Δημοσιεύθηκε στις: Πε, Απρ 14th, 2016

Πρώτη η Ελλάδα σε ποσοστό απορρόφησης κονδυλίων από τα διαρθρωτικά ταμεία

juhiΟι ελληνικές επιχειρήσεις είναι πρώτες σε αριθμό προτάσεων για το Σχέδιο Επενδύσεων Γιούνκερ. Ωστόσο, η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω των μεταρρυθμίσεων του ελληνικού προγράμματος συνιστά «λυδία λίθο», είπε σε αποκλειστική συνέντευξη στην EurActiv.gr ο Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Μαργαρίτης Σχοινάς.

Ο κ. Σχοινάς μίλησε στο δημοσιογράφο Σαράντη Μιχαλόπουλο στις Βρυξέλλες

Το Σχέδιο Γιούνκερ θεωρείται εμβληματική πρωτοβουλία για αυτήν την Επιτροπή. Είστε ικανοποιημένοι με την πρόοδο μέχρι τώρα σε επίπεδο ΕΕ; Θα μπορούσε να είναι ένα όχημα για την Ευρώπη να επιστρέψει στην ανάπτυξη;

Είμαστε εξαιρετικά ικανοποιημένοι με τα αποτελέσματα που προκύπτουν από το Σχέδιο Επενδύσεων μέχρι στιγμής. Κοιτάξτε τη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), την καρδιά του Επενδυτικού Σχεδίου. Μπορείτε να δείτε ότι το EFSI έχει ήδη υποστηρίξει 57 έργα και 165 συμφωνίες χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων που ωφελούν τελικά 136.000 μικρομεσαίες και μεσαίας κεφαλαιοποίησης επιχειρήσεις. Συνολικά, αυτό έχει προκαλέσει € 82 δις σε νέες επενδύσεις. Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Επίσης, χάρη στο Σχέδιο Επενδύσεων, δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς έργου μπορούν να ζητήσουν τεχνική βοήθεια για την υποβολή προτάσεων των έργων τους από το νέο Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Συμβουλευτικό Κόμβο, ο οποίος αποδεικνύεται πολύ επιτυχημένος με πάνω από 100 συγκεκριμένες αιτήσεις για βοήθεια μέχρι τώρα. Και ξεκινάμε επίσης πολύ σύντομα την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων (ΕΠΕΕ) για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για να διαφημίσουν τα έργα τους σε δυνητικούς επενδυτές, ένα είδος υπηρεσίας που «παντρεύει» τα έργα και τα κονδύλια. Αυτό είναι κάτι που ζήτησε ο ιδιωτικός τομέας.

Επομένως, ναι, το Επενδυτικό Σχέδιο συνιστά ζωτικό μέρος της στρατηγικής μας για την ανάπτυξη και την απασχόληση – το τρίπτυχο της επιτυχίας που φέρνει μαζί διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό των οικονομιών μας, δημοσιονομική ευθύνη, και επενδύσεις. Η Επιτροπή παίζει το δικό της ρόλο, χρησιμοποιώντας τον προϋπολογισμό μας με έξυπνο τρόπο, δημιουργώντας τις καλύτερες συνθήκες για τις επιχειρήσεις, καθώς και την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς. Τα έργα και η χρηματοδότηση είναι απαραίτητα κομμάτια του παζλ. Ωστόσο, όπως μας επισημαίνουν οι επενδυτές, πρέπει επίσης να εργαστούμε για το ρυθμιστικό περιβάλλον.

Κάποια εμπόδια μπορούν να αντιμετωπιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για παράδειγμα, όταν πρόκειται για απαιτήσεις αδειοδότησης για δραστηριότητες που ρυθμίζονται από την ΕΕ, αλλά κάποια άλλα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε εθνικό επίπεδο – όπως οι πολεοδομικές άδειες και η γραφειοκρατία.

Για ποιο λόγο συστάθηκε μιας 30μελής ομάδας της ΕΤΕπ αποκλειστικά για την Ελλάδα; Μπορεί να αποδοθεί στις ανησυχίες της Κομισιόν ότι η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να εφαρμόσει το σχέδιο και να εκμεταλλευτεί την διαθέσιμη χρηματοδότηση;

Αυτό είναι μάλλον ένα ερώτημα για τους φίλους και τους εταίρους μας στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά από ό, τι καταλαβαίνω, η ομάδα θα εξασφαλίσει ότι η οικονομική και τεχνική εμπειρογνωμοσύνη της ΕΤΕπ να μπορεί να υποστηρίξει τη βιώσιμη οικονομική ανάκαμψη στην Ελλάδα και την πολυπόθητη δημιουργία θέσεων εργασίας σε ολόκληρη τη χώρα. Ακριβώς όπως και η Επιτροπή, η ΕΤΕπ έχει στηρίξει την ελληνική οικονομία καθ ‘όλη την κρίση: από το 2008 η ΕΤΕπ έχει χορηγήσει πάνω από 12 δις ευρώ σε δάνεια και εγγυήσεις στην Ελλάδα. Τα τρέχοντα δάνεια της ΕΤΕπ ανέρχονται σε περίπου 18 δισεκατομμύρια ευρώ, περίπου το 10% του ΑΕΠ της χώρας.

Επίσης, νομίζω ότι θα δούμε σύντομα το πρώτο ελληνικό έργο στο πλαίσιο του Σχεδίου Επενδύσεων Γιούνκερ. Μείνετε συντονισμένοι!

Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης ανακοίνωσε 42 έργα που θα υποβληθούν για αξιολόγηση. Υπήρξε κάποια προετοιμασία με τις υπηρεσίες σας σχετικά με αυτά τα έργα;

Η Επιτροπή δεν συμμετέχει στην επιλογή του έργου, είναι σημαντικό αυτό να παραμένει μια αντικειμενική διαδικασία με όρους αγορών. Μόλις ένας φορέας υλοποίησης του έργου στείλει το έργο του στην ΕΤΕπ υποβάλλοντας αίτηση για χρηματοδότηση, τότε η ανεξάρτητη Επιτροπή Επενδύσεων του EFSI είναι αυτή που επιλέγει το έργο για χρήση εγγύησης του προϋπολογισμού της ΕΕ.

Οι υποψήφιοι στην Ελλάδα μπορούν επίσης να έχουν πρόσβαση στον Συμβουλευτικό Κόμβο, που αποτελεί μέρος του Επενδυτικού Σχεδίου, για ένα ευρύ φάσμα συμβουλευτικών υπηρεσιών για την υποστήριξη της αναγνώρισης του έργου, την ανάπτυξη και την εφαρμογή, την πρόσβαση σε χρηματοδότηση, τη χρήση χρηματοοικονομικών μέσων, καθώς και την ανάπτυξη ικανοτήτων. Και είμαι πολύ ευτυχής να πω ότι οι ελληνικές εταιρείες χρησιμοποιούν στο σύνολό της τη νέα πύλη του έργου: μέχρι στιγμής έχουν στείλει τον μεγαλύτερο αριθμό των έργων που εμφανίζονται στην πλήρους διαφάνειας λίστα των προς επένδυση έργων, η οποία θα βγει στον αέρα σε λίγες εβδομάδες.

Μπορούν οι επενδύσεις μέσω του Σχεδίου Γιούνκερ να συνυπάρξουν με capital controls και επιτήρηση; Δε νομίζετε ότι οι τρέχουσες συνθήκες δημιουργούν ένα ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον στην Ελλάδα;

Η Επιτροπή, μέσω της υπηρεσίας στήριξης διαρθρωτικής μεταρρύθμισης (SRSS) παρέχει υποστήριξη προς τις ελληνικές αρχές για τη δημιουργία αποδοτικών και αποτελεσματικών δομών για τη διαχείριση γενικότερα των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει στο σχεδιασμό καλύτερης ποιότητας έργων και κατά συνέπεια να προσελκύσει ιδιώτες επενδυτές. Επιπλέον, η χρηματοδότηση του EFSI μπορεί να συνδυαστεί με τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ESI) κάτι που θα επιτρέψει στα έργα να ξεκινήσουν σχετικά γρήγορα.

Ο Πρόεδρος Γιούνκερ και η Επιτροπή βοηθούν την Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως το δυναμικό των κονδυλίων από τα Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία, χρησιμοποιώντας όλη την ευελιξία των ισχυόντων κανόνων και την παροχή τεχνικής βοήθειας. Για την ιστορία, ένα συνολικό ποσό της τάξης των 3,5 δις ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ καταβλήθηκε στην Ελλάδα το 2015. Εναπόκειται πλέον στις ελληνικές αρχές να διασφαλίσουν ότι τα χρήματα θα επενδυθούν άμεσα στην πραγματική οικονομία. Με ποσοστό απορρόφησης 99,8%, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 90,1%, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στα κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά

Πιστεύετε ότι μόνο τα οφέλη του σχεδίου Γιούνκερ θα μπορούσαν να προσελκύσουν δυνητικούς επενδυτές, ειδικά στην Ελλάδα, όπου το οικονομικό περιβάλλον είναι ασταθές και ανασφαλές;

Η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος αποτελεί βασική πτυχή των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται από το ελληνικό πρόγραμμα, αλλά και το «λόγο ύπαρξης» του τρίτου πυλώνα του Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη. Πολλές μεταρρυθμίσεις πέρασαν ή προβλέπονται ως μέρος του προγράμματος, έχοντας αυτόν τον στόχο κατά νου. Η υπηρεσίας στήριξης διαρθρωτικής μεταρρύθμισης (SRSS) συνεπικουρεί την Ελλάδα για τη δημιουργία ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος σε σχέση με την απλοποίηση της αδειοδότησης των επενδύσεων, τη μείωση των εμποδίων στον ανταγωνισμό, την ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενεργειακής απόδοσης και, σύντομα, για τη μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις.

Αυτή η εργασία είναι θεμελιώδης για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες επενδυτικές ευκαιρίες για τους επενδυτές. Ακριβώς όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, το Επενδυτικό Σχέδιο δεν είναι πανάκεια και δεν θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη από μόνο του, αλλά είναι ένα βασικό δομικό στοιχείο για την επιστροφή στη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας και την ανάπτυξη.

Πιστεύετε ότι οι νέοι χρηματοδοτικοί μηχανισμοί μπορεί να αποτελέσουν «απειλή» τα διαρθρωτικά ταμεία στον προγραμματισμό της επόμενης χρηματοδοτικής περιόδου;

Καθόλου. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), και τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη δημιουργία θέσεων εργασίας και ανάπτυξης. Εργάζονται χέρι-χέρι και είναι πλήρως συμπληρωματικά. Βοηθάμε τις τοπικές αρχές και τους φορείς των έργων να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες συνδυασμού των Ταμείων EFSI και ESI. Τα δύο αυτά μέσα έχουν σχεδιαστεί με διαφορετικό αλλά συμπληρωματικό τρόπο από άποψη λογικής, σχεδιασμού, και νομοθετικού πλαισίου. Αλληλοενισχύονται:

Σε ορισμένα κράτη μέλη έχουν ακόμη την τάση να πιστεύουν ότι η χρηματοδότηση της ΕΕ έρχεται πάντα με τη μορφή επιχορήγησης. Εάν σχεδιάζεις να κατασκευάσεις μια σιδηροδρομική ή οδική γραμμή χωρίς σύστημα διοδίων, είναι κατανοητό ότι οι επιχορηγήσεις μπορεί να φαίνονται η πιο φυσική πηγή χρηματοδότησης, δεδομένου ότι δεν υπάρχει προφανής μακροπρόθεσμη απόδοση για έναν επενδυτή. Αλλά για παράδειγμα, αν μιλάμε για ευρυζωνικές υποδομές, υπάρχουν συνήθως ιδιωτικές εταιρείες που ενδιαφέρονται για την επένδυση, οπότε είναι λογικό να αναρωτηθούμε αν είναι απαραίτητη σε κάθε περίπτωση η επιχορήγηση ή αν ένα άλλο είδος χρηματοδότησης, όπως ένα δάνειο ή μέσο χρέους, θα ήταν πιο κατάλληλο.

Σαράντης Μιχαλόπουλος- EurActiv

Για τον αρθρογράφο

.made by gleo