Δημοσιεύθηκε στις: Δε, Μαΐ 23rd, 2016

Ρ. Σβίγκου: Στο Ταμείο δεν εντάσσεται το σύνολο της περιουσίας

rania-sbigkou-arxeiou«Στο Ταμείο δεν εντάσσεται το σύνολο της περιουσίας. Εντάσσεται μέρος αυτής και δεν εντάσσεται για ξεπούλημα και ιδιωτικοποίηση, αλλά για αξιοποίηση, με τα έσοδα του Ταμείου να πηγαίνουν κατά 50% στο χρέος, και κατά 50% σε επενδύσεις και ανάπτυξη» τόνισε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Ράνια Σβίγκου σε συνέντευξή της στο ραδιοσταθμό Παραπολιτικά 90,1
– Ξαφνιαστήκατε από την παραίτηση της κας Κατριβάνου κι αν σας προβληματίζουν τα όσα είπε για να εξηγήσει την στάση της..

Δεν ήταν κάτι που το περίμενα. .. Ήταν μια προσωπική της πολιτική απόφαση πλήρως σεβαστή, όσο κι αν διαφωνεί κάποιος με την απόφαση αυτή. Η κ. Κατριβάνου έχει ένα πλούσιο κοινοβουλευτικό έργο, ιδιαίτερα στο πεδίο υπεράσπισης των δικαιωμάτων και θα λείψει από το Κοινοβούλιο. Την τιμά η παραίτησή της και πιστεύω ότι ο Γιώργος Κυρίτσης θα την αντικαταστήσει επάξια.

– Να ρωτήσω το εξής. Την παραίτηση της κας Κατριβάνου τη βλέπω σε δύο ταχύτητες. Η πρώτη ταχύτητα είναι ότι η κα Κατριβάνου δεν έσπασε την κοινοβουλευτική πλειοψηφία…

Ακριβώς γιατί ψήφισε επί της αρχής του νομοσχεδίου…

– Και καταψήφισε δυο συγκεκριμένα άρθρα, το ένα για το υπερταμείο και το δεύτερο για τον κόφτη. Τώρα το κρίσιμο ερώτημα για μένα πολιτικά είναι το εξής. Με δεδομένο ότι βουλευτής είναι, μπορούσε να καταψηφίσει αυτά τα δύο εφ΄ όσον υπερψήφισε επί της αρχής το πολυνομοσχέδιο. Η παραίτηση ήταν δική της προσωπική απόφαση ή εισέπραξε και την αν θέλετε κυβερνητική δυσαρέσκεια; .. Να σας το πω διαφορετικά, και κομματική δυσαρέσκεια…

Ήταν μια προσωπική της επιλογή. Τώρα τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να κάνει το α ή το β, νομίζω ότι είναι ένα ερώτημα το οποίο πρέπει να απευθυνθεί στην ίδια, δεν θα ήθελα να είμαι εγώ αυτή που θα την ερμηνεύσω..

– Εγώ λέω από την πλευρά του κόμματος ή από την πλευρά της κυβέρνησης δημιουργήθηκε μια έντονη δυσαρέσκεια. Αυτό δεν το ξέρω, το ρωτώ. Δεν αφορά δηλαδή σε τίποτε άλλο εκτός από την τοποθέτηση την πολιτική..

Σας είπα ότι η επιλογή να παραιτηθεί ήταν δική της προσωπική επιλογή…

– Όχι, άλλο το να παραιτηθεί.. Λέω, αφού ψήφισε όπως ψήφισε, αν εισέπραξε.. εάν δεν παραιτιόταν, δηλαδή να σας το πω διαφορετικά, εάν θα είχε διαγραφεί…

Όχι εγώ καταλαβαίνω ότι ψήφισε επί της αρχής, διαφοροποιήθηκε σε δυο τομείς και ήταν δική της απόφαση να παραιτηθεί.

– Σας προβληματίζει το γεγονός ότι βλέπετε στελέχη που ήταν στον ΣΥΡΙΖΑ για πάρα πολλά χρόνια, όχι μόνο τους συντρόφους σας που αποχώρησαν το καλοκαίρι, αλλά και τώρα πολλούς βουλευτές που, παρότι ψήφισαν, λένε ότι είμαστε στα όριά μας, δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο αυτό και πόσο μπορεί να αντέξει αυτή η ιστορία, δηλαδή ανθρώπους που να λένε, ψηφίζουμε με το ζόρι για να μην πέσει η κυβέρνηση παρότι δεν τα πιστεύουμε αυτά…

Στις κοινοβουλευτικές διεργασίες, υπήρξε μια πλήρης εξήγηση και από την πλευρά των υπουργών αλλά και από την πλευρά των βουλευτών που πήραν το λόγο, ως προς τη φιλοσοφία και για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αλλά και για τα βήματα που πρέπει να γίνουν από δω και πέρα με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Οπότε θεωρώ ότι στο βαθμό που ήταν ένα αναγκαίο βήμα, ένα δύσκολο βήμα ναι αλλά και ένα αναγκαίο βήμα για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, αυτή τη στιγμή μπορεί να ανοίξει ένας νέος κύκλος τόσο για το κυβερνητικό έργο όσο και για την ίδια τη χώρα στο βαθμό που θα υπάρξει και η αναμενόμενη λύση για το χρέος με ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και μια σαφή δέσμευση από δω και πέρα.

Οπότε θεωρώ ότι τα δύσκολα είναι πίσω μας. Όντως ήταν μια δύσκολη συμφωνία αυτή του Αυγούστου. Η εξειδίκευση των μέτρων και η εφαρμογή τους όντως ήταν εμπροσθοβαρής.

Από δω και πέρα θα κριθούμε νομίζω και από το κατά πόσο θα κατανείμουμε τα βάρη δίκαια , αλλά και από το κατά πόσο το κυβερνητικό έργο στο σύνολό του, όχι δηλαδή μόνο σε όσα αφορά η διαπραγμάτευση, αλλά στο σύνολό του θα είναι και αποτελεσματικό, θα γίνει και ακόμα πιο ταχύ και θα αφορά τομείς όπως η ανάπτυξη και η παραγωγική ανασυγκρότηση, ώστε να μην υπάρχουν οι δυσκολίες της προηγούμενης περιόδου.

– Θα σας το πω πολύ απλοϊκά και σχηματικά, διότι έτσι το λέω τα τελευταία 6 χρόνια, από την υπογραφή του πρώτου μνημονίου λέω το ίδιο πράγμα… Δεν έχει υπάρξει και δεν θα υπάρξει προφανέστατα ούτε στο μέλλον πρόγραμμα το οποίο θα έχει με την ίδια ένταση δύο πολιτικά χαρακτηριστικά στην οικονομία. Το πρώτο είναι νεοφιλελεύθερο, δηλαδή ιδιωτικοποιήσεις, εργασιακά, όλο το πακέτο .. μειώσεις μισθών, συντάξεων κ.λπ., που είναι ένα φιλελεύθερο, αλλά νεοφιλελεύθερο στην ακραία του εκδοχή πακέτο και από την άλλη πλευρά η ίδια οικονομική πολιτική έχει μαρξιστογενή χαρακτηριστικά σε σχέση με τη φορολογία, τις ασφαλιστικές εισφορές και κυρίως τη φορολογία η οποία έχει να κάνει με τη μεσαία ανώτερη τάξη και με τις επιχειρήσεις. Αυτό το μίγμα το οποίο το πρωτοείδαμε σε άλλη μορφή, αλλά το ίδιο ακριβώς επί Γ. Παπανδρέου το 2010 και ήταν ο κύριος λόγος για τον οποίον, επί παραδείγματι, οι νεοφιλελεύθεροι φωνάζαμε, εσείς φωνάζατε για άλλους λόγους, εμείς για άλλους, το βλέπουμε τώρα –θα μου επιτρέψετε να σας πω- στην απόλυτη μορφή του. Δηλαδή πιο βαρύ φορολογικό πακέτο δεν έχει ξαναζήσει η χώρα, δηλαδή συνολικά, γιατί κρατήσατε όλους τους φόρους των προηγουμένων, τους αυξήσατε και τους υπεραυξήσατε και από την άλλη πλευρά δεν έχουμε ξαναζήσει πιο έντονη τη φιλελεύθερη, τη νεοφιλελεύθερη λογική όσον αφορά.. Το κρίσιμο ερώτημα είναι, αν δεν έβγαινε εκείνο το πακέτο και δεν βγήκε, πώς στην ευχή θα βγει αυτό και δη αναπτυξιακά που λέτε;…

Αν πάρουμε όλα τα μνημόνια στη σειρά, ξεκινήσατε από το μνημόνιο του 2010, θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι οι οριζόντιες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, που ήταν ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά και τα πιο βαριά εκείνου του μνημονίου, ήταν εκείνο που έδωσε κι ένα ισοπεδωτικό χαστούκι και στη μεσαία τάξη αλλά και στα χαμηλότερα στρώματα…

– Μιλάτε για το δημόσιο ή για τον ιδιωτικό τομέα;…

Για όλους. Γιατί όπως γνωρίζετε καμία αλλαγή είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα δεν αφήνει ανεπηρέαστο το σύνολο της οικονομίας. Δεν μπορεί να πει κάποιος ότι θα μειώσει τους μισθούς στους δημόσιους υπαλλήλους κι αυτό δεν θα έχει επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας. Εμείς προσπαθήσαμε, μέσα σε μια πολύ δύσκολη συμφωνία, και με μέτρα τα οποία –έχετε δίκιο- είναι πολύ δύσκολα..

– Είναι αντιφατικά…

.. Αυτό που προσπαθήσαμε και κάνουμε είναι να έχουν το μικρότερο δυνατό κόστος σε εκείνα τα στρώματα τα οποία επλήγησαν περισσότερο από την κρίση. Κι αν κάτι πέτυχε η συμφωνία του Ιουλίου είναι τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα σε σχέση με εκείνα που είχε συμφωνήσει η Ν.Δ. στο δεύτερο μνημόνιο… Όταν έχουμε 0,5% στόχο για το 2016, 1,75% για το 2017 και 3,5% για το 2018, δεν μπορώ να καταλάβω τις αντιδράσεις της ΝΔ τις χθεσινοβραδυνές, όταν η ίδια είχε συμφωνήσει σε 4,2% το 2016 και 4,5% για 2017 και 2018.

– Ναι, αλλά με άλλη ανάπτυξη…

Ποια ανάπτυξη;…

– Η ΝΔ είχε συμφωνήσει για ανάπτυξη 2,7 για το 2015 και 4,… για το 2016…

Γνωρίζετε καλά ότι μόνο από τις αστοχίες στο πλεόνασμα για το ΄14 θα είχαμε 2 δις περισσότερα μέτρα.. Με πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία…

– Μια στιγμή.. Εγώ δεν σας λέω τι έλεγε η ΝΔ. Σας λέω τι έλεγε η Κομισιόν. Αυτή ήταν η πρόβλεψη…

Σας λέω για τη συμφωνία του Ιουλίου και σας λέω ότι η πρώτη επιτυχία της συμφωνίας του Ιουλίου, αυτής της δύσκολης συμφωνίας, ήταν ακριβώς τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα…

– Ναι, γιατί δεν είχαμε πλέον πετύχει τους στόχους της ανάπτυξης.. γι αυτό χρειαστήκαμε χαμηλότερα πλεονάσματα…

Πετύχαμε χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα ακριβώς επειδή υπήρξε μια κυβέρνηση η οποία διαπραγματεύτηκε γι αυτά τα χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες κυβερνήσεις οι οποίες έβλεπαν μόνο στο δικό τους το μυαλό ένα success story το οποίο δεν μπορούσαν να το δουν ούτε οι μισθωτοί, ούτε οι συνταξιούχοι. Μιλούσαν για τη βιωσιμότητα του χρέους ενώ όλοι φαντάζομαι κατανοούν ότι το χρέος αυτή τη στιγμή δεν είναι βιώσιμο και γι αυτό το λόγο συμφωνούσαν σε πράγματα τα οποία η οικονομία δεν μπορούσε να σηκώσει..

– Επί της προηγουμένης κυβερνήσεως συμφωνήθηκε και θεσμοθετήθηκε σε Eurogroup η συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους.. Η πρώτη αναφορά πάνω στην οποία βασίστηκε….

Η πρώτη αόριστη αναφορά ήταν τον Νοέμβρη του ΄12.. Κι επειδή την έχω μπροστά μου, τι λέει η δήλωση του 2012; Ότι τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ «θα μελετήσουν» «περαιτέρω μέτρα και αρωγή», «εάν αυτό είναι απαραίτητο». Ήταν μια αόριστη δήλωση, την οποία ποτέ δεν προσπάθησε, ακόμα κι αυτήν την αόριστη δήλωση να την αξιοποιήσει η κυβέρνηση της ΝΔ, με τον κ. Σαμαρά να λέει ότι είναι βιώσιμο το χρέος…

– Δεν είναι μόνο το χρέος…

Δεν είναι μόνο το χρέος, αλλά καταλαβαίνετε, ότι αν αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα σαφές πλαίσιο κι ένα σαφές χρονοδιάγραμμα και ελάφρυνση του χρέους με αντικειμενικά κριτήρια, τότε θα υπάρχει και ένα καθαρό σήμα και προς τις αγορές και προς τους επενδυτές ότι η οικονομία πράγματι γυρίζει σελίδα.

– Εγώ αυτό που ήθελα να σας ρωτήσω είναι πόσο σχετίζεται με όλα αυτά που έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ όλα τα προηγούμενα χρόνια η δημιουργία του υπερταμείου και το να ενταχθεί σ΄ αυτό σχεδόν όλη η δημόσια περιουσία αυτή να είναι προς πώληση.. Η ιδιωτική δημόσια περιουσία,…

Στο Ταμείο δεν εντάσσεται το σύνολο της περιουσίας. Εντάσσεται μέρος αυτής και δεν εντάσσεται για ξεπούλημα και ιδιωτικοποίηση, αλλά για αξιοποίηση, με τα έσοδα του Ταμείου να πηγαίνουν κατά 50% στο χρέος, και κατά 50% σε επενδύσεις και ανάπτυξη. Σύμφωνα με το νόμο, το υπουργείο Οικονομικών έχει τον τελικό λόγο για την όποια απόφαση αξιοποίησης. Και θεωρώ ότι και σε αυτό το σημείο η κριτική της αντιπολίτευσης είναι καθόλα υποκριτική. Ειδικά από την πλευρά της ΝΔ, η οποία και άλλαξε και στάση μεσοβδόμαδα, στην αρχή ήταν να υπερψηφίσει το Ταμείο, στη συνέχεια αποφάσισε να το καταψηφίσει –δεν ξέρω τι μεσολάβησε- αλλά σε κάθε περίπτωση ήταν μια υποκριτική στάση. Αυτό που προσπαθούμε πραγματικά να κάνουμε είναι να υπάρξουν έσοδα για την οικονομία από ανάπτυξη και επενδύσεις και όχι να πάμε στην τακτική του ξεπουλήματος, που ήταν η πολιτική απόφαση των προηγούμενων κυβερνήσεων.

– Για να καταλάβω.. Όταν λέτε αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, επειδή οι λέξεις έχουν πολλές έννοιες, όταν μετοχοποιείται κάτι, μια εταιρεία και κομμάτι αυτών των μετοχών, τουλάχιστον το 33,4 βάση των διεθνών πρακτικών συν το μάνατζμεντ περνάει στα χέρια κάποιου επενδυτή, εγώ είμαι υπέρ του να συμβεί κάτι τέτοιο, εσείς είστε κατά.. Εγώ δηλαδή σαν φιλελεύθερη νοοτροπία είμαι υπέρ του να συμβούν ιδιωτικοποιήσεις σε τομείς όπου το δημόσιο είναι ο μόνος ή ο πλειοψηφικός μέτοχος.. ΟΣΕ, ΕΥΔΑΠ.. οτιδήποτε.. Ναυπηγεία, δεν με ενδιαφέρει τι, αλλά λέω ότι εγώ είμαι υπέρ. Ο ΣΥΡΙΖΑ εξ ορισμού είναι κατά. Τι είδους αξιοποίηση μπορεί να γίνει λοιπόν με δεδομένο ότι με οιονδήποτε κι αν συνομιλήσετε από τους επενδυτές τους μελλοντικούς που εύχομαι να έρθουν, θα θελήσουν να πάρουν τα αεροδρόμια όπως τα πήραν για παράδειγμα, μια έκταση όπως το Ελληνικό και να έχουν το μάνατζμεντ και τις μετοχές για Χ χρονικό διάστημα. Αυτό εννοείται αξιοποίηση; Γιατί κανείς δεν διαφωνεί μ΄ αυτό…

Σας είπα και πριν ότι πρέπει να ξεχωρίσουμε το νέο Ταμείο από το ΤΑΙΠΕΔ. Το νέο Ταμείο έχει γενικότερους στόχους. Το ζητούμενο είναι να συγκεντρωθούν τα περιουσιακά στοιχεία που ορίζει ο νόμος κάτω από μία ενιαία στέγη. Αυτό γίνεται ώστε η διαχείρισή τους να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει καλύτερη αξιοποίηση, να υπάρχει αύξηση των εσόδων από αποτελεσματικότερη διαχείριση και να υπάρχει και μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για την αξιοποίηση..

– Τι θα κάνετε; Θα πουλήσετε μετοχές; Ολόκληρο θα το πουλήσετε;.. Ωραία αξιοποίηση συμφωνούμε.. Άλλο ρωτώ..

Ακούστε με λίγο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν χιλιάδες ακίνητα, των υπουργείων π.χ., τα οποία μένουν εκεί, τα οποία δεν ενοικιάζονται καν..

– Τι εννοείτε; Θα νοικιάσετε;…

Σας λέω έναν τρόπο με τον οποίον μπορούν να αξιοποιηθούν ακίνητα, τα οποία μέχρι αυτή τη στιγμή πολλά υπουργεία δεν γνώριζαν καν ποια είναι.

– Δεν είναι το ζητούμενο εκεί…Το ζητούμενο είναι με τη ΔΕΗ.,. Τι θα γίνει με τα νερά, με τον ΟΣΕ… Με τις μαρίνες, τα λιμάνια, το φυσικό αέριο…

Να επαναλάβω αυτό που είπε και ο ίδιος ο υπουργός χθες. Ότι οι ΔΕΚΟ οι οποίες μπαίνουν αυτή τη στιγμή στο Ταμείο δεν μπαίνουν για να ιδιωτικοποιηθούν, μπαίνουν για να αξιοποιηθούν..

– Δεν θυμίζει λίγο παιχνίδι λέξεων;…

Όχι καθόλου… Γιατί είναι συγκεκριμένος ο νόμος και για να παρθεί η οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να περάσει από το υπουργείο Οικονομικών. Γι αυτό το λόγο, προσθέτω, ότι στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεις, κοινωνικής και εθνικής σημασίας, όπως είναι η ΕΥΔΑΠ.. δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν. Αυτό ακριβώς λέω. Και ο νόμος ο οποίος έχει ψηφιστεί προφυλάσσει έτσι ώστε να μην υπάρξει αυτή η έννοια του ξεπουλήματος με την οποία είμαστε αντίθετοι.

– Και γιατί τότε.. τι νόημα έχει να μπουν στο Ταμείο όλα αυτά;… Γιατί ο νόμος λέει ότι αυτό όλο περνάει στα χέρια του υπερταμείου και η όποια απόφαση θα παίρνεται με 4-1..

Με 4/5… Ακριβώς αυτό καθιστά δύσκολη την οποιαδήποτε παρέμβαση ενάντια στα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου. Ακριβώς αυτό είναι που προασπίζει το δημόσιο συμφέρον.

 

Για τον αρθρογράφο

.made by gleo