρου και των αναγκαίων θέσεων στάθμευσης, καθορισμός της αρμόδιας υπηρεσίας κατεδάφισης υφιστάμενων κτιριακών δομών, η εκπόνηση των μελετών πάντα υπό το καθεστώς των υφιστάμενων περιορισμών δόμησης και η διαδικασία σύνδεσης με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας.

Ωστόσο, η συγκεκριμένη διάταξη έγινε αφορμή να επαναφερθούν ζητήματα ως προς το αν πρέπει ή δεν πρέπει να ιδρυθεί και να λειτουργήσει ένα μουσουλμανικό τέμενος στην Αττική και μάλιστα, στην Αθήνα.

Η κατασκευή του τεμένους, δέκα χρόνια μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, θα βάλει τέλος στην αποδυνάμωση της χώρας μας και της αξιοπιστίας μας, τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και στους πολυάριθμους διεθνείς οργανισμούς και φόρα στα πλαίσια των οποίων, πολύ τακτικά, διεξάγεται διάλογος για θέματα θρησκευτικών ελευθεριών.

Μια τέτοια εικόνα της χώρας μας ήταν και είναι μειωτική, αποδυναμώνει ταυτόχρονα διαπραγματευτικά μας επιχειρήματα σε διεθνές επίπεδο και σε φλέγοντα ζητήματα και τη διεθνή προβολή της χώρας μας και αυτό έχει σημασία, μέσα σε μια πολυκύμαντη και ευρύτερη γεωγραφική περιοχή, όπου αρκετοί πληθυσμοί βιώνουν τραγικές ακρότητες.

Υπό τις παρούσες, λοιπόν, συνθήκες, εξαιρετικές περιπτώσεις και τις διεθνείς πραγματικές συνθήκες, είναι πρόδηλη η άμεση ανάγκη ψήφιση των διατάξεων για τη χώρα μας, που ενισχύει έτσι τη διεθνή της παρουσία και ισχύ με το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Επιδεικνύεται η μέριμνα για τους Έλληνες και τους λοιπούς κοινοτικούς πολίτες που πρεσβεύουν το μουσουλμανικό θρήσκευμα, αφού κατασκευάζεται χώρος λατρείας κατάλληλος, ασφαλής.

Η Αθήνα, ήταν και είναι η μόνη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που συνεχίζει να στερείται ενός τέτοιου θρησκευτικού χώρου. Έχουμε συνεχείς διαμαρτυρίες από φίλες χώρες και αρνητικές αναφορές σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις για τη θρησκευτική ελευθερία.

Βεβαίως, υψηλοί επισκέπτες, διπλωματικές αντιπροσωπείες, τουρίστες, επιστήμονες, αθλητές, φοιτητές και σπουδαστές θα μπορούν να πηγαίνουν στο τέμενος και έτσι να αποκομίζονται σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και οικονομία.

Το βασικότερο, όμως, όλων είναι η εκπλήρωση της υποχρέωσης που έχει η ελληνική πολιτεία. Ανέφερα πρώτα τους λόγους οι οποίοι άπτονται του Υπουργείου Εξωτερικών, ως προς τη διεθνή εικόνα της χώρας. Όμως, ουσιαστικά, είναι η υλοποίηση της επιταγής του άρθρου 13 του Συντάγματος, καθώς και του άρθρου 9 της Σύμβασης για την Προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, της ΕΣΔΑ, που κυρώθηκε με το Νομοθετικό Διάταγμα 53, το 1974, για την υποχρέωση που έχει το κράτος να διασφαλίζει την ανεμπόδιστη άσκηση της λατρείας για όλα τα πρόσωπα που διαμένουν στην Ελλάδα, σε οποιαδήποτε θρησκευτική κοινότητα και αν ανήκουν, με την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις αποτελούν γνωστή θρησκεία και με μόνο περαιτέρω περιορισμό ότι με την άσκηση των λατρευτικών καθηκόντων, αφενός δεν προσβάλλεται η δημόσια τάξη και τα χρηστά ήθη και αφετέρου δεν διενεργείται προσηλυτισμός.

Το τέμενος αυτό χωροθετήθηκε στην περιοχή του Ελαιώνα, σε μία δημόσια έκταση η οποία παραχωρήθηκε γι’ αυτό το σκοπό, χωρίς, όμως, το δημόσιο να αποξενώνεται από τα ιδιοκτησιακά του δικαιώματα, επί του ακινήτου. Το τέμενος που, σημειωτέον, δεν θα έχει μιναρέ για να είναι ενταγμένο στο περιβάλλον, έχει ουσιαστικά, χωρητικότητα 350 έως 400 άτομα.

Τα επιχειρήματα, τα οποία ακούστηκαν απέναντι σε αυτό είναι, ότι είναι μέχρι και στρατιωτική βάση ο χώρος εκεί και καταργούμε μια στρατιωτική βάση. Εκεί είναι εγκαταλειμμένα κτίρια, τα οποία είναι κατεδαφιστέα.

Θέλω να πω, ότι το κτίριο θα είναι αρμονικά ενταγμένο στο περιβάλλον, θα περιβάλλεται από έκταση πρασίνου, ελεύθερο επισκέψιμο από τους πολίτες.

Στην περιοχή του Ελαιώνα, αυτό το έργο μπορεί να κάνει τον Ελαιώνα να αποτελέσει, πλέον, πνεύμονα πρασίνου και ήπιων μορφών ανάπτυξης για όλους τους όμορους δήμους.

Το τέμενος είναι ένα από τα έργα, που πιστεύω ότι θα μπορέσει να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση.

Κύρια Πρόεδρε, για όσους μιλούν και για το κόστος, τα χρήματα για την ανέγερση του τεμένους, υπήρχαν στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας από το 2011 και είναι περίπου στις 900.000 ευρώ, τα οποία μεταβιβάστηκαν και υπάρχουν στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών, στον κ. Σπίρτζη, μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Άρα, η χρηματοδότηση δεν είναι κάτι καινούργιο το οποίο γίνεται, είναι χρήματα τα οποία υπάρχουν από το 2011, δεν είναι κάτι επιπλέον που θα δοθεί, οπότε τα επιχειρήματα σε σχέση με το κόστος δεν ισχύουν.

Να σας πω, ότι είχε προβλεφθεί παλαιότερα να είναι 15 εκατομμύρια  ευρώ και τελικά με όλες τις μελέτες κ.λπ. και πήγαμε στις 900.000 ευρώ. Αυτό να το γνωρίζετε.

Το πλαίσιο λειτουργίας του τεμένους το βάζει ο νόμος 3512/2006 και θέλω να το αναφέρω, γιατί πολλοί σπεκουλάρουν πάνω σε αυτό και λένε ψέματα συνειδητά.

Ιδρύεται Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου – Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών με αντικείμενο διαχείρισης και λειτουργίας του ισλαμικού τεμένους.

Καταρχήν, το Δ.Σ. το διορίζει η πολιτεία και το απαρτίζουν ο Γενικός Διευθυντής Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, δύο εκπρόσωποι του Δήμου Αθηναίων με τους αναπληρωτές τους, ένας εμπειρογνώμονας από την Ακαδημία Αθηνών και δύο εκπρόσωποι των μουσουλμάνων. Βλέπετε ότι είναι υπό την εποπτεία του ελληνικού κράτους.

Είναι σωστή η διάταξη αυτή, γι’ αυτό και έτυχε ο νόμος αυτός – και γι’ αυτό καλώ τα κόμματα και όλους τους συναδέλφους βουλευτές να το ψηφίσουν – της συντριπτικής αποδοχής από τα κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου και νομίζω ότι σε αυτή την κατεύθυνση εφόσον πάμε, θα μπορέσει η χώρα μας, πλέον, να έχει για πρώτη φορά ένα χώρο λατρείας και που δεν δίνει το επιχείρημα σε κανέναν να λειτουργεί παράνομους ευκτήριους οίκους ως τζαμιά ή οτιδήποτε άλλο, με ασφάλεια, αλλά και με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα συμπολιτών μας, που είναι Έλληνες μουσουλμάνοι να ασκήσουν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα.

Με αυτά τα λόγια καλώ τα κόμματα και τους βουλευτές να σταθούν θετικά στην αυριανή ονομαστική ψηφοφορία, εφόσον ζητηθεί, απέναντι στη διάταξη αυτή.

Πληροφορίες: Εφημερίδα των Συντακτών | ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα